Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  popcornsmajs  (läst 9112 gånger)

rosita51

• Skåne
popcornsmajs
« skrivet: 14 nov-11 kl 19:44 »
Vågar jag ge hänsen popcornsmajs? Är det en annan sorts majs än fodermajs eller är den behandlad på något sätt?
MVH Rosita zon 1

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: popcornsmajs
« Svar #1 skrivet: 14 nov-11 kl 20:03 »
Visst kan du ge popcornmajs till hönsen, inte riktigt samma sak som fodermajs men i vilket fall som helst inte farligt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 14 nov-11 kl 20:05 »
Men popcornmajen är ju väsentligt dyrare, så det finns ju ingen anledning att ge sådan till hönsen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 14 nov-11 kl 20:10 »
Men popcornmajen är ju väsentligt dyrare, så det finns ju ingen anledning att ge sådan till hönsen.
Jo, om man har få höns så är det lite overkill att köpa 25kg säckar  ;) Då kan en liten påse poppcorn majs var lagom i mängd  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 nov-11 kl 21:51 »
Jo, om man har få höns så är det lite overkill att köpa 25kg säckar  ;) Då kan en liten påse poppcorn majs var lagom i mängd  :D

Så rätt du har! Jag har 5 höns och tycker verkligen det är synd att man ska köpa allt i säck  >:D
Dessutom vet jag ju inte om de äter det heller  ??? Mina häns verkar vara lite bortskämda nämligen  :-[

Men då ska jag prova att ge dom lite popcornsmajs. Måste jag krossa dem, eller äter de dem hela?
MVH Rosita zon 1

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 nov-11 kl 22:00 »
Det här vill jag tjuvlyssna på;)

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 nov-11 kl 22:02 »
Du behöver inte krossa dem. Jag ger majs till mina. Till dom minsta kycklingarna krossade jag. Har märkt här och hos andra att endel höns inte fatta först att det var ätbart men lät man det ligga så upptäcktes det tillslut och blev superpoppis. Idag såg jag att de små ej fullvuxna dv cochina, som flyttat ut till de vuxna hönsen av olika märken, åt av majsen (ej  krossad) och popcorn majs är vell mindre?

mvh  :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

hönipöni

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 nov-11 kl 22:11 »
Ser att du bor i skåne... Jag bor i nordvästra delen och handlar av en foderleverantör som låter mig köpa i kg... Prova att kolla in hästfoder leverantörer!

rosita51

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 nov-11 kl 22:15 »
Ser att du bor i skåne... Jag bor i nordvästra delen och handlar av en foderleverantör som låter mig köpa i kg... Prova att kolla in hästfoder leverantörer!

Jag bor i samma del av Skåne! Var handlar du per kg? Handlar du allt foder där? I mindre förpackning?
MVH Rosita zon 1

hönipöni

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 nov-11 kl 22:19 »
Köper säd inkl hel majs där kan få både helt och krossat korn majs och havre har inte kollat på om de har vete ::)
Sedan köper jag värp foder i större kvantitet!

rosita51

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 nov-11 kl 22:31 »
Okej! Tack, Hönipöni jag hittade en leverantör, Hästbiten, på nätet. Ska handla där nästa gång!
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 14 nov-11 kl 22:35 »
Du behöver inte krossa dem. Jag ger majs till mina. Till dom minsta kycklingarna krossade jag. Har märkt här och hos andra att endel höns inte fatta först att det var ätbart men lät man det ligga så upptäcktes det tillslut och blev superpoppis. Idag såg jag att de små ej fullvuxna dv cochina, som flyttat ut till de vuxna hönsen av olika märken, åt av majsen (ej  krossad) och popcorn majs är vell mindre?

mvh  :)

Det låter bra att man slipper krossa dem. Det blir ju lite enklare då! Tack!
MVH Rosita zon 1

hönipöni

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 14 nov-11 kl 22:37 »
Vantinge foder butik har också!

rosita51

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 15 nov-11 kl 07:05 »
Vantinge foder butik har också!

Köper du foder per kg där? Jag trodde bara de har 25 kg-säckar.
MVH Rosita zon 1

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 15 nov-11 kl 09:14 »
Om man inte vet om de gillar fodret, så kan jag förstå att man köper i mindre mängd. Men även om man bara har typ 4 höns, så äter de rätt mycket, sett till sin vikt, och helt spannmål eller hel majs håller i ett par år om man förvarar den rätt.

Jag köper storpack av mat till mig själv också, sen kanske man får äta lite enahanda, men det blir mycket billigare. Jag är iofs Skåning, men ekonomisk är jag i alla fall. Kanske beror på att farmor är smålänning  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

rosita51

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 15 nov-11 kl 10:05 »
Om man inte vet om de gillar fodret, så kan jag förstå att man köper i mindre mängd. Men även om man bara har typ 4 höns, så äter de rätt mycket, sett till sin vikt, och helt spannmål eller hel majs håller i ett par år om man förvarar den rätt.

Jag köper storpack av mat till mig själv också, sen kanske man får äta lite enahanda, men det blir mycket billigare. Jag är iofs Skåning, men ekonomisk är jag i alla fall. Kanske beror på att farmor är smålänning  ;).

Jovisst, jag handlar också gärna i storpack eftersom det oftast är billigare! Men jag som aldrig har haft höns förut och inte har någon erfarenhet, så blir det ganska mycket att handla hem i början. Jag vill ge mina höns hel vete, korn och havre och då skulle jag köpa hem 3 säckar á 25 kg. Sen vill jag ha lite av majs, hampa, solrosfrön och lite annat och det blir lite mycket att förvara i 2 år. Det känns lite roligare att kunna köpa mindre och varje år. Men allra först vill jag veta om mina bortskämda höns vill äta det jag ger dem  :-[ Annars står jag kanske där med flera 25 kg-säckar till ingen nytta.

Jag har faktiskt köpt både gula och gröna ärter i vanlig hushållsförpackning för att se om de vill ha det. Det vill de inte, så jag är glad att jag inte har 25 kg!  ;D  Jag vet också att de kanske kommer att äta det en annan gång jag provar.

Vi bor i ett villaområde och har inte optimala lagringsutrymmen hellre. Så idealet för mig vore att kunna handla per kg, trots att det blir något dyrare, även om jag också försöker vara ekonomisk.
MVH Rosita zon 1

Eurydike

• Småland
« Svar #16 skrivet: 15 nov-11 kl 15:58 »
Jag har faktiskt köpt både gula och gröna ärter i vanlig hushållsförpackning för att se om de vill ha det. Det vill de inte, så jag är glad att jag inte har 25 kg!  ;D  Jag vet också att de kanske kommer att äta det en annan gång jag provar.
På tal om ärtor. Om du groddar dem lovar jag att hönsen kommer älska ärtor  ;D

rosita51

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 15 nov-11 kl 19:33 »
På tal om ärtor. Om du groddar dem lovar jag att hönsen kommer älska ärtor  ;D

Tack för tipset! :)
MVH Rosita zon 1

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 03 dec-11 kl 15:17 »
Med risk för att verka dum...kan man verkligen ge popcornmajs till höns?? De är ju stenhårda! Eller menar ni nåt annat än de man köper på ica...?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 03 dec-11 kl 15:41 »
Hönsen äter ju sten och grus som jag antar e hårdare än köpe-popcorn-majs. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser