Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Derco Börja lägga ägg?  (läst 1544 gånger)

Holmåkra gård i Everöd

• Skåne
Derco Börja lägga ägg?
« skrivet: 29 nov-11 kl 21:02 »
Vi skaffade en äggkläckare och tänkte börja kläcka fram egna kycklingar. Vi lyckades få 18 st kycklingar, av vilka två dog. Nu är dom ca 28 till 29 veckor och dom har ännu inte börjat lägga ägg. Av dom 16 blev det 9 hönor. Tupparna ligger i frysen nu. Dom får  köpt värpfoder ihop med korn,vete och havre som jag blandar själv. Dom har en lampa i hönshuset som går på tidur. 05.00 till kl 20.00. Jag lät dom växa upp i gruppen tillsamman med två gamla hönor och en tupp samt två dvärg höns vi fått. Vi har tidigare köpt brun Derco och det är rasen samt tuppen är en RIR tupp. Jag har fått tre små ägg hitttills. Jag särade på dom (tog bort tupparna) för fyra veckor  sedan. Värför inga ägg?

David97

• Gäst
SV: Börja lägga ägg?
« Svar #1 skrivet: 29 nov-11 kl 21:09 »
Tror dom börjar i mitten/slutet av året, eller början nästa år, Tunga raser, börjar vid ca 8 månader.. Men dom borde komma igång snart :)

Holmåkra gård i Everöd

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 dec-11 kl 17:14 »
Ok...då är det bara att vänta. Jag har tidigare köpt 18 veckor gamla Derco höns från Krutmöllan utanför Lund och dom har börjat lägga ägg i vecka 222 till 23 veckor. Jag vet inte om det tar längre tid eftersom våra inte får fri tillgång till värpfoder. Tack för svaret

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 dec-11 kl 17:18 »
Ok...då är det bara att vänta. Jag har tidigare köpt 18 veckor gamla Derco höns från Krutmöllan utanför Lund och dom har börjat lägga ägg i vecka 222 till 23 veckor. Jag vet inte om det tar längre tid eftersom våra inte får fri tillgång till värpfoder. Tack för svaret

väntan är det värsta!! Jag väntar på mina unghönor också, men tupparna i samma kull har visat att det snart börjar, (Dom har börjat bestiga hönorna, o då är dom ju könsmogna.) o eftersom dom är lika gammla, borde väl dom börja värpa.. Bara att vänta! (Tror t.o.m någon redan börjat, ficket jäätte litet ägg, MED gula i!!) Men det kan vart dv. kochin hönan, men inga mer sådana ägg, så är nog inte hon ändå.. Vet inte riktigt! :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 03 dec-11 kl 17:21 »
Värpfoder behöver de inte förrän de börjar lägga ägg. RIR är inte särskilt tidig med att börja värpa. Och förändringar, dvs att du delade på gruppen, kan mycket väl göra att värpstarten fördröjs, höns gillar inte förändringar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser