Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surdegen skär sig  (läst 12709 gånger)

ziema

• Småland
Surdegen skär sig
« skrivet: 28 nov-11 kl 11:05 »
Min vetesurdeg skär sig, det blir vätska uppe och själva degen nertill. Är det för att jag matar den för dåligt? Vad kan man göra?

Jag har försökt med att röra ihop det igen och hälla på lite mer mjöl men efter någon dag är den i två delar igen. Borde jag ge upp och börja om från början istället?

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Surdegen skär sig
« Svar #1 skrivet: 28 nov-11 kl 12:20 »
Det är nomalt. Surdeg beter sig så. Du kan välja att antingen röra runt innan du använder den eller helt enkelt hälla bort en del av vätskan ovanpå. Jag brukar röra runt.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

carstens

• Gästrikland
    • Kvarnåsen
« Svar #2 skrivet: 28 nov-11 kl 12:55 »
Ja, det är normalt men inte förrän "maten" är slut. Du säger att du rör ihop det igen och häller på lite mer mjöl. Gör tvärt om, dvs rör ihop, släng det mesta (spara kanske en matsked eller två), och tillsätt en hel del mjöl och vatten (60 g mjöl och 1 dl vatten). Sedan bör den växa till sig och inte skikta sig på iaf en vecka.

ziema

• Småland
« Svar #3 skrivet: 30 nov-11 kl 01:04 »
Tack för svaren! Då är det helt normalt då, tänkte om den hade blivit dålig på något sätt eller om jag förvarar den fel. Ska röra runt i den lite då och ge den lite kärlek :)

Emmalita

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 30 jan-12 kl 13:32 »
Jag tycker att vetesurdeg i mycket högre grad tenderar att skära sig, jämfört med rågsurdeg. Luktar inte lika gott heller. Vet inte varför det blir så. Kanske kan det hjälpa med så färskt malet mjöl som möjligt, ekologiskt, kanske lite grövre?

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser