Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar egentligen en hund?  (läst 27076 gånger)

Just_me

• Småland
Vad kostar egentligen en hund?
« skrivet: 29 nov-11 kl 20:44 »
Ja då var det bestämt, i Oktober nästa år köper vi en valp (eller ja, efter Oktober beroende på när det finns valpar osv).

Men hundrasen vi vill ha är väldigt stor. Den heter Boerboel och vi är helt förälskade i den men vi funderar nu på om vi kanske kommer lägga mer pengar än nödvändigt på att ha en stor hund "bara för att vi vill".

Vi ska ha en tik - 40-80 kg

Pluss-sidan:
Vi vill ha en vakthund som passar bra att senare ha på en gård där den kan vakta ev. djur som getter, höns etc.
Vi vill ha en hund vi känner oss trygg med oavsett situation (vi har flera obehagliga överfall som skett så för mig är det väldigt viktig med en avskräckande hund)
Den ska vara hemmakär, alltså inge jaktinstinkt och vara typen av hund som håller sig nära sin flock.
Den ska ha frisk rasbakgrund (Boerboel ska vara den friskaste av molosshundarna sägs det med få "vanliga" ras-sjukdomar. (Mycket, mycket viktigt för mig då jag fått avliva två hundar pga epilepsi)

Minus-sidan:
Det är en stor/tung ras och därför risk för ledbesvär.
Den kommer kosta mycket i foder och försäkring pga sin storlek.
Dyr i inköp.
Vi kommer bo i lägenhet när den köps
Pga vaktinstinkten kan den ha tendenser att vara avaktande mot främlingar, i Danmark är den förbjuden pga aggresivt beteende (ägare eller natur?)
Inte erkänd ras i Sverige så den kommer registreras som blandras i SKK.

Så vad tror ni? ska man tänka på andra raser som passar oss men som är mindre?

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #1 skrivet: 29 nov-11 kl 21:08 »
Det tråkiga med stora hundar är ju att de inte lever så länge och att lederna inte håller även om man är försiktig under valptiden. Tex med trappor och hur lätt är det att få hunden rumsren om den ska bäras upp och ner, molosser är ju stora redan som valpar. Jag ville från början ha en pyreneer men ändrade mig just för att skaffar jag en hund ska den ju leva så länge som möljligt, så det blev lapphundar istället.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 29 nov-11 kl 21:25 »
Det tråkiga med stora hundar är ju att de inte lever så länge och att lederna inte håller även om man är försiktig under valptiden. Tex med trappor och hur lätt är det att få hunden rumsren om den ska bäras upp och ner, molosser är ju stora redan som valpar. Jag ville från början ha en pyreneer men ändrade mig just för att skaffar jag en hund ska den ju leva så länge som möljligt, så det blev lapphundar istället.

Ja det är defenitivt neggativt.
Men vi kommer köpa lägenhet på bottenvåning med uteplats för katternas skull så hoppas undvika trappor helt.
Men helt klart nått man får tänka på :/

rangs

• -
« Svar #3 skrivet: 29 nov-11 kl 21:31 »
Boerboel finns på facebook http://sv-se.facebook.com/Dalton.Boerboel

eller denna länk http://www.nsbb.dinstudio.se/

Har själv funderingar på att skaffa en men det ligger i framtiden.

Aggressiva hundar kan vilka som helst bli oavsett ras hänger mycket på vilken sorts ägare man är och vilken uppfostran valpen får 
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Andromedae

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 29 nov-11 kl 21:46 »
Har ni läst om Cane Corso? Tror den är lite lättare i sitt sätt än Boerboel.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 29 nov-11 kl 21:55 »
Jag har en granne som föder upp rasen.... Jag är inte imponerad :-\  Jag är en hundvan person som har jobbat på heltid med hundar i snart 15 år och jag kan sammanfatta rasen som läskig. Jag är van att läsa hundar och deras kroppspråk men dessa vovvar  "gives me the creeps" Och om dom är så friska vet jag inte. Jag läste på en del när grannarna flyttade hit och blev väl inte speciellt impad av hälsostatusen heller :-\

http://www.skaffaboerboel.com/vanligaproblem.htm

Jag kan faktiskt inte först hur man kan bli förälskad i en sådan ras (har ni träffat några på riktig)  ??? Jag hoppas att ni har stor hundvana om ni ska skaffa en för annars kan det bli problem för både er och andra.

Vill man ha en stor och respektingivande hund med goda "gårdsvaktar egenskaper" så finns det många raser som uppfyller dom kraven och som samtidigt är trevliga och betydligt friskare  ;)

Sorry 4 being a party pooper  :-[

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 29 nov-11 kl 22:02 »
Varför vill ni ha en stor gårdsvaktarhund i en lägenhet???
Det kommer att sluta i katastrof tror jag .
Näe bo så hunden kan springa lös på gården annars skaffa inte gårdvaktar hund , den kommer att lida.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 29 nov-11 kl 22:30 »
Cane corso är allt för skälliga, sprättiga. Har träffat en del och alla hade samma lynne, inte nått för mig.

Boerboelen föds upp av en del idioter, skulle vi skaffa en blir det från Norge. Sett en del som jag verkligen blivit orolig inför, alla stopra hundar kan vara läskiga. Boerbolen blev i Norge och Danmark den nya "statushunden" bland kriminella och "coola-killar" vilket lett till att den förbjudits i Dan,ark tror jag (aftonbladet läste jag det i).
En veterinär i Norge hävdar att hon avlivat över 20 Boerboeler/blandraser under 1 år pga aggresivitet.

De som varit korrekt uppfostrade är underbara. Så mina erfarenheter med Boerbolen är desamma som med pitbull Amstaff. Underbar, underbar hund som kan bli riktigt läskig i fel händer. Alltså precis som alla nadra "coola" hundar jag stött på i fel händer. Dobberman, chäfer, rottis, vid ett tillfälle Grand danio och boxer. Blev illa biten av en grand danio en gång. Träffat säkert 4-5 st som haft undebart lynne.

Hund i lägenhet medan man letar efter gård ser jag inga problem med. Hade pitbull i lägenhet, gick jättebra.
Kommer resa till Bollnäs och träna vakt när den är vuxen är planen.
Att påstå att hundar far illa av att bo i lägenhet är inte så smart. Jag ser många fler som far illa på just gårdar eftersom ägarna aldrig behöver gå ut och promenera. Hunden är ju ute, jämt, varför rasta när den rastar sig själv?

Andra hundar jag sett på har jag inte träffar IRL och det är så svårt att veta då. Rent estetiskt tycker kjag Boerbolen är väldigt fin och så gillar jag historien bakom rasen.
En annan hund jag funderat på är Kaanan dog (stavas?) pga historien och att de är så friska men den är inte tillräckligt avskräckande rent fysiskt.

Min favoritras är Amstaf/pittbull men min fru vill inte ha terrier igen.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 29 nov-11 kl 22:33 »
Ja då var det bestämt, i Oktober nästa år köper vi en valp (eller ja, efter Oktober beroende på när det finns valpar osv).

Men hundrasen vi vill ha är väldigt stor. Den heter Boerboel och vi är helt förälskade i den men vi funderar nu på om vi kanske kommer lägga mer pengar än nödvändigt på att ha en stor hund "bara för att vi vill".

Vi ska ha en tik - 40-80 kg

Pluss-sidan:
Vi vill ha en vakthund som passar bra att senare ha på en gård där den kan vakta ev. djur som getter, höns etc.
Vi vill ha en hund vi känner oss trygg med oavsett situation (vi har flera obehagliga överfall som skett så för mig är det väldigt viktig med en avskräckande hund)
Den ska vara hemmakär, alltså inge jaktinstinkt och vara typen av hund som håller sig nära sin flock.
Den ska ha frisk rasbakgrund (Boerboel ska vara den friskaste av molosshundarna sägs det med få "vanliga" ras-sjukdomar. (Mycket, mycket viktigt för mig då jag fått avliva två hundar pga epilepsi)

Minus-sidan:
Det är en stor/tung ras och därför risk för ledbesvär.
Den kommer kosta mycket i foder och försäkring pga sin storlek.
Dyr i inköp.
Vi kommer bo i lägenhet när den köps
Pga vaktinstinkten kan den ha tendenser att vara avaktande mot främlingar, i Danmark är den förbjuden pga aggresivt beteende (ägare eller natur?)
Inte erkänd ras i Sverige så den kommer registreras som blandras i SKK.

Ni som läst mina inlägg och jag  brukar ALDRIG citera hela citat utom när något är väldigt.............................

Jag menar det  riktigt ärligt " har ni kunskap om denna ras/hund  eller är den mysig. Ju mer hund ju mer kunnande och finns inte det ju mindre människa"
Efter snart 60år aktiv träning av skydd ,spår .kapp ..Snälla välj något annat
     MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Just_me

• Småland
« Svar #9 skrivet: 29 nov-11 kl 22:38 »
Ni som läst mina inlägg och jag  brukar ALDRIG citera hela citat utom när något är väldigt.............................

Jag menar det  riktigt ärligt " har ni kunskap om denna ras/hund  eller är den mysig. Ju mer hund ju mer kunnande och finns inte det ju mindre människa"
Efter snart 60år aktiv träning av skydd ,spår .kapp ..Snälla välj något annat
     MvH Cokett

Jag har god hundvana men då främst av pitbull/amstaff. Han gav mig den kunskap jag behövde men då fick jag länge hjälp/läsrde av en man som tränade hundar för millitär/polis och hade kurser för sk. "problemhundar".
Jag är inte nervös för att det ska vara "för mycket hund". Det jag är mest osäker på är att den är snabbväxande, får problem med leder lätt. Det är svårt att veta hur mycket motion och mat man ska ge första 2-3 åren men jag räknar med att jag ska få hjälp av veterinärer.

Sen är jag inte ute efter en mysig hund utan en hund som kan skydda oss, en framtida gård och djur. Hade jag velat ha en myshund hade jag skaffat en "lat" hund som inte kräver så mycket motion eller liknande.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 nov-11 kl 22:41 »
Cane corso är allt för skälliga, sprättiga. Har träffat en del och alla hade samma lynne, inte nått för mig.

Boerboelen föds upp av en del idioter, skulle vi skaffa en blir det från Norge. Sett en del som jag verkligen blivit orolig inför, alla stopra hundar kan vara läskiga. Boerbolen blev i Norge och Danmark den nya "statushunden" bland kriminella och "coola-killar" vilket lett till att den förbjudits i Dan,ark tror jag (aftonbladet läste jag det i).
En veterinär i Norge hävdar att hon avlivat över 20 Boerboeler/blandraser under 1 år pga aggresivitet.

De som varit korrekt uppfostrade är underbara. Så mina erfarenheter med Boerbolen är desamma som med pitbull Amstaff. Underbar, underbar hund som kan bli riktigt läskig i fel händer. Alltså precis som alla nadra "coola" hundar jag stött på i fel händer. Dobberman, chäfer, rottis, vid ett tillfälle Grand danio och boxer. Blev illa biten av en grand danio en gång. Träffat säkert 4-5 st som haft undebart lynne.

Hund i lägenhet medan man letar efter gård ser jag inga problem med. Hade pitbull i lägenhet, gick jättebra.
Kommer resa till Bollnäs och träna vakt när den är vuxen är planen.
Att påstå att hundar far illa av att bo i lägenhet är inte så smart. Jag ser många fler som far illa på just gårdar eftersom ägarna aldrig behöver gå ut och promenera. Hunden är ju ute, jämt, varför rasta när den rastar sig själv?

Andra hundar jag sett på har jag inte träffar IRL och det är så svårt att veta då. Rent estetiskt tycker kjag Boerbolen är väldigt fin och så gillar jag historien bakom rasen.
En annan hund jag funderat på är Kaanan dog (stavas?) pga historien och att de är så friska men den är inte tillräckligt avskräckande rent fysiskt.

Min favoritras är Amstaf/pittbull men min fru vill inte ha terrier igen.
För låt men var för måste du ha en så kraft full hund  ja upp fattar dig som en gaska rädd  mänska då man måste ha en vakthund av sådant slag .

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 29 nov-11 kl 22:45 »
För låt men var för måste du ha en så kraft full hund  ja upp fattar dig som en gaska rädd  mänska då man måste ha en vakthund av sådant slag .

Är inte rädd som person, men varit ovanligt utsatt för våld och fick mitt liv räddat av en hund.
Varför ska man köpa hund om den inte har ett "jobb"? Några jagar, andra tränar agilety, andra har hund som vakthund.
Inget sämmre än det andra.

Det verkar ha skett någon form av förändring på alternativ. Alla trådar där man frågar om saker går till kritik? Enbart EN person har gett ett ända förslag på annan hundras som möter våra önskemål. Ingen har skrivit tankar kring vad en hund kostar osv.

Istället är tråden fulla av:
DU kan inte ha hund i lägenhet som är vaktande gårds hund.
Du kommer inte klara en hund som är så mycket hund.
Om du vill ha vakthund måste du vara väldigt rädd av dig.

Vilket kanske är av omtanke men det skapar en helt annan diskussion.

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 nov-11 kl 22:52 »
Är inte rädd som person, men varit ovanligt utsatt för våld och fick mitt liv räddat av en hund.
Varför ska man köpa hund om den inte har ett "jobb"? Några jagar, andra tränar agilety, andra har hund som vakthund.
Inget sämmre än det andra.

Det verkar ha skett någon form av förändring på alternativ. Alla trådar där man frågar om saker går till kritik? Enbart EN person har gett ett ända förslag på annan hundras som möter våra önskemål. Ingen har skrivit tankar kring vad en hund kostar osv.

Ok för låt att man fråga då men du har give mig svar på min fråga i vart fall .

Just_me

• Småland
« Svar #13 skrivet: 29 nov-11 kl 22:53 »
Ok för låt att man fråga då men du har give mig svar på min fråga i vart fall .

Nej det var inte så jag mena, frågan var bra men jag blev lite förvånad över alla inlägg :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #14 skrivet: 29 nov-11 kl 23:35 »

Kan vi backa lite så det blir realistiskt och inte enbart ett försvar

Med den attityden kan det barka alldeles åt  >:D  med den rasen
Men jag ser naturligtvis att du är en seriös hundägare som tar ansvar för din omgivning. Beundrar att du kämpar för rasen.Kan se för och nackdelar .
MEN då /efter ditt eget kunnande/frågar man inte på ett forum vad andra "Tycker" det har man som ägare övervunnit det är lika med kompitens enlig mig.   Vet vad jag vill ha Vet vad jag får. ,det är där vi hamnar Sedan är det inget djur i människans tjänst som går våra ärenden..Glöm dé .   :D  Det är också lättare att läsa en renrasig hund då du vet förutsättningarna Inte alltid det handlar om stamtavla

Så varför inte pröva Just_me Du kan ju det här Eller???

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 29 nov-11 kl 23:42 »
Varför inte en lättare hund, och då menar jag viktmässigt, som en doberman eller rottweiler (som enligt mig ska vara ganska slimmade, annars får de problem med leder och blir dåliga arbetshundar)? De är också respektingivande, borde kunna möta dina andra krav, har en bredare avelsbas och det går därmed lättare att hitta genetiskt friska hundar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Amouricas

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 30 nov-11 kl 01:21 »
Jag föder upp cane corso och har en hel del erfarenhet av andra s k vakt-och gårdshundar. Snälla du, tänk om! Det sättet det avlas på bb i den här delen av världen passar inte det svenska samhället, åminstone inte som jag ser det. Dessutom är det en ras som dras med ed/hd problematik.
Så är du inte i behov av en stor, snabb, aktiv och reserverad vakthund skaffa något annat.

Ps Bb: blir inte reggad i SKK överhuvudtaget Ds
Pps Kostnaden för själva inköpet av en bb kan nog variera mellan 15-25 000 SEK Ds

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 30 nov-11 kl 07:25 »
Amstaffar och de sk pitbullarna är i mitt tycke mycket sympatiska hundar om man jämför.

Vill du skaffa dig en Bb bara för att det är den enda ras som är tillräckligt avskräckande och stor så hoppas jag att du har tillräckligt mycket fysisk och mental styrka att hantera den. Det är mycket mer att lära sig att hantera än en pitbul både när det gäller mentalitet och storlek.

Jag har svårt att se det skälliga och sprättiga i en Cane Corso. Dom jag har träffat har inte riktigt passat på den beskrivnigen. Vissa har varit mycket trevliga och bra gårdshundar andra har varit mindre trevliga och lever inte längre....

Själv har jag en favorit i Riesenschnauzer. Inga monsterhundar men god vaktinstinkt och funkar bra både i familj och på gård. Gillar att jobba men inte överhysteriska i sin läggning. Risen blir ofta väldigt gamla för att vara en såpass stor hund. Jag har faktiskt träffat rätt många som har varit mellan 13 och15  :D Visst finns det en del rassjukdommar men dom är inte överdrivet vanliga.

En annan fundering jag har om varför man vill ha en så stor och svår ras är att man inte förstår att många mindre respektingivande hundar som funkar alldeles utmärtk till vakthundar och för att avvärja hot.  Jag har en bekant vars pluttiga lilla Norwichterrier  avvärjde ett överfall. Gärningsmannen slutade på sjukhus med många stygn och blev sedermera dömd. En annan kompis supermesiga collie tik förvandlades till något hel annat när hennes matte blev överfallen i joggingspåret och hade med sig en jackärm hem som  trofé. En uppfödarbekat som var ute och rastade sina 3 Shih tzu blev också överfallen och hennes små golvmoppar löste det med bravur. Därmed inte sagt att man måste välja just de raserna men de allra flesta raser har betydligt mer i sig än vad dom ser ut att ha. Är man inte hundvan respekterar men en skällande och morrande hund i princip oavsett storlek. Är man hundvan så provocerar men inte ens en mindre dvärghund och definitivt inte en mellanstor hud som en Collie eller storpudel. Är man så hög på droger att man har tappat allt förstånd så spelar det nog ingen roll om man möter en attacktränad elefant ::)

Aggressiva hundar kan vilka som helst bli oavsett ras hänger mycket på vilken sorts ägare man är och vilken uppfostran valpen får 
Så sant, men vissa hundar kräver mer av ägaren och är inte lika lätta att hantera om det går fel.....

Så sammanfattningsvis tror jag  att du söker något som är betydligt större, dyrare och svårare än vad du har behov för. JMHO
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 nov-11 kl 08:13 »

Du har ju redan bestämt dig för vilken ras du ska ha, och är inte mottaglig för några argument, utan ser det enbart som kritik. Så varför då ge förslag på andra raser?
Jag skulle kunna ge förslag på en annan ras, men ser det som helt meningslöst, eftersom ni fastnat i uppfattningen att ni måste ha en hund på 60-80 kg för att den ska vara respektingivande.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 30 nov-11 kl 08:26 »
iofs bara ett annat forum, men en ganska nyanserad diskussion med en del vettiga argument för och mot:
http://www.aktivhund.se/hundforum/viewtopic.php?f=18&t=16709&start=20
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser