Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sällskapsgrisar!?  (läst 4760 gånger)

MittUtopia

• Skåne
Sällskapsgrisar!?
« skrivet: 13 nov-11 kl 23:24 »
Är grisar bra "husdjur"!?

Min son vill gärna ha "en" gris till sällskap när vi flyttar... (ja, övriga familjen också såklart)
Han är 7 år och lite "Emil i Lönneberga"... Han älskar djur- djur älskar honom.

Vilken ras väljer vi? (agressivitetsrisk osv) Galt eller sugga?
Vill påpeka att vi aldrig haft gris förut men det är något vi alla vill- dock ej för slakt.

Tacksam för svar och tips.

-Ditt liv är summan av alla dina val-

4-ever

• Skåne
SV: Sällskapsgrisar!?
« Svar #1 skrivet: 14 nov-11 kl 20:21 »
Tänk på att grisar är sällskapliga djur och att de inte bör hållas ensamma.
Vad är det för sorts gris ni tänkt? Och var har ni tänkt ha den? Inne, ute eller hur?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

MittUtopia

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 nov-11 kl 23:13 »
Absolut inte ensamma såklart. Tycker att alla djur bör få vara med minst en artfrände även om människor kan vara bra sällskap.
Vi ska ha dom i stallet. I stora fina boxar och utomhus vid tjänligt väder.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 nov-11 kl 23:19 »
Om han vill ha stora grisar så skulle han kunna satsa på linderødssvin. Dom ær sællskapliga och billiga att føda. Kankse två kastrerade galtar, dom blir lugna och trevliga. Om han kan tænka sig att ta kultingar och sedan sælja dessa till folk som sedan kanske kækar upp dom så kan han sjælvklart ha en sugga! Men dom uppskattar en hydda ute och friheten att sjælv gå ut och in mer æn en stilig box i stallet.

4-ever

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 nov-11 kl 08:13 »
Då var det ju en helt annan sak om ni vill ha 2  ;)
Vi har 2 minigrisar, som bor i en box i stallet nu på vintern. De är ute och går här på gården när vi är ute.
Super sällskapliga är de!
Sen ska vi ha Linderödare, stora är de ju, och kanske inget man har gåendes löst på gårdsplanen!!
Så om han vill kunna ha lite keldjur, så hade jag valt minigrisar åt honom  :)
Glöm inte bara att de också ska märkas!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Tösen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 15 nov-11 kl 08:51 »
Hej! Jag vill bara berätta hur trevliga grisar kan vara med lite övning. När jag bodde hemma hos mina föräldrar för ca 10 år sedan hade vi en Kanadensisk minigris(heter de så?) Vi bodde då i ett villakvarter. Denna gris lärde sig allt som man vanligtvis lär sina hundar.. Hon kunde sitt och vacker klöv ::) ...Lärde sig att inte beträda vardagsrummet och hon sa tydligt till när det var kissedags! Hahaha såhär efteråt måste man skratta lite :P
Sedan efter ca 3 år blev vi lite trötta på henne eftersom hon var så högljudd på mornarna när hon ville ut.. och nu snackar vi 5-tiden, lite jobbigt. Vi gav henne till närmsta 4H-gård, där gödde barnen henne så mycket att de snart fick ta bort henne :(
Men som sagt MYCKET intelligenta djur om man låter dem bli det ;)
Det blir vad du gör det till!

Jimmy_C

• Småland
« Svar #6 skrivet: 15 nov-11 kl 09:07 »

Sedan efter ca 3 år blev vi lite trötta på henne eftersom hon var så högljudd på mornarna när hon ville ut.. och nu snackar vi 5-tiden, lite jobbigt. Vi gav henne till närmsta 4H-gård, där gödde barnen henne så mycket att de snart fick ta bort henne :(

Det där säger en hel del om dig som person, När man skaffar ett djur är det ett livslångt bindande...

Tösen

• Småland
« Svar #7 skrivet: 15 nov-11 kl 09:47 »
hmm.. ska jag uppfatta det som negativt? Tycker mer att det säger endel om vår djurälskande knasiga familj. Ja, tanken var att vi skulle ha grisen resten av hennes liv men förhållandena ändrades precis som det kan göra för hundägare.. Jag äter inte gris och inte heller nöt sen lång tid tillbaka. Förstår inte riktigt vad du ville poängtera?

Jimmy_C

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 nov-11 kl 09:57 »
Du skrev att ni tröttnade på den då den ville ut på morgonen, vad fanns det att missuppfatta?

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 nov-11 kl 10:20 »
Det är ju djur som Inte säger till när de behöver ut och pissa/skita som man tröttnar på....

Tösen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 15 nov-11 kl 10:54 »
Så sant :) Men i detta fallet blev det även andra situationer som fick oss att inse att nja man kanske inte skulle haft grisen boende i huset från början ;)

MittUtopia

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 16 nov-11 kl 21:40 »
Nu hade jag ju inte tänkt att dom skulle vara inomhus så deras "toa-besök" hoppas jag att dom sköter fint själv i boxen.
Jag hade ju tänkt ha dom i resten av deras liv också, eventuellt skicka någon av de eventuella kullarna till slakt för hushållets skull... men våra "hus-djur" blir våra familjemedlemmar... eeeh, detta lät ju inte bra. Äta upp "barn-barnen"!? :P

Det lär väl bli ett mittemmellan liv för våra kommande grisar, lite "vacker klöv" men de ska få vara grisar också...

6st kultingar är i alla fall på väg till stallet från vår hyresvärd att börja på. Deras öde är dock ännu ej bestämt eftersom hans grisar är slaktdjur och de hamnar där just nu av brist på plats i hans stall.
Blir kanske att dom stannar... *hoppas*

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #12 skrivet: 16 nov-11 kl 22:20 »
Jag föder upp minigrisar ( och bor i Skåne) om det kan vara av intresse. ;D 

Lång erfarenhet  av minigrisar.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #13 skrivet: 16 nov-11 kl 22:23 »
Så sant :) Men i detta fallet blev det även andra situationer som fick oss att inse att nja man kanske inte skulle haft grisen boende i huset från början ;)

Och om ni gjort ordentlig research så hade ni visst om från början att grisar inte är helt lätta att ha boende i huset.  Och när grisen inte funkar så bra inomhus  när den blir lite äldre så är det ju hyfsat enkelt att tex låta den bo i hage med litet enkelt hus.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Tösen

• Småland
« Svar #14 skrivet: 16 nov-11 kl 23:58 »
Absolut! vi var helt oförberedda och säkert lite korkade i andras ögon, men som sagt idag kan man skratta lite åt det och faktum är ju att den där grisen fick leva ett mycket trevligt liv i jämförelse med många av dess artfränder ;)

MittUtopia

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 20 nov-11 kl 22:43 »
Jag föder upp minigrisar ( och bor i Skåne) om det kan vara av intresse. ;D 

Lång erfarenhet  av minigrisar.

Är inte minigrisar väldigt dyra!? :S
Men dom är riktigt söta! :)

Tuve

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 21 nov-11 kl 14:08 »
Jag har just lagt in en annons för jag söker hem till min linderödsgris som blivit ensam och behöver sällskap. Kolla på Grisar Finnes-anonssidan på det här forumet. Mycket snäll gris, och redan van vid små barn. Ring om du är intresserad: 073 772 0005

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #17 skrivet: 22 nov-11 kl 09:39 »
Är inte minigrisar väldigt dyra!? :S
Men dom är riktigt söta! :)

Kultingar från en riktig uppfödare ( dvs som lämnar härstamningsbevis etc etc) kostar mellan ca 2500 och 4500 beroende på färg och
kvalitet. Ett riktigt bra djur väl lämpat för avel är dyrare än en mer ordinär gris. Så man kan väl jämföra med att skaffa en raskatt!

Men ofta kan man hitta djur som behöver ett nytt hem av olika orsaker, tex ägarna flyttar till stan, separationer etc etc.

Då brukar det röra sig om mer symboliska summor.  Själv brukar jag ta ut mellan 500 och 1700 för äldre djur som behöver komma ut
till nya hem.
Mörkmårdens Minigrisar

Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser