Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivit biten  (läst 3749 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Blivit biten
« skrivet: 25 nov-11 kl 14:43 »
Upptäckte idag att vi haft oinbjudet besök hos mina höns. Fullt med fjädrar och ett gäng skrämda höns. En av dem har blivit biten bak över ryggen.
Hon har tappat en massa fjädrar och är lite skinnflådd på ett par ställen. Finns oxå ett par riktiga sår som har slutat blöda. Hon haltar lite och på låret eller vid buken är det något som sticker ut. Det är inte blodigt men jag ska kolla upp det lite bättre när gubben kommer hem så att han kan hålla henne.
Har försökt att hitta lite info här om hur ni behandlar sårskador. Jag har jodopax hemma till att tvätta med, hästsalvan har jag också. Självhäftande bandage finns. Ska man bara tvätta rätt över såren? Trotts att hon har tappat massor av fjädrar så finns där ju en hel del kvar som sitter i vägen. Hon verkar förövrigt pigg och äter och dricker.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Blivit biten
« Svar #1 skrivet: 25 nov-11 kl 15:06 »
Använd inte jodapax till så färska sår. Koka vatten blanda i lite salt och låt svalna till kropps temeratur . Tvätta allt . Leta efter sårfickor. Där är en gammal spruta bra att ha. om du inte kan drenera Låt allt luft torka.  Salvor stänger in bakterier.. Detta är steg  1 /// Cokett
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 15:08 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 25 nov-11 kl 15:26 »
Aj, aj, aj... Ska jag verkligen ha salt i vattnet. Sviiiid...
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

hönipöni

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 nov-11 kl 15:55 »
Salt i vattnet eller som det annars kallas koksaltlösning finns att köpa på apoteket om man vill är alltid bra att ha hemma ;)
Toppen att skölja rinniga ögon med och alla slags färska sår det svider inte! :)

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-11 kl 16:18 »
just det som hönipöni skriver . Saltet gör att vattnet inte svider. Det vet alla som är uppvuxna på västkusten som skurit sig på vassa stenar eller snäckor. Det känns inte ... // Cokett

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 25 nov-11 kl 21:11 »
Rengör är precis som Cockett säger steg ett.

Är såren inte infekterade så är nästan alltid torrt och luftigt bäst. Börjar såren bli infekterade (svullna, röda, varma och såsa,vara eller lukta) behöver man eventuellt antibiotika och då måste du få det av veterinär på recept.

Höns har extremt gott läkkött och klarar ofta att läka riktigt fula så utan vare sig infektion eller andra komplikationer bara man håller såret torrt och luftigt. Ibland kan man behöva klippa bort lite fjädrar så att det inte klibbar ihop med såret om såret vätskar sig lite.

Hoppas att din höna kryar på sig!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 26 nov-11 kl 09:45 »
Hon ser fin ut och är pigg idag. Ja så fin man nu kan vara med stora sår på ryggen. Hon har tom värpt!
Såren är torra och fina. Håller tummarna att det inte blir infekterat.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 26 nov-11 kl 19:45 »
Då hjälper vi till att hålla tummarna för fortsatt god läkning  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 26 nov-11 kl 21:38 »
Japp..Håll oss uppdaterade   :)

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 26 nov-11 kl 23:00 »
Hon mår fortfarande bra efter omständigheterna! Men jag har hållt alla hönsen helt instängda idag. De verkar lite nervösa. Om det var en rovfågel som försökte ta henne brukar de i så fall komma tillbaks och försöka igen?

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #10 skrivet: 27 nov-11 kl 18:55 »
Kanske rävarna som varit här har gått hem till dig istället!! Kolla om du har rävbajs på gräsmattan, de bor vid Folkets Hus. Hos mig är de var och varannan natt.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 27 nov-11 kl 19:13 »
Ja alla rovdjur som "missat" har  "smakat på" kommer igen. Själv försöker jag störa så mycket som möjligt med att kolla tiden på klockan/dygn  och andra rutiner som  rovdjuret har.
 Hos oss har det inneburit 2 rävangrepp  gånger 2 höns /som var helt mitt fel som människa/ och 4 angrepp av hök var av 1 misslyckades höken tack vare mig ( då hade äntligen jag lärt mig   ;) ) på 15år. Det är ett pyssel och kycklingar gör inte saken lättare som lockar fram  rovdjur.. Måste i ärlighetens namn säga att jag jagar just detta djur som med handen på hjärtat är en överlevare,,,,Huue inte stolt ...
    MvH Cokett

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 28 nov-11 kl 20:54 »
Tror nog mest på rovfågel ändå... Alla fjädrar ligger på ett och samma ställe. Tur att man bor långt från folkets hus ;)! Fast vi har gott om rävar här också till och från.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #13 skrivet: 29 nov-11 kl 21:21 »
Du kan ju kolla om fjädrarna är avbitna eller urdragna, så vet du i alla fall om faran kommer från luften eller marken.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser