Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  koppla ur radiator  (läst 8394 gånger)

mistlur

• Småland
koppla ur radiator
« skrivet: 27 nov-11 kl 16:41 »
Nu är det snart dags för oss att dra igång med renoveringarna av ett hus vi köpt!
Håller på och planerar för badrummet och hoppas att någon kan hjälpa mig med hur jag ska koppla ur radiatorn...
Det är den enda radiatorn på undervåningen där rördragningen går upp på övervåningen.
Hur ska jag göra för att inte allt vatten i radiatorsystemet på övervåningen ska rinna ut i badrummet?
Måste jag tömma hela systemet?   ???

Kan väl i och för sig vara bra att veta hur man gör det...

Existens?

• Gäst
SV: koppla ur radiator
« Svar #1 skrivet: 27 nov-11 kl 17:35 »
Tja.. det finns ju bara 2 alternativ, som du själv har varit inne på..
Du kan inte ta bort den utan att det mesta vattnet på övervåningen vill rinna ut.  Däremot är det ju bara det, om du har acctankar eller liknande i källaren så stannar det vattnet ju kvar.
Så några enorma mängder är det ju inte fråga om, och du är ju ändå i ett badrum.. ;).

Sen beror det ju på vad ni tänker er.. ska den bara kopplas bort och sen sättas dit likadant igen? För då går det ju att vara lite snabb och skruva i pluggar utan att speciellt mycket vatten kommer ut.. Tänk bara på att se till så rätt pluggar finns nära, det blir ju inte tid till att åka till affären mitt i alltihop.. och att ni kommer att bli lite blöta.

mistlur

• Småland
« Svar #2 skrivet: 27 nov-11 kl 21:10 »
Ja precis! Funderar på om jag vågar skruva bort den snabbt och plugga rören... den ska ju dit igen när vi fixat nytt tätskikt. Om man stryper alla radiatorer på övervåningen borde det inte rinna så snabbt tänker jag. Det lär ju bli massa luft i systemet men det borde väl bara gå att lufta ut det på övervåningen  ::)

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 nov-11 kl 21:17 »
Javisst..kör på bara. Stänger du dom däruppe så kan man ju hoppas på lite vacuum, så att en del vatten stannar kvar uppe.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 27 nov-11 kl 21:23 »
Ofta finns det en avstängingsventil i den undre anslutningen till radiatorn (i så fall ser den ut som ett T-stycke med en pågängad huv över den "lediga" anslutningen, ta av huven och därunder finns någonting som går att skruva igen). Skruva också igen den vanliga radiatorventilen, så kan man sedan ta loss radiatorn utan att mer vatten än det som finns i radiatorn rinner ut.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 27 nov-11 kl 22:08 »
Skulle det vara som så att det behövs har rör firmorna (kanske inte alla men en del) en apparat som fryser vattnet i röret och skapar en ispropp och inget vatten läcker ut.

Ska påpeka att jag blev grymt besviken första gången jag såg en sådan. Hade förväntat mig kolsyreis, gaser till höger och vänster och massa spektakel.
Istället var det en låda med två "kuddar" ett par slangar och en variant på fryskompressor...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser