Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det någon bra salva att smörja en sönderhackad höna med?  (läst 9612 gånger)

Tösen

• Småland
Usch idag var det inge roligt att komma hem och hälsa på hönsen.. en av hönorna var helt blodig på huvudet och det var blodstänk på väggar och foderskål :( Det ser mest ut som att kammen har ryckts av en bit längst bak och att det är där såret sitter, och så går hon och skakar på huvudet för det irriterar väl.. därav blodstänken. Jag har isolerat henne från de andra, men kan jag smörja med något som hjälper henne eller som gör att de andra inte vill hacka mer? Inte kul när de är elaka mot varandra ju. Jag har en tupp till 10 hönor.
Det blir vad du gör det till!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Jag tycker oftast att det läker bäst om det bara är rent och tort. Vill du sätta in henne till de andra igen är tjärsalva eller tjärspray bra att sätta på såret. Då brukar de andra hönsen  låta såret vara.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Vi har något som heter veterinärspray här hemma. funkar jättebra på allehanda småsår och liknande både på djuren och människorna på gården. Hade en anka som efter en rävattack hade ett fult sår på ryggen och det läkte riktigt snabbt, trots att vi bara behandlade den med vet.spray en gång.
Kanonbra att ha stående framme på sommaren när man bränner sig på nässlor, får insektsbett osv. Den är dyr, men dryg.
Kan tillägga att jag inte säljer såna här produkter, så jag gör ingen reklam för egen vinning. Bara så att alla vet.
 http://www.foreverliving.se/sv/vara-produkter/djur/aloe-veterinary-formula

Djursam

Skulle du kunna återge innehållsförteckningen Jullan? Om du har en flaska hemma vill säga... o:)

Tösen

• Småland
Vart köper man tjärsalva? Och Jullan: Kan man enbart köpa produkten via hemsidan? Tack för tipsen!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Vi tvättar rent med tvål o vatten sen sprayar vi på fyra ess sår medel o sist idomin.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Luffsen

• -
Jag använder Nylanders hästkräm till hönor som får blödande sår på kroppen.

Det är inte billigt, men har funkat helt otroligt bra för min del.

www.nylanders.com

Får dessutom hackande hönor att lägga av med dom dumheterna.

« Senast ändrad: 22 nov-11 kl 23:49 av Luffsen »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

rackarns

• Närke
tvätta 1-2 gånger om dagen med koksaltlösning eller sårtvätt, så läker det fint.

svartorkidee

• Västergötland
helosan brukar göra gott också, har använt det till både häst å hund utan problem =) å dessutom lätt att få tag på

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
tjärsalva eller tjärspray
Var köper man det? Går det att tvätta bort ur fjäderdräkten och i så fall med vad?

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
Jag tycker att Locobace Repair , är till människor men jag har använt det på mina höns och det är suveränt.
Finns på apoteket.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Xoot

• Gäst
Var köper man det? Går det att tvätta bort ur fjäderdräkten och i så fall med vad?

Skillingaryd häst/hov -salva. Går bra att lösa med vatten.
Det är samma grej i den mindre gröna burken för hund.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Tack!

johe71

Skulle du kunna återge innehållsförteckningen Jullan? Om du har en flaska hemma vill säga... o:)

det finns en innehållsförteckning på den engelska hemsidan "Aloe Barbadensis Gel (Stabilised Aloe Vera Gel), Water, Allantoin, Glycerin, Tocopherol (Vitamin E Natural), Ascorbic Acid, Potassium Citrate, Propylene Glycol, Polysorbate 20, Sodium Citrate, Imidazolidinyl Urea, Methylparaben"
(svensk travsport har 96 timmars karens om du använder denna produkt på din travhäst om någon nu är intresserad :))

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
Tjärsalva finns i de flesta hästaffärer.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

hustran

Om hönsen börjar hacka på varandra så fick jag ett tips från en äldre man. Häng upp en saltsill ngn.stans så de inte söker salt. Bara ett litet tips i alla fall. ;)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Kan man enbart köpa produkten via hemsidan? Tack för tipsen!
Nej, jag tror inte det. (Jag har fått vår flaska av en kompis, så jag är inte säker) Jag tror man måste vända sig till en återförsäljare, tror det fanns en lista på hemsidan. :)

Tösen

• Småland
Jag köpte tjärspray som jag testade på henne efter att jag tvättat med vatten. Vet faktiskt inte om det var sprayen i sig som fungerade eller om hon bara e en klok liten höna  ;) ...men inga mer sår har det blivit! Hon håller sig uppe på en bänk mest hela tiden dit tuppen aldrig tar sig, har till och med gett henne en egen vattenautomat där uppe. Ska hon ner på golvet så håller hon sig nära mig.. "Mamma är pax!" ::)

Kretsloppan

• Södermanland
Nu är jag ju inte veterinär men jag tror som Azoo Lina att det bästa för såret, som du beskriver det, är att låta det vara och observera henne. Det är ju liksom inte någon eksemfläck, det är ju en sårskada. Eftersom vi tycker de verkar stressade av att isoleras från flocken har vi bara observerat de höns som blivit skadade sådär, eftersom de har ätit och druckit och sett opåverkade ut, och såren har hittills alltid läkt. I hönshuset finns dock en del prång och pinnar så hönset ifråga har ju då möjlighet att dra sig undan de andra om hen vill.

MissT

• Västergötland
Fick rådet av en uppfödare att stryka på stubbtjära. Efter det var det ingen som hackade mer. Det smakade väl inte gott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser