Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva brunn  (läst 39205 gånger)

träskarn

• Gäst
Gräva brunn
« skrivet: 01 okt-06 kl 19:13 »
Har en liten stuga med en grund brunn som nu är torr. Behöver  tips om hur man själv kan gräva fram vatten utan att behöva anlita en brunnsborrare. Har ni några erfarenheter av att gräva för hand, är det ens lönt att försöka? Brunnen är fodrad med betongringar, måste vi fortsätta med det? Kan man i så fall gräva och låta dom sjunka med typ...

AndersT

Re:Gräva brunn
« Svar #1 skrivet: 01 okt-06 kl 21:57 »
Tänker du gräva själv så bör du definitivt annvända betongringar och låta dem sjunka med efterhand som du gräver.. Att gräva för hand är jobbigt och har du dessutom lera så blir det mer eller mindre omöjligt, eller tar åtminstone väldigt lång tid. Att veta var man ska gräva är inte heller lätt, men har du någon plats där det brukar "porla" upp vatten så kan det finnas en källa, och då kan det vara en ide att gräva där. Kan du få tag på någon som kan leta vatten med slagruta så anlita honom/henne, så borde du kunna hitta vatten..

träskarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 okt-06 kl 11:16 »
Jag tänkte snarare försöka att göra den befintliga brunnen djupare. Den är idag bara tre meter, de som har bott på platsen tidigare menar att det ska finnas vatten just där. Ska man vara rädd för att vägarna rasar in när jag står nere på fyra meter.
Skulle man eventuellt kunna trycka ned några rör i botten på brunnen och hoppas på att det börjar trycka upp vatten?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 03 okt-06 kl 18:36 »
Hej!

Om jag minns rätt från min barndom, så ställer du dig nere i brunnen och gräver, så sjunker befintliga ringar neråt efterhand, på grund av sin tyngd, och man lägger på nya upptill.

Verkar jobbigt nuförtiden, men för 50 år sen gjorde man så.

Edgar

p-dizz

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 okt-06 kl 20:50 »

Skulle man eventuellt kunna trycka ned några rör i botten på brunnen och hoppas på att det börjar trycka upp vatten?

finns rörspetsar att köpa på tex Jula, med nåt slags filter längst ner.

http://www.spetsbrunn.se/index.html

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #5 skrivet: 22 dec-06 kl 14:31 »
Har en liten stuga med en grund brunn som nu är torr. Behöver  tips om hur man själv kan gräva fram vatten utan att behöva anlita en brunnsborrare. Har ni några erfarenheter av att gräva för hand, är det ens lönt att försöka? Brunnen är fodrad med betongringar, måste vi fortsätta med det? Kan man i så fall gräva och låta dom sjunka med typ...
Har själv grävt brunn på detta vis. Tog 2 dagar att gräva 5,5 meter. Då var vi två som turades om att sitta inne i ringarna o gräva. Den andra hivade upp sand och annat i spannar som satt i varsin ände på ett rep. Ny ring läggs uppe på den som ligger i markplan hela tiden.
LC.
Med sol i sinne, både ute o inne.

john

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 maj-07 kl 19:31 »
Hej!

Upplägget är aktuellt för undertecknad. Borra brunn för 40-60 tusen för att ha till ett litet torp utan el. Galet! :o
Kostar ju lika mycket som torpet.

Vad är det för typ av betongringar som ska ner? Kostnad för sådana?
Man gräver alltså under kanten på den ring som är längst ner, och så hoppar det hela ner ett snäpp? Ska grundvattnet sedan komma in underifrån, eller från springorna mellan betongringarna? När det kommer grundvatten och fyller botten, är man "färdig" då? Eller gräver man på någon meter till då?

Är grundvattnet i princip närmare ytan på en lågt liggande del av tomten, eller finns det inga sådana samband?

Tyder sank mark på att grundvattnet är nära markytan, eller kan det bara vara så att jorden inte suger åt sig vatten som kommer från nederbörd eller tillrinning från andra delar av tomten?

Tjänar man på att hyra en liten grävare för att gräva de första metrarna?  

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 17 maj-07 kl 02:53 »
Hej!

Upplägget är aktuellt för undertecknad. Borra brunn för 40-60 tusen för att ha till ett litet torp utan el. Galet! :o
Kostar ju lika mycket som torpet.

Vad är det för typ av betongringar som ska ner? Kostnad för sådana?
Man gräver alltså under kanten på den ring som är längst ner, och så hoppar det hela ner ett snäpp? Ska grundvattnet sedan komma in underifrån, eller från springorna mellan betongringarna? När det kommer grundvatten och fyller botten, är man "färdig" då? Eller gräver man på någon meter till då?

Är grundvattnet i princip närmare ytan på en lågt liggande del av tomten, eller finns det inga sådana samband?

Tyder sank mark på att grundvattnet är nära markytan, eller kan det bara vara så att jorden inte suger åt sig vatten som kommer från nederbörd eller tillrinning från andra delar av tomten?

Tjänar man på att hyra en liten grävare för att gräva de första metrarna?  
I dag gräver man bedare brunnar med grävare men då måste förstås förutsättningarna att man har högt grundvatten finnas.
En borrad brunn kan man göra i pricip hur djup som helst.
Vilket som behövs hos dig är svårt att svara på innan man vet vart grundvattennivån ligger.
Vad gäller handgrävda brunnar så är det som andra sagt så att man placerar gjutna betongringar där man gräver....när en ring når marknivå så fyller man på med nästa. När man når vatten så behövs en pump för att komma längre ner.
Ju jupare man kommer under den naturliga grundvattennivån ju mer vatten rymmer brunnen.
Det hela är inte speciellt avancerat men arbetsamt.
/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

109tum

« Svar #8 skrivet: 17 maj-07 kl 22:08 »
Jag vill bara varna alla brunsarbetare för kvävningsrisken. Det har inträffat dödsfall pga syrebrist. Redan på ett djup av 2-3 meter kan det hända att syreinnehållet i luften blir så låg att du svimmar och dör. När jag måste gå ner i våran brun använder jag en gammal dammsugare och blåser ner luft i brunnen.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 maj-07 kl 22:17 »
Sköt det med ringarna väl, rasar det blir det stående begravning, allt enligt Torgny Lindgren. Prästen fick komma och läsa vid brunnen.

Det skulle nog vara värt att prova att banka ner ett rör med "spets", vi gjorde det hemma hos mina föräldrar, genom att ha en hejare.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

john

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 maj-07 kl 12:25 »
Sköt det med ringarna väl, rasar det blir det stående begravning, allt enligt Torgny Lindgren. Prästen fick komma och läsa vid brunnen.

Det skulle nog vara värt att prova att banka ner ett rör med "spets", vi gjorde det hemma hos mina föräldrar, genom att ha en hejare.
Det ska väl otroligt mycket till om en betongring ska "implodera"? Är det ens möjligt utan att man slår sönder den med vilje?

Ja, en rörspets kanske vore en idé. Mäklaren säger (att säljaren säger) att torpet har haft en brunn, men att den inte fungerar. "En sten kanske har rasat ner och täpper till." Vet inte vad han menar. Men när vi var där och tittade på torpet så såg vi inte till någon brunn. Nu letade vi ju inte jättejättenoga, men på vilka olika sätt kan man se vart det finns en brunn? Vad är liksom det minsta tecknet som kan finnas?

Jag vill bara varna alla brunsarbetare för kvävningsrisken. Det har inträffat dödsfall pga syrebrist. Redan på ett djup av 2-3 meter kan det hända att syreinnehållet i luften blir så låg att du svimmar och dör. När jag måste gå ner i våran brun använder jag en gammal dammsugare och blåser ner luft i brunnen.
Då är det i alla fall bra att man är två. En där uppe med spannarna. Han lär märka om man somnat på sin post.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 18 maj-07 kl 15:01 »
Som barn bodde jag i en liten stuga där brunnen fanns under köksgolvet. En ganska grund, kanske tre meter djup, stensatt och med cementlock. En handpump fanns vid diskbänken och gick rakt ner i brunnen.
Detta vore även en bra lösning för dom som har källare under sina hus. Man behöver inte gräva så djupt, ett par meter räcker nog då.
Ja det förfarandet var ganska vanligt förr. Man grävde dock brunnen först och byggde sedan huset ovanpå.
Att gräva en brunn i ett redan befintligt hus blir lite mer komplicerat.
Mitt råd till "träskbjörn" är att först ta reda på vart grundvatten nivån ligger.
Är den i nivå strax under den nuvarande brunnen så gräv på.
Ligger den lägre så borra en ny brunn.
/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #12 skrivet: 18 maj-07 kl 15:27 »
Citat från: 109tum link=board=81;threadid=12357;start=0#msg date=
Citera

Jag använde mig av dammsugare, speciellt när jag gick ner i avloppsbrunnar, men lät sugslangen gå ner i brunnen, så att luft komma ner ovanifrån.

När det gäller vattenletning, finns inga speciella råd, mer än att är området vattensjukt skall man inte anlägga brunn just där, då får man garanterat skitvatten.

Det finns bra tips på dricksvatten och brunnar på www.sgu.se

Hälsningar Leif

Rödskägg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 19 maj-07 kl 15:48 »
En som kvävs och en som ska rädda en formidabel metod att kväva två personer som fungerat i div. praktiska försök.

Det är ju det vanliga att torp har en brunn i närheten men  den kan vara borta nu, folk behövde vatten förr också.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

john

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 maj-07 kl 22:15 »
En som kvävs och en som ska rädda en formidabel metod att kväva två personer som fungerat i div. praktiska försök.

Det är ju det vanliga att torp har en brunn i närheten men  den kan vara borta nu, folk behövde vatten förr också.
Ja, det var riktigt dumt skrivet av mig. Vad ska stackarn i marknivå göra ifall han i hålet 4 meter ner svimmar. Hoppa ner och göra mun-mot-mun-metoden?

Vi börjar med att leta efter det gamla hålet.

deneb

• Gäst
Re: Borra brunn
« Svar #15 skrivet: 09 jul-07 kl 05:22 »
Tänkte att man kunde använda skurupsborren: http://go.to/skurupsborren. Köpte borren med 3 förlängare för att kunna borra ner till ca 4m. Totalkostnad ca 1500kr. Finns i södra Stockholm för utlåning. Förhoppningsvis kan man sänka ner perforerade plaströr som finnns på tex Bauhaus. Vad säger ni om det?
« Senast ändrad: 09 jul-07 kl 06:07 av deneb »

Vattendoktorn fd

« Svar #16 skrivet: 10 jul-07 kl 11:20 »
Tänkte att man kunde använda skurupsborren: http://go.to/skurupsborren. Köpte borren med 3 förlängare för att kunna borra ner till ca 4m. Totalkostnad ca 1500kr. Finns i södra Stockholm för utlåning. Förhoppningsvis kan man sänka ner perforerade plaströr som finnns på tex Bauhaus. Vad säger ni om det?

Köpte en sådan borr för 12-13 år sedan för att kunna ta jordprover var det tänkt. Lyckas aldrig att göra det på större djup än 1 m. Alltid fanns det någon liten sten i vägen. Tanken är god, men fungerar nog bara där marken är stenfri.

Jag köpte den direkt hos tillverkaren, och han visade villigt och glatt i sin egen trädgård, och den var stenfri.

Leif

deneb

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 jul-07 kl 14:09 »
Köpte en sådan borr för 12-13 år sedan för att kunna ta jordprover var det tänkt. Lyckas aldrig att göra det på större djup än 1 m. Alltid fanns det någon liten sten i vägen. Tanken är god, men fungerar nog bara där marken är stenfri.
Jag köpte den direkt hos tillverkaren, och han visade villigt och glatt i sin egen trädgård, och den var stenfri. Leif
Tack för svar! Marken där jag ska borra är ganska lerig, (Gålö, fd Östersjöbotten). Grannen har en ca 40 år gammal grävd brunn ca 10 m bort. Vattnet i den ligger bara ca 1 meter under markytan. Förhoppningsvis lyckas jag borra minst 3 meter utan att stöta på sten. Min borr är 22,5 cm i diameter så den kanske kan borra sig förbi småsten (som säljaren lovar)?
Funderar på att sänka ner ett (eller flera?) perforerade plaströr med ca 10 cm diameter och fylla upp med grovt grus. Sen är det väl bara att skicka ner en slang med ett filter i nedre ändan i röret/en? Vad säger ni om det? Några bra tips?

Vattendoktorn fd

« Svar #18 skrivet: 10 jul-07 kl 14:26 »
Tack för svar! Marken där jag ska borra är ganska lerig, (Gålö, fd Östersjöbotten). Grannen har en ca 40 år gammal grävd brunn ca 10 m bort. Vattnet i den ligger bara ca 1 meter under markytan. Förhoppningsvis lyckas jag borra minst 3 meter utan att stöta på sten. Min borr är 22,5 cm i diameter så den kanske kan borra sig förbi småsten (som säljaren lovar)?
Funderar på att sänka ner ett (eller flera?) perforerade plaströr med ca 10 cm diameter och fylla upp med grovt grus. Sen är det väl bara att skicka ner en slang med ett filter i nedre ändan i röret/en? Vad säger ni om det? Några bra tips?

Det löftet gav han mig med, men det visade sig inte hålla. Du får prova själv. Har du tur nog att komma ner så långt i backen, befarar jag att vattengenomsläppningen i marken är dålig. (lera eller silt) Har du sand under myllan, då för du säkert vatten, men då skall du veta att skyddsavtånd till avloppsanläggning är betydande. (flera hundra meter) Det finns inga patentlösningar mer än att prova och se.

För att kanske vara pessemisstisk, du kan ha oturen att få sk relikt vatten, ett vatten som är salt (gammal sjöbotten som Du skriver, som kan vara ännu saltere än nuvarande östersjön).

Återigen Du får prova och se, Du kan ju alltid prova på olika ställen.

Lycka till, Leif

Hasse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 jul-07 kl 14:28 »
Det blir en mycket liten volym vatten i den här brunnen och ännu mindre om du fyller i grus. I en vanlig grävd brunn finns det några hundra liter vatten som buffert när man gör ett stort uttag till dusch och tvätt och sedan rinner det till igen, t ex under natten. Du kommer att behöva en pump som pumpar sakta ur brunnen, kanske en Shurflo och sedan en tank någonstans.

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser