Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det någon bra salva att smörja en sönderhackad höna med?  (läst 9615 gånger)

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps

Vår ene tupp bet av en bit på vår andre tupps kam och det blödde mycket. Vi baddade med potatismjöl (blodstillande) så det blev en 'kaka'. Fick hålla på en stund men till slut stoppade det. Satte helt enkelt ett plåster (microporetejp från apoteket funkar nog också) över sen. Kanske funkar plåster enbart om det inte blöder för mkt.

Allmänt sett är det bäst att tvätta djursår med steril koksaltlösning (inte jodopax) eller hibiscrub, om de behöver tvättas. Separera dem tills det är läkt tycker jag och smörj sen kam och huvud med tjärsalva som är läkande men också förebyggande mot hackande.
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps

P.S Tjärsalva finns i de flesta hälsokostbutiker, eller kanske på Granngården eller Zooaffärer.
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

nea87

• Östergötland
vanlig tjära funkar jätte bra... har räddat många hönor här
"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

Vivvi88

• Bohuslän
Förstör inte tjäran fjädrarna?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Fjädrarna växer ut igen...och dom behöver inte en komplett fjäderdräkt när dom ändå inte ska flyga. Att huden läker är att prioritera..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser