Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brandsäkerhet.  (läst 2050 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Brandsäkerhet.
« skrivet: 25 nov-11 kl 16:59 »
Idag upptäcktes det att min 83-åriga tants hobbyrum, som är en tillbyggnad till bostadshuset, har brunnit vändigt men tack och lov självslocknat. Ett elelement som blivit överhettat. hade fönstret smällt skulle hela huset brunnit ner. Tanken på att hon skulle brunnit inne gör mig iskall.

Nu ska alla element i huset bytas ut då det är likadana överallt.

Men hur brandsäkrar man bäst? Hon har hyfsat med pengar, så hon har råd med mer än bara en brandvarnare

pålle

• Gäst
SV: Brandsäkerhet.
« Svar #1 skrivet: 25 nov-11 kl 17:09 »
Finns nått som heter intelligenta brand varnare som kommunaliserar mellan varandra så det kan varna dom boende  vet ite om dom sen kan kopplas till något slags larm för utom stående sen kan man ju ha små brasläkare lite varstans förstås men det kanske inte är så lätt för en gammal
mänska att hand hava sådana  ja det var ju kanske inte så mycket hjälp men det var det som ramla ner i huvudet nu  :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 25 nov-11 kl 17:18 »
Smart! Sådana ska hon ha. Tror inte heller att hon kan bära en brandsläckare, utan det ska mer vara antingen förebyggande eller varnande.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 25 nov-11 kl 17:39 »
Kommunicerande brandvarnare, kostar väl knappt 200kr/styck eller så, i alla rum förutom pannrummet och köket.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gronavagen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-11 kl 17:50 »
Varför ska man inte ha dem i pannrummet eller köket?

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 nov-11 kl 17:59 »
Varför ska man inte ha dem i pannrummet eller köket?

För att det blir falsklarm varje gång hon steker pannkakor eller tänder i pannan...  :)

Jag får iaf. plocka ner brandvarnaren i köket varje gång jag steker pannkakor.

kurt

« Svar #6 skrivet: 25 nov-11 kl 20:16 »
En jordfelsbrytare kan också minska risken för kortslutningar som kan orsaka bränder.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 25 nov-11 kl 23:59 »
En jordfelsbrytare skyddar inte mot alla elbränder, den löser bara ut om det blir överledning från fas eller nolla till skyddsjord (eller till något jordat föremål som inte har med elnätet att göra).  Om det är en modern installation där skyddsjord finns med i alla gruppledningar, så är chansen ganska god att jordfelsbrytaren löser ut ganska snart om det börjar gå varmt någonstans, när isoleringen har förkolnat så att det blir överledning även mot skyddsjord. Men i en gammal installation där stora delar är utan skyddsjord så hjälper den inte så mycket.

Vad som däremot är mycket nyttigt, i synnerhet om huset matas via luftledning eller om det är utsatt för åska på annat sätt, är ett överspänningsskydd (åskskydd) i elcentralen. Det bör helst kopplas in vid huvudsäkringarna, dvs så "tidigt" som möjligt. Eventuella andra ledningar (t ex tele, eller utgående el till andra byggnader på gården) bör gå in i huset samma väg som elledningen och även förses med åskskydd som jordas med kort och grov ledning till elcentralens jordskena.

Gamla eller tvivelaktiga elinstallationer bör ses över av en kunnig person (tyvärr kan jag inte påstå att alla behöriga elinstallatörer kan räknas dit) och eventuella fel åtgärdas. Det kan t ex röra sig om att gamla kablar med torkad gummiisolering bör bytas ut, begynnande varmgång pga dåligt åtdragna klämskruvar åtgärdas, fel i installationen (t ex olämplig materiel med tanke på fukt, felaktigt avsäkrade ledningar, värmeelement monterade för nära brännbara föremål) rättas till.

Jag skulle nog vilja påstå att gamla elelement inte i sig utgör någon brandfara om de bara är rätt monterade (alla säkerhetsavstånd som tillverkaren anger är uppfyllda, inga gardiner eller liknande som hänger över dem) , överhettningsskydd och smältsäkringar i ordning (inte förbikopplade eller bytta mot fel utförande), och inte minst att de hålls rena och fria från brännbart damm, även invändigt. Element av "plåtlåde" -typ bör man ta isär och rengöra invändigt med några års mellanrum, kanske oftare om det är mycket dammigt eller luktar bränt om dem.

Beträffande brandvarnare så finns det ju hopkopplingsbara brandvarnare dels av den typ som man måste koppla ihop med kabel, och dels trådlösa. De som använder tråd är mer driftsäkra och drar mindre ström (batterierna räcker längre), men å andra sidan blir ju installationen mer omständlig (och dyr om man måste anlita betald arbetskraft för saken).

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 26 nov-11 kl 11:38 »

Gamla eller tvivelaktiga elinstallationer bör ses över av en kunnig person (tyvärr kan jag inte påstå att alla behöriga elinstallatörer kan räknas dit) och eventuella fel åtgärdas. Det kan t ex röra sig om att gamla kablar med torkad gummiisolering bör bytas ut, begynnande varmgång pga dåligt åtdragna klämskruvar åtgärdas, fel i installationen (t ex olämplig materiel med tanke på fukt, felaktigt avsäkrade ledningar, värmeelement monterade för nära brännbara föremål) rättas till.

Beträffande brandvarnare så finns det ju hopkopplingsbara brandvarnare dels av den typ som man måste koppla ihop med kabel, och dels trådlösa. De som använder tråd är mer driftsäkra och drar mindre ström (batterierna räcker längre), men å andra sidan blir ju installationen mer omständlig (och dyr om man måste anlita betald arbetskraft för saken).

När det gäller installationer så hellre en kunnigt amatör än en stressad godkänt installatör.

Trådlösa brandvarnare är nog driftsäkrare på landet än i stan.

Humle

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 26 nov-11 kl 12:32 »
Jag har sett arga snickaren på kanal 5 och där har jag fått nog av amatörelektriker :D.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 26 nov-11 kl 12:52 »
Jag har sett arga snickaren på kanal 5 och där har jag fått nog av amatörelektriker :D.

Jag har sett riktiga elektriker igång och har även fått nog av dem.

Dåliga skarvar, idiotiskt trådskalning, skadade kablar etc. Nej, fan vet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser