Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken hund för jakt, vakt och familj?  (läst 26201 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilken hund för jakt, vakt och familj?
« Svar #40 skrivet: 13 dec-11 kl 17:47 »
Självklart ska en jakthund jobba även utanför jaktsäsongen. Och de kan jobba med allt möjligt. Lydnad, spår, agility, eftersök...

En jakthund kan bli en utmärkt familjehund, vakthund och deltagare i alla möjliga andra discipliner inom hundvärlden. En familjehund, agilitychampion osv kan inte bli en fantastisk jakthund.

Hundar vaktar självklart även om de är inne. Mina hundar, inte jakthundar, vaktar alldeles utmärkt, larmar om något kommer in på gården. Och de sover i min säng.

Mina släktingars jämthund är en fantastisk familjehund och vakthund, och funkar till andra aktiviteter utanför jaktsäsongen. Med träning kunde hon tävla framgångsrikt i t ex lydnad eller agility.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Helle-Mari

• -
« Svar #41 skrivet: 17 jan-12 kl 10:30 »
Allt beror ju på vad man har för krav på hundens jaktliga förmåga. Ska pappa ha en ställande hund bör han köpa en ställande älghund. Ska din hund vakta dina höns då bör ni inte köpa en ställande älghund.
Men i övrigt kan Jämthundar och Gråhundar vara jättefina familjemedlemmar och gårdsvaktare. Dock ställer jaktlusten till det lite om de ska gå runt med höns och dylikt på gården.
Deras naturliga sida säger till dem att där går dagens lunch. Borde dock gå att fostra bort om man har dem sedan de är valp.
Min Jämthundstik är en lugn, pompös och vaktande dam. Hon skallar när det kommer någon men sen är det bra. Hon är som ett lokomotiv på eftersök och hon ställer älg i skogen. Att ha en hund modell större som kan ställa, få stopp på det skadade djuret vid eftersök är en bra ide. Det är liksom ingen ide att lägga ned massa tid på att följa blodspår om man sen inte kan få skotttillfälle på det skadade djuret, så småhundar går bort.
Jämthundar är mycket lugna inomhus. De är sansade djur som ofta är mycket smarta och naturliga i sitt beteende. De äldre stammen av Jämthund är ofta ochså ganska lyhörda.
Dock ska man akta sig för den nya sortens stam som tagits fram för vildsvinsjakt. De är ofta mycket heta och livligare. Så ska man köpa så ska man se till att det är från en älghundkennel.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #42 skrivet: 18 jan-12 kl 16:50 »
Varför inte en strävhårig tax våran tik både vakta och ställde älg barnen kunde göra vad som helst med henne och hon skulle aldrig röra mina höns men hon mötte sitt öde när hon tog strid med lokatten / praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

anders50

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 18 jan-12 kl 20:04 »
Varför inte en strävhårig tax våran tik både vakta och ställde älg barnen kunde göra vad som helst med henne och hon skulle aldrig röra mina höns men hon mötte sitt öde när hon tog strid med lokatten / praline1

Tax + älg + snö = stor risk för ihjälsparkad tax.   Ja..även utan snö.

Inga kortbenta hundar till älgjakt!  (löshundsjakt)

Ulvstorp

• Västergötland
    • www.vitaguldetskennel.se
« Svar #44 skrivet: 05 mar-12 kl 14:54 »
Inte Broholmer som jakthund. Inte Wachtel som familjehund. En helt vanlig gråhund bör kunna fylla alla behov, men om ni ska vara 2 hundförare bör ni jobba med hunden båda två, och ALDRIG jobba med varandras "territorie".

Tycker ni ska fokusera på JAKTanlagen och hitta en linje med bra mentaltester och jobba med familjelivet, det är mycket lättare än att få en bra jakthund av en sällskapshund.

Förslag:
http://www.skk.se/hundraser/norrbottenspets/
http://www.skk.se/hundraser/jamthund/
http://www.skk.se/hundraser/svensk-vit-alghund/
http://www.skk.se/hundraser/norsk-alghund-gra-grahund/

Samtliga hundar jag träffat av ovan nämda raser som fått vara både familjehundar och jakthundar (GLÖM SNÄLLA INTE AKTIVERING UTANFÖR SÄSONGEN, FRÅN BÅDA HUNDFÖRARNA) har varit synnerligen trevliga, och de flesta larmar om det kommer okända.

En Wachtel fungerar alldeles utmärkt som familjehund!!!

Skånejakt

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 22 mar-12 kl 01:48 »
Rhodesian Ridgeback är en mkt trevlig familjehund med vakt i, de är dessutom fenomenala eftersökshundar  ;D Samt bra att "ställa" älg med. Korthårig och SNYGG, vackrare hund på en stubbåker en solig höstdag får du leta efter  :P

Rhodesian Ridgeback är suveräna på att ställa vildsvin!! Jag har skjutit många vildsvin som min hund ställt. Dessutom är de extremt familjekära hundar och vaksamma vakthundar. Men tänk på en sak som är HELT avgörande om du tänker använda din Ridgeback till bruks/jakt. Det finns i dag två separata linjer; den äkta afrikanska (som är en utpräglad jakthund) samt den europeiska (som inte ens jagar flugor). Nu till det fantastiska! Det finns en kennel i Skåne, Spirith of Ishtar, med filialer i olika länder som sedan 35 år tillbaka enbart och till 100 procent håller sin avel till helafrikanska linjer. Dessa linjer är och används mycket ofta som ställande hundar vid rovdjursjakt, bl.a. i Australien, Ryssland (för björnjakt) och naturligtvis i Afrika. Trots sin storlek är de smidiga som gaseller. Har hört att de framförallt har en storvuxen hane ( tror han heter 5:th Avenue) som används för jakt och avel. Har sett honom som mycket ung i ett vildsvinshägn och alla närvarande var helt förbluffade över de positiva anlag han då visade prov på. Det var uppenbart att han bara hade "det". Han fick väl bara utlopp för sina nedärvda gener kan jag tänka mig. Han bara visste vad han skulle göra...

Lexikon

• Halland
« Svar #46 skrivet: 02 jul-12 kl 19:12 »
Rhodesian Ridgeback är suveräna på att ställa vildsvin!! Jag har skjutit många vildsvin som min hund ställt. Dessutom är de extremt familjekära hundar och vaksamma vakthundar. Men tänk på en sak som är HELT avgörande om du tänker använda din Ridgeback till bruks/jakt. Det finns i dag två separata linjer; den äkta afrikanska (som är en utpräglad jakthund) samt den europeiska (som inte ens jagar flugor). Nu till det fantastiska! Det finns en kennel i Skåne, Spirith of Ishtar, med filialer i olika länder som sedan 35 år tillbaka enbart och till 100 procent håller sin avel till helafrikanska linjer. Dessa linjer är och används mycket ofta som ställande hundar vid rovdjursjakt, bl.a. i Australien, Ryssland (för björnjakt) och naturligtvis i Afrika. Trots sin storlek är de smidiga som gaseller. Har hört att de framförallt har en storvuxen hane ( tror han heter 5:th Avenue) som används för jakt och avel. Har sett honom som mycket ung i ett vildsvinshägn och alla närvarande var helt förbluffade över de positiva anlag han då visade prov på. Det var uppenbart att han bara hade "det". Han fick väl bara utlopp för sina nedärvda gener kan jag tänka mig. Han bara visste vad han skulle göra...

Wow! Vilket bra tips. Tack så mycket. Vi ska väl fundera några varv till innan vi bestämmer oss, men jag är väldigt tacksam för all input.
Gammalsvensk dvärg, med förhoppning om att bli godkänd genbank våren 2013.

TOR

• Dalarna
« Svar #47 skrivet: 23 sep-12 kl 17:59 »
Självklart Working Australian Shepherd. Våra vaktar precis så, såvida personen är vänligt inställd så vaktar de inte mer, men säkert också p g a uppfostran, den träningen vi ger för att vi vill ha våra hundar så.
De spårar, "jagar", ställer gärna älg om de inte förbjuds när de är unga, många individer har fallenhet för att spåra, jaga andra sorters djur, björn, vildsvin, rådjur, hare. Antar att om man vill använda dem som det, bör man träna på att få dem "rena" på det djurslaget man tänkt sig.
Alla våra är fina med barn och även vuxna som välkomnas in i hemmet. Vill man ha en hund för "allt", så rekommenderar jag verkligen den här rasen...men av working typ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser