Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  f-skattsedel faktuering  (läst 17645 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: f-skattsedel faktuering
« Svar #20 skrivet: 17 nov-11 kl 10:31 »
tack så mycket för ett bra svar.. tänkte mig 250kr timmen eller är de för billigt?behöver ej stå för maskiner

Jag tar 400 kr/tim. inklusive verktyg o mek. utrustning samt 185 kvM verkstad med lite maskiner och lager.
Bilersättning 4:-/km. (servicebil + ev. släp)

Samma debitering 365 dagar per år 24 tim/dygn, även jourutryckning. Det är ungefär vad marknaden tål här, lite mer i storstäderna. Å andra sidan har jag kvar mina gamla kunder, det är billigare än att skaffa nya.

Man kan ju inte räkna med att debitera alla timmar, det krånglar, fattas reservdelar, man kör fel, ska inhandla grejer, beställa, fakturera................. Ej heller kundvård i form av en pratstund kan man ta betalt för.

Som jag ser det så är 130 spänn efter skatt innihälvitta bra betalt.
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 10:37 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 nov-11 kl 15:54 »

Som jag ser det så är 130 spänn efter skatt innihälvitta bra betalt.

Jo, men det har ju TS ändrat nu, han menade ju 130 ink skatt. Dvs en vanlig industriarbetarlön.

Neiklot

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 nov-11 kl 16:50 »

Man kan ju inte räkna med att debitera alla timmar, det krånglar, fattas reservdelar, man kör fel, ska inhandla grejer, beställa, fakturera................. Ej heller kundvård i form av en pratstund kan man ta betalt för.

Tja, jag fick en faktura från en "kollega" (öhm..) en gång, han skulle klippa gräset åt mig hos en kund.
Fakturan var på 7tim (375kr tim inkl moms) vilket var ok tyckte jag.
Det var en stor tomt, dagarna innan nationaldagen och gräset var oklippt.

Nationaldagen ringer kunden!
Då visade det sig att min "kollega" hade klippt tot. ca 30kvm (av 3000) från parkeringen fram till dörren!!!

Jag och min bror var där dagen efter, 8 timmar (x2) och fakturerade inte kunden ett öre!

Samma kollega var jag iväg och hjälpte med några träd.
Rätt som det var så var han borta, "Jaja" tänkte jag, "han är väl på skithuset".
Efter ca 1,5 tim går jag och letar efter honom.
Då sitter han i BILEN och spelar på telefonen!!!!

Detta fakuterade han kunden...

Som en parentes kan jag tillägga att han tog ca 90% av alla jobb svart, fifflade med fakturor och rotavdrag.
Han företag var igång 2år sen plockade skatteverket honom.
Uppvisad inkomst : 0kr och inga tillgångar i företaget, samtidigt hade han köpt maskiner för ca 150-200.000kr!

« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 16:52 av Neiklot »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 17 nov-11 kl 17:48 »
maskinförare..ja jag menar 130kr efter skatt

que  ???

Uttrycket "efter skatt" kan ju betyda vad som helst. Och med tanke på vad fr.a. folk inom Ofantliga Sektorn inbillar sig man tjänar så är ju allt möjligt.

Jo NU såg jag det var ändrat! o:)
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 17:51 av ToA »

Lindell

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 17 nov-11 kl 18:34 »
Om man nu har en årsarbetstid på 2.000h och klarar av att fakturera hälften av dessa, dvs 1.000h så blir beräkningen med en årskostnad på 25.000 så här:

Arbetskostnad 391 sek, Övriga kostnader 25 sek => 416 sek + moms 104 sek = 520 sek i timmen inkl moms.

Jobbar man sedan flera timmar är det förstås bara bonus. Det blir aldrig 100% fakturering.
Semester, sjukdom, VAB, klämdagar, sässingsbetonad lågsässong etc påverkar resultatet.

En rekommendation här är alltså 400 sek i timmen för tjänster plus moms. Bruttolöneuttaget blir ca 22.000 sek/månad.

Putte E

« Svar #25 skrivet: 17 nov-11 kl 19:35 »
Eftersom du är så extremt kunnig, så kan du väl reda ut begreppen då. Istället för att bara hänvisa till en länk.

Så, en rak fråga till Sten Åke Lindell:
Hur mycket ska man fakturera för att få ut en lön på 130 kr/timmen före skatt?

Utan att ta hänsyn till annat än den faktiska kostnaden. Hur folk väljer att disponera sin fritid är ju upp till dom, om dom vill sitta med bokföring då.

Uträkning och motivering.

Vore bra om vi kunde få detta utrett, så vi slipper ditt eviga tjat om att vi alla har så helvetes fel.
bra inlägg håller med dig och tack för ett bra svar utan någon krånglig länk...ska ju inte ha de som heltidsarbete utan blir 150-200timmar extra arbete om året

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 17 nov-11 kl 22:04 »
En sak jag kom att tänka på............man behöver ha ett antal uppdragsgivare per år för att ha F-skattsedel men ett år eller två kanske det går. Om den som granskar ens deklaration är det minsta uppmärksam och/eller nitisk så kan det bli helt galet annars.

rangs

• -
« Svar #27 skrivet: 17 nov-11 kl 22:13 »
fa skattsedel finns ju också att till gå, om man skall ha företaget på sidan om
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 17 nov-11 kl 22:20 »
Om man nu har en årsarbetstid på 2.000h och klarar av att fakturera hälften av dessa, dvs 1.000h så blir beräkningen med en årskostnad på 25.000 så här:

Arbetskostnad 391 sek, Övriga kostnader 25 sek => 416 sek + moms 104 sek = 520 sek i timmen inkl moms.

Jobbar man sedan flera timmar är det förstås bara bonus. Det blir aldrig 100% fakturering.
Semester, sjukdom, VAB, klämdagar, sässingsbetonad lågsässong etc påverkar resultatet.

En rekommendation här är alltså 400 sek i timmen för tjänster plus moms. Bruttolöneuttaget blir ca 22.000 sek/månad.

Skulle någon komma till mig för att jobba några timmar extra, och kräver 400 kr/tim för enbart arbete där jag står för samtligt material, verktyg etc, så skulle jag nog närmast skratta mig fördärvad.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #29 skrivet: 17 nov-11 kl 22:31 »
Skulle någon komma till mig för att jobba några timmar extra, och kräver 400 kr/tim för enbart arbete där jag står för samtligt material, verktyg etc, så skulle jag nog närmast skratta mig fördärvad.

Njaaaaaa.............iaf dra lite på smilbanden.

Med tanke på hur många staten försett med förarbevis av olika slag. När de suttit ett par timmar ensamma med sin maskin får de lappsjukan. Då "ringer det helatiden". 250 och så lämna juppienallen i bilen.

::) Kanske.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser