Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är myskankor alltid så jobbiga på vintern?  (läst 10650 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Är myskankor alltid så jobbiga på vintern?
« skrivet: 16 nov-11 kl 14:40 »
En något ogenomtänkt fråga/fundering:
Ändrar myskankor beteende efter årstid? Mina har varit så lugna och snälla och verkat så nöjda sedan i våras så jag hade nästan glömt att jag höll på att strypa dem förra vintern. De skulle rymma hela tiden och var allmänt jobbiga. Tyvärr minns jag inte riktigt tidpunkterna. Skaffade dem som unga förra hösten, då var de snälla och lätthanterliga. Minns inte när de blev så där vilda eller om de var det hela vintern men kommer ihåg att jag kände mig rätt desperat i mars, funderade på att göra mig av med dem. Sen har de som sagt varit så trevliga ända tills nu. Trodde jag kunde bespara honan vingklippningen, men hon rymde och jag fick klippa henne igen. Synd på den fina nya vita vingen :( Är det någon slags flyttningsoro? En liten låg vinglig inhägnad har funkat jättebra hela sommaren, nu börjar det igen att de ska springa ner den/flyga över så nu sitter de inlåsta på ganska liten yta utan badkar. Ska de bada får de komma ut och då rymmer de. Till för några dagar sen sov de lugnt i sitt nya fina lilla ankhus, nu sitter de utanför på natten med långa halsar och verkar vara klarvakna varje gång jag tittar ut.
Att jag blir så irriterad på dem beror nog på att de inte ser ut att trivas, jag får dåligt samvete. Hur ska jag få dem nöjdare och lugnare? Funderar på att släppa dem helt fria, men jag gillar inte att de jämt ska vara på baksidan av hönornas inhägnad, mot skogen till, det är därifrån räven kommer och inget staket verkar kunna hindra dem. Vad ska de i skogen att göra?!
Några funderingar/tips?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Är myskankor alltid så jobbiga på vintern?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-11 kl 17:21 »
Hmmm, mina myskisar har också en jobbig period just nu och brukar faktiskt ha på hösten när jag tänker efter. Kanske har det med höstflytt lust att göra precis som du säger. Tack och lov har mina inte lämnat "stortomten" som är rävsäker med eltråd utan bara tagit sig ur sin hage. Dom rymmer å andra sidan inte bara ut ur hagen utan dom rymmer in också  :-\ Och nä, så här har dom inte hållit på sedan förra vintern...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 17 nov-11 kl 17:35 »
Intressant, det kanske är så det är helt enkelt?

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #3 skrivet: 17 nov-11 kl 17:48 »
Våra är lite tvära när det kommer till byte av bostad. Ankorna och gässen hajar på en gång och knallar till det nya stället men myskisarna är riktigt envisa. Tidigare bodde dem med de andra hönsen, men vi flyttade dem till nytt ankhus nära dammen. För att de skulle välja att komma tillbaka dit hade vi alla höns instängda en hel dag och alla spår av spannmål på gårdsplan togs bort.
Då insåg de antagligen att det inte fanns något att göra och att maten inte var bättre där än i nya huset.
Vi har lampan tänd i ankhuset innan det blir mörkt och  de sitter gärna ute en stund i ljuset.
Igår blev jätteglad när jag gick ner för att chasa in dem vid 18 tiden för att inse att alla låg inne och sov ;D

Men dem är grymt envisa, egensinniga och tvära
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #4 skrivet: 17 nov-11 kl 18:05 »
Fast när det gäller det nya ankhuset (på nästan samma ställe som det provisoriska innan) så höll de på att dö av nyfikenhet, var sedan lite skeptiska första kvällen och sov sedan frivilligt i det som om de aldrig hade gjort annat. Det var ett tag sen, det är bara nu de senaste dagarna de har slutat med det. I natt sov hannen inne och honan utanför, så gör de nog idag med.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 17 nov-11 kl 18:07 »
mycket bestämda djur
www.dissolve.blogg.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 17 nov-11 kl 18:07 »
Alltså det är inuti inhägnaden som är så rovdjurssäker den bara kan bli, så jag har inte tvångsinstängt dem.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #7 skrivet: 17 nov-11 kl 18:09 »
Vilken lyx att kunna ha dem ute ändå. Våra måste in, räven är riktigt lömsk här :-\
www.dissolve.blogg.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 17 nov-11 kl 18:21 »
Det är den här med, förlorade alla mina första höns till räven  :'( Därav den säkra inhägnaden (med tak, för höken har också hälsat på)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #9 skrivet: 17 nov-11 kl 19:06 »
Jag irriterar mig på mina myskisar som  när dom först har ätit sin egen mat, sätter raka spåren mot hönsgården.  >:( Jag har chasat ut dom hur många gångar som hälst men icke! Så nu får dom minsann stanna i ankgården om hönsen skall få vara ute i det fri  >:D
Det är alla ungdomarna som är värst o dom avkortar sin liv avsevärd på detta viset!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #10 skrivet: 17 nov-11 kl 19:50 »
Våra äter inte så mycket som jag trodde. Än så länge knallar de runt och äter allt möjligt på dagarna. En av hanarna har blivit riktigt fettig, hur vet jag inte :o
www.dissolve.blogg.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 18 nov-11 kl 16:56 »
Mina äter mycker mer än jag trodde!

Xoot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 nov-11 kl 17:09 »
Hur mycket är egentligen mycket för en myskanka att äta? Om man räknar i vete och liknande?  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 18 nov-11 kl 17:32 »
Mina äter inte mycket, tycker jag. Ca 0,75 dl per djur och dag. Och de är i lagom hull, någon är t o m lite i överkant på normalhullsskalan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 nov-11 kl 17:39 »
Mina äter inte mycket, tycker jag. Ca 0,75 dl per djur och dag. Och de är i lagom hull, någon är t o m lite i överkant på normalhullsskalan.

Blir ju lätt ett par kilon när man har några stycken om man räknar 0,75.  ;D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #15 skrivet: 18 nov-11 kl 17:45 »
0,75dl vadå? Säd? Mina får allfoder just nu, kändes viktigt när de ruggade att de verkligen fick i sig allting, men man kanske skulle ge mer/bara korn?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 18 nov-11 kl 18:24 »
Givetvis beror mängden på antalet ankor, därav att jag angav mängden per anka. Mina får bara vete så länge som det finns annan mat ute, på vintern blandar jag typ 1/3 allfoder och 2/3 vete. Ev kommer jag att köpa både vete och korn denna vintern, då kommer jag att blanda spannmålet i någon bra koncentration.

För min del är det enklare att mäta foderåtgången i dl, eftersom jag inte har någon våg i fodervagnen, och det tar lång tid att väga jämfört med att mäta volymen, särskilt när man ska fördela fodret i flera olika foderskålar med precis rätt mängd i varje.

Nu går mina på ganska stora ytor, så de äter mycket som de hittar själva. Just nu äter de knappt upp de 0,75 dl de får per anka, så lite av det får räknas som hönsfoder, hönsen städar upp all mat som ankor och gäss missar  :) :-*. Väldigt ekonomiskt, inget spill.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fräsen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 nov-11 kl 20:04 »
Mina myskisar vandrar mkt mer under vinter/vår än vad de gör under sommaren/hösten. Jag har fått för mig att det beror på två saker: mängden mat ute minskar samtidigt som det höga gräset som förut hindrat dom vissnat ner. (de ogillat att ge sig ut i högt gräs o snår)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 19 nov-11 kl 11:46 »
Våra har fri tillgång på mat( havre , korn , vete och ärtor krossat) och vatten inne i ankhuset dygnet runt .
Dom går runt gården på dagarna o plockar o när skymningen kommer då hänger vi in en stor ficklampa i ankhuset , dom går in , vi stänger .Klart
Inte direkt besvärligt tycker jag ..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #19 skrivet: 19 nov-11 kl 11:58 »
Inte direkt besvärligt tycker jag ..
Nej det låter ju bra så länge inte räven kommer dagtid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser