Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönsslakt  (läst 2627 gånger)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
hönsslakt
« skrivet: 09 nov-11 kl 02:15 »
ska snart slakta mina övertaliga tuppar, både från förra året (1) och de som jag inte ska behålla ur årets kullar (2). Det kan ju bli lite mycket bråk om man har fem hönor o sex tuppar innestängda i ett hönshus på ca 20 kvadrat...
Jag undrar bara hur länge man ska låta dem hängmöras efteråt? Har runt 5-8 grader i temperatur i rummet i fråga, och kan man hänga dem tätt, eller ska det vara rejält med avstånd mellan kropparna? (= 10-15 cm)
Västgötamor

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: hönsslakt
« Svar #1 skrivet: 09 nov-11 kl 08:05 »
Jag brukar inte hängmöra höns alls. Äldre djur blir långkok och yngre djur kan tillagas efter tycke och smak.

Om man vill hängmöra så brukar man säga 40dygnsgrader. I ditt fall 5-8 dagar i den temperatur du har i ditt rum.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 09 nov-11 kl 08:46 »
hur gammalt är ett äldre djur?

Ska snart slakta min tuppar som är från i våras...

Finns det någon "strumpa" man kan "klä" djuret med för att inte djur ska komma åt? (om så var köper man de?)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 nov-11 kl 08:55 »
Det finns slaktpåsar att köpa, vet inte om det finns för så små djur, men jägare har till älgar och vildsvin osv.

Men det finns ingen anledning att hänga höns. Man slaktar dem, låter dem hänga tills de torkat, en timme eller två, och sedan packar man i påsar och fryser, eller tillagar.

Höns yngre än 1 år finns det absolut ingen anledning att hänga, och även äldre hönor/tuppar blir alldeles utmärkta om man bara tillagar dem på rätt sätt. Det finns vad jag vet inget större fjäderfäslakteri som hänger sina fåglar, de packas direkt när de är färdiga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser