Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang Värmelampa och halvkläckta Döda kycklingar  (läst 1873 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Ang Värmelampa och halvkläckta Döda kycklingar
« skrivet: 29 nov-11 kl 07:28 »
Hallo!
Igår hade vi kläckning hemma hos mig men bara 14 ägg av 21 hade liv i sig. (vi har dock inte öppnat resterande och har inga planer på det).
Två (!) ägg hade påbörjat sin kläckning men båda dog!!! Varför???? Vad kan det bero på? Har aldrig hänt hos oss.
Ytterligare 2 e kvar i maskinen då de under hela dagen igår hade pickat ett hål men inget mer....nu nyss har vi halvskalat dem för att hjälpa till och de e nu ute ur sina skal och beter sig än så länge normalt.
Vi har aldrig varit med om ngt likande. En annan konstig sak är att vi hade i 9 gröna ägg och resten bruna. 8gröna kom ut och så många bruna e kvar i maskinen. De gröna kommer från hönor som vi själva kläckt fram i våras och de bruna från köpe höns. Kan det vara så att de bruna har såpass dåligt DNA att de inte kan få ungar och e till för att bara göra ägg??? Våra tuppar e från olika raser och olika DNA släkten.

Nu fråga om röda värmelampor.
Jag ville vara lite korrekt så vi inhandlade en och skulle anv den första ggn igår. Vi har alltid annars anv en annan lampa (typ vanlig) och det har aldrig varit problem.
Vi installerade den röda..(hemst ljus) och de första tre som kom ur maskinen hamna i kartongen med röda lampan. Tempen i mitten var 37, de såg ej ut att trivas så vi höjde lampan (ett par ggr) men de små såg ut att ha det för varmt och gömma sig från värmen. Anyway......för att göra historien kort så tog vi bort röda lampan, satte in den gamla vanliga, resterande kycklingar (utom 2) e nu i kartongen och alla verkar pigga, hungriga och i lagom temp.

Huuur anv ni värme lampor? I utomhusmiljö? Väldigt högt upp ifrån?

Tacksam för svar!!

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Ang Värmelampa och halvkläckta Döda kycklingar
« Svar #1 skrivet: 29 nov-11 kl 07:45 »
Hej,jätte tråkigt när det händer att dom blir kvar i äggen.. det har hänt oss några ggr men jag vet inte varför.

Vi har nyss haft en kläckning av 10 ägg...alla va befruktade och fullgågna, av tio ägg har vi nu 7 små sötnosar.

Vi har våra inne i köket nu i flera veckor eftersom det är så kallt ute. Dom har en bur och i den en kartong med fönster och dörr.. både för att dom ska känna trygghet och kunna springa runt och leka lite:-)
Vi flyttar inte ut dom förens dom är befjädrade och klarar sig utan lampa inne i huset... och så så klart beroende på vad det är för värme ute.
Vi har lampan ganska långt ner nu och har en *dimmer på den* så vi kan anpassa värmen.
Buren står i solen så dom ska få ordentligt med dags ljus och ibland blir det ju väldigt varmt där så då sänker vi lampans värme.
Vi har en sån röd värmelampa... den ska ju inte störa dygnsrytmen om jag förstått rätt... den är ju bara varm?

Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 29 nov-11 kl 07:56 »
 Ett skäl till dåliga kläckbarhet kan vara genetiska förutsättningar  precis som du skriver. Men det kan också vara så att dina höns har en mer varierad och bättre foderstat än hönsen som värpt de bruna äggen. Kläckbarheten på ägg är väldigt beroende på hönans kondition vid värpandet.

I Sverige är det normalt att kläckbarheten blir något sämre under hösten och vintern. Det beror förmodligen på vädret och mörkret. Dessa faktorer påverkar kanske inte lika mycket i Grekland, men man kanske ändå inte kan bortse från dem helt.

Angående värmelampa så finns det sådan med alt ifrån 75-250W i Sverige. Ju högre watt-tal desto varmare. Har du det inte altför kallt i hönshuset där kycklingarna är så är kanske en kraftig lampa lite overkill. Det kan mycket väl vara så att en vanlig glödlampa räcker.

Själv har jag en kycklingmoder (specialbyggd dragfri bur)som räcker väl med en 40W glödlampa i medan jag som regel behöver en150-200W värmelampa när jag har kycklingar i pallkragar som är mer öppna. Behovet av värmekälla varierar med andra ord kraftigt både beroende på temperaturen i rummet men också på hur kycklingburen ser ut.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 29 nov-11 kl 08:02 »
Tack för era svar!!!
Vi har oxå våra inomhus, i en kartong i vardagsrummet. :) Så man kan kika till dem hela tiden. När de blir 5-7 dagar flyttar hela kartongen till garaget. Kyligare än inomhus men inte lika kallt som ute. Sen när de blir ca 2 månader flyttar de till separat del av hönshuset. Grejjen e att jag tror den röda värmelampan e fööör varm. Vi har ca 22 grader hemma och jag har en känsla av att värme lampan skulle funka skitbra utomhus eller tex i garaget i en stor kartong. Just nu e kartongen så liten men det e ju även pluttisarna. Lampan vi har e en Philips, 175w. Stor som sjutton.
Som min pojkvän sa igår, varför ändra på receptet med lampa då den gamla aldrig gett oss problem. Och jag som ville vara mer korrekt. :)
Men jag tror vi kommer få anv av lampan när de flyttar ut till hönsgården. Där kommer ytan vara stor så kan de välja, lampa eller ej. Har du provat sätta in pinnar hos dem ngn gång?? Jag brukar ordna med pinnar, sandbad etc etc vid 1 veckas ålder. Då flyttar de in i lyxkartong. :)
De 2 små som vi skalade fram ligger i maskinen just nu. Svaga men pipande och de rör sig. Hoppas allt går väl. Ursch, dom e sååå små och hjälplösa.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #4 skrivet: 29 nov-11 kl 12:34 »
Om köpes äggen har transporterats långt så kan även det påverka kläckresultatet..
Har alltid bättre kläck på egna ägg än köpes..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 29 nov-11 kl 13:33 »
Nej nej...Äggen e från våra egna reden. Men i våras köpte vi 20 höns från "butik" då vi blev av med samtliga egna. Dessa höns e till för att lägga ägg som man äter men då vi hade kvar tuppar från gamla gänget och då vi under samma tid hade ungar i garaget så har vi nu en mixad flock och de är dom vi vill föröka. Men det verkar vara dålig kläck statistik från köpe hönsens ägg. Det är det jag oroar mig för. Jag vet att ägg man transporterar kan ha sämre kläck men å andra sidan skickades 20 silkes ägg med post inom sverige till mig, de flög sen till Amsterdam, sen till Athen och sen med mindre plan till Santorini för att sen hamna i min kläckare. Fick 9 kycklingar!! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser