Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trätunnor ( vattentunnor)  (läst 9717 gånger)

G01kur_Kisel

• Uppland
Trätunnor ( vattentunnor)
« skrivet: 19 nov-11 kl 10:14 »
Hej. Jag letar efter vattentunnor utav trä då dem ska stå uteomhus hela året om och förhoppnignsvis tåla att vattnet fryser ifall det skulle ske nån dag då man inte tömt dem innan. Klarar trätunnor det? eller spricker allting upp?

sen undrar jag hur trännor påverkar vattenkvaliten då jag antar att de flesta är inoljade. Vad för sorts olja är det isåfall som man brukar använda för trätunnor. Och finns det oljade tunnor att få tag på kanske?

Kanske ruttnar fort om de inte är inoljade eller sker andra skador på dem. Hur som helst så söker jag tips och råd om vatten tunnor utav trä för att behålla vatten kvaliten så hög som möjligt ifrån regn vattnet. Därför jag inte väljer tunnor utav plast eller för de smakar verkligen det som de ligger i , alltså plast och metal, ligger de i trä känner jag en träsmak men det är bättre.

Helst skulle jag vilja få tag på glaserad kermik eller glas urnor men det hittade jag ingenting som rymmer över 50 L plus att de skulle väl spricka så fort det blir minus grader och vattnet fryser.

Tack för svar.

Neiklot

• Gäst
SV: Trätunnor ( vattentunnor)
« Svar #1 skrivet: 19 nov-11 kl 10:20 »

Fryser det vara lite så är det ingen fara.
Fryser hela innehållet så sväller det nog såpass att det spricker.

Vad jag vet är dom inte inoljade, åtminstone inte dom jag har.
Ruttnar gör dom inte heller!

Se vin kan ju ligga på fat i föera årtionden!

Men den får inte stå direkt på marken utan det måste kunna cirkulera luft undertill.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 19 nov-11 kl 10:33 »
Precis, ställ tunnorna på något som isolerar från markfukt och -kyla.

Om tunnorna spricker eller ej beror mest på formen. Oavsett material så måste de vara vidare upptill än nertill, och inte ha någon "midja", inbuktning, någonstans. Då kommer det frysande vattnet att expandera så att isklumpen skjuts uppåt, och därmed får isen plats, förutsatt såklart att det finns plats uppåt.

Alla material blir mer sköra när de är frusna, så använder man glas eller keramik (eller plast om man nu gör det) så tål de inte att man stöter i dem hårt eller på annat sätt hanterar dem omilt när de är kalla. Plast är faktiskt inte så dumt, rent miljömässigt, om man använder begagnade plasttunnor som är livsmedelsgodkända. Vattnet kan smaka lite plast, men man bör ändå inte dricka vatten som varit stillastående i ett sådant kärl. Det vattnet är enligt min mening till för att vattna med, tvätta med eller liknande.

Träfat är ju ganska dyra, och de flesta är utformade så att de är bredast på mitten. Använder man ett sådant fat får man antingen dela det på mitten eller tömma det innan det fryser. Men en trätunna som är vidast upptill håller tveklöst för att ha vatten i sig på vintern, åtminstone under normala förutsättningar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 nov-11 kl 12:29 »
Det finns begagnade vinfat att köpa, har tappat bort länken nu, men kan återkomma om jag hittar den. Dessa är i massiv ek, med rejäla band, och är förstås inte inoljade. Vet inte om vinet ger smak åt vattnet, vad har du tänkt använda vattnet till? Bara som bevattning i odlingar lär det nog inte vara några som helst problem.

Du har fått bra råd, det här med att sätta tunnan så den kommer upp lite från marken, och undvika tunnor med midja.

Dessa vinfat kostar någon tusenlapp, men är värda sin investering, då de kan hålla en livstid och lite till.

G01kur_Kisel

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 19 nov-11 kl 14:27 »
Oj tack, vilket bra svar jag fick.

jag hade tänkt använda det som dricksvatten eftersom rören i våra system är så pass gamla och även där ligger vattnet stilla. I min mening är vattnet vi får från våra kranar / vattenverket helt tömt och fattigt på alla naturliga mineraler som man annars hittar i naturligt dricksvatten. Inte bara det utan det tillsätts en massa annat i dricksvattnet som jag anser är skadligt. För mig känns det absurt att man ska kissa och bajsa i sitt egna dricks vatten för att sen rena det ( Och det ska tilläggas att det aldrig riktigt blir rent ) istället för att ta tillvara på regn vatten eller ännu bättre bygga en brunn för bergsvatten.

Det är min tanke med att skaffa dessa tunnor. Jag tror även att smälta snö och kanske koka det är bättre än att dricka renat avloppsvatten.

Tack för alla underbara svar, fick lära mig mycket och vet vad jag ska leta efter mera nogrannt nu.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 19 nov-11 kl 14:33 »
Egen brunn är ju annars ett bra alternativ för dricksvatten, om man inte vill dricka kommunalt vatten. För vissa av oss är egen brunn enda vettiga alternativet, kommunalt finns ej och att samla vatten innebär att allt vatten måste kokas.

Det är svårt att inte få algtillväxt, bakterier döda insekter och annat skräp i vatten som man samlar, och då är det inte tjänligt som dricksvatten. Dricksvatten ska vara rinnande, utan föroreningar längre upp i vattendraget, eller hämtas från sådant djup att vattentemperaturen är låg, gärna 4oC som allt vatten som hämtas på tillräckligt djup är.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 19 nov-11 kl 15:29 »
Läste nånstans att vattnet man hade på fartygen på segelfartygens tid skulle ruttna 7 gånger innan det var ofarligt att dricka. Det förvarades ju i trätunnor.
Undrar hur riktig denna uppgift var?

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 19 nov-11 kl 15:34 »
det är nog inte så bra att dricka vatten som står stlla i tunnor. I tunnorna kan det hamna allsköns skräp alltifrån löv. alger och mossa från tak till råttor som drunknat. Kan du inte spola igenom de vattenledningar du har och få dem rena? Och brunnsvatten är inte heller alltid så fräscht se ovan samt kan det finnas e-coli och nitrit i vattnet speciellt e-coli om det ligger djurstallar nära brunnen. Djupborrad brunn är nog att rekommendera om man ska få tag i bra vatten och inte vill/kan ha det kommunala ledningsnätet.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 nov-11 kl 20:13 »
jag hade tänkt använda det som dricksvatten eftersom rören i våra system är så pass gamla och även där ligger vattnet stilla. I min mening är vattnet vi får från våra kranar / vattenverket helt tömt och fattigt på alla naturliga mineraler som man annars hittar i naturligt dricksvatten. Inte bara det utan det tillsätts en massa annat i dricksvattnet som jag anser är skadligt. För mig känns det absurt att man ska kissa och bajsa i sitt egna dricks vatten för att sen rena det ( Och det ska tilläggas att det aldrig riktigt blir rent ) istället för att ta tillvara på regn vatten eller ännu bättre bygga en brunn för bergsvatten.

Det är min tanke med att skaffa dessa tunnor. Jag tror även att smälta snö och kanske koka det är bättre än att dricka renat avloppsvatten.

1. Du får stora problem med mineralbrist om du bara dricker smält och regnvatten. Vatten från brunnar, och till och med kommunalt vatten innehåller mycket större mängder viktiga mineraler.
2. Du får i dig mycket större mängder miljögifter om du dricker smältvatten och regnvatten.
3. Kokar du vattnet går du miste om viktiga mikroorganismer din kropp behöver för att fungera optimalt.
4. JA, det är jätteäckligt att tänka på att vattnet vi dricker en gång har varit i någons toalett. Separett och andra torrdass är en fantastisk uppfinning. Borra hellre en brunn än samla regnvatten. Fåglar kissar också.

Om du berättar i vilken kommun du bor i (du kan PMa om du inte vill skriva det här) kan jag hjälpa dig att ta reda på exakt vilket form av reningssystem som används för vattnet du får i kranen, och var vattnet ursprungligen kommer ifrån. Man blir mycket mindre hysterisk (oftast, men ibland mer  :'( om man faktiskt vet och inte bara "tror".

Gottfrid

• -
« Svar #9 skrivet: 25 aug-13 kl 02:46 »
Jag tror knappast dom kör vattnet från slambasängen på reningsverket ut till kranen.Och oavsett vart ditt vatten kommer från så är det dinosare pink i vilket fall. Tycker det hela låter mer som nån slags "fix ide" . Skulle rekommendera en borrad brunn.Då har du riktigt kallt friskt vatten året runt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser