Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Kondens i taket på ligghallen, de regnar inomhus! Snabba svar önskas!  (läst 16010 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Vi har byggt en ligghall och fick tipset att lägga byggplast med läkt samt plåttak. Vi har stora öppningar för att de ska komma in luft. Vi märker nu att de är rena katastrofen, för de droppar i taket av kondens :'( Vad kan vi göra för att slippa riva ner hela taket? Kan man sätta masonit eller annat underifrån?   :-\

timjan86

• Västergötland
Det finns "skorstenar" man kan köpa och sätta i taket på hallen för att släppa ut kondens, har för mig att Laval har såna (går ju att titta på hur deras är konstruerade och bygga likadant).
Annars kan ni ta upp en luftspalt längs taknocken, är såpass vanligt att det borde gå att hitta bilder och kanske även ritningar på internet.

Problemet är ju inte att det inte kommer in luft utan att den varma luften inte kommer ut och varm luft stiger ju som bekant så det behövs släppas ut luft i taket.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Johan B

Din ide med masonite på insidan tror jag är bra. Antagligen behövs det en kombination av flera saker t.ex.:

#1 eftersom varm luft kondenseras mot kall plåt ( eller plast dito ) måste fukten transporteras bort dvs det behövs en luftspalt mellan plåt och undertak samt drag som suger ut fukten

2# bäst är det ju om fukten åker ut via ventilationshål högt uppe på gavlarna eller via en "ventilationsskorsten" innan den alls hinner kondensera. Här är det viktigt att ventilationsskorstenen är isolerad annars kondenseras lätt den fuktiga luften på (plåt?)innerväggarna i skorstenen och droppar ned.

3# den fuktiga luften kondenseras inte lika lätt om nedre undertaket av exempelvis masonite har ungefär samma temperatur som inneluften

Plasten är jag däremot litet tveksam till. Att stänga in fukt, som ju plast gör, brukar i allmänhet inte vara bra. I synnerhet om fukten inte "slipper vidare" eller kan torkas upp av luftdrag utan blir sas instängd.

Hoppas det löser sig   Johan

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
Konstigt att ni fick tipset med plåttak överhuvudtaget. Till och med länsstyrelsen avråder från det just pga kondens.

Hoppas det löser sig :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Halte

• Gäst
Här finns nåon massa man målar/sprutar på plåttaket,, Ja har inen aning om hur det funkar men kan ju vara värt att slå dem en signal.
http://www.kondensteknik.se/2.html

Xoot

• Gäst
Du ska söka efter en kodensmassa som går under namnet KEFA. Den sprutar man med valfri färgpicka och kompressor.
Nackdelen är att du måste bränna den. Men det ordnar du med en "svetslåga" eller liknande. Biltema har på burk.

Detta brukar vara tillval när man beställer takplåt på b.l.a Lindab Profil. Men då görs det på löpande band lite lättare förstås.:)

Och ja, jag tänkte mig för innan jag skrev. Tog för givet att en skylift går att ordna.  ::)

Skogsola

• Gäst
 Masonit brukar man ha. Knepigt att sätta dit i efterhand kanske men klart bättre än att försöka bränna fast nån konstig massa.

Ulric Eriksson

• Gäst
Skulle det vara alldeles omöjligt att plocka av plåtarna, sätta upp masonit och sedan tillbaka med plåten?

Sanntos

• Gäst
Kan du säga lite mer i detalj hur taket är byggt, vilka balkar, lutning, hur plasten ligger.

Ek

• Västergötland
Har kalla lösdrifter sjäv. Den ena är byggd med särskild kondensplåt en sorts luddig beklädnad på insidan. Den andra det vanligaste är en duk som är spikad innan plåten. Utan att vara hundra tror jag det är vanlig vindväv. Sen har jag ventilerad nock med . Kan droppa om det varit kallt rimmfrost på duken , och sen omslag till mildväder. bör inte vara så besvärligt att spika häfta upp i efterhand.Men prata med snickare byggfirmor som håller på med lantbruksbyggnader. inte nån pryo på cheapy.. Kan bli betydligt billigare ..

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
Vi har satt upp kondens väv i taket på våran lösdrift, som vi fick tag på på bygghandeln.
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
Jag jobbar dagligen med att rita/konstruera större ladugårdsbyggnationer.

Bygger man en oisolerad ligghall så använder vi oss av plåt med kondensskydd på undersidan som redan nämnts här i tråden.

Det går också bra med kondensväv som fyller samma funktion.

Byggplast i taket är ingen bra lösning utan det ska ju vara kondensväven.

Det enklaste för er är nog att på något sätt fästa upp kondensväv nu i efterhand och hoppas på att det löser problemet.

Hur ser det ut med ventilationen? Vad har ni för ventilation i nock? Skorstenar fungerar bäst i isolerade hus där man får en värmeström upp genom skorstenen. Detta fungerar inte fullt så bra i oisolerade stallar då man behöver större öppning i nocken. Viktigt också att det finns bra med luftintag vid takfot.

Hoppas det hjälpte något...

Midsommaren

• Bohuslän
Jag vill tacka för alla kloka svar! Efter att ha läst igenom alla tips så bestämde vi oss för att köpa kondensväv. Ska sätta upp den i helgen. Hoppas att det hjälper :) Hur fäster man den?

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
När jag sätter kondensväv använder jag häftpistol, fast det är ju på översidan på takstolen och då kommer ju plåtregeln över också.
Kanske kan funka på undersidan om du byggt i trä då :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Livspusslet

• Gäst

utan att ha läst tråden:
kondens beror på att det är för tätt inne,så up med ventiler eller skaffa halvdörr som du kan haspa på glänt.vi gjorde både och när vi fick ima på fönsten i stallet,för hästarna alstrar ju el hel del värme.  :D

Ulric Eriksson

• Gäst
Lär inte väven ramla ner så småningom om man bara häftar den underifrån? Tycker den borde sitta mycket bättre om man sätter läkt under.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
Jag håller med Ulric. Väven kommer trilla ner så småningom om den inte fästs med läkt eller liknande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser