Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ja för fel  (läst 3862 gånger)

Hedsand

• Västergötland
Vad gör ja för fel
« skrivet: 30 nov-11 kl 17:03 »
Jag håller på att spika lite ramar och trådar dom.
När jag sätter i tråden så spänner jag så gott det går
men ibland räcker det inte ,har då provat min tråd spännare
med resultatet att det blir sämre spänst jag får ta loss och göra om.
Tänkte att jag kanske behövde små hylsor till tråden så den inte
skar in i trät så mycke men samma sak händer ändå.

Så vad gör ja för fel ?

Ja vet att det finns plast ramar men det är inte aktuellt nu
kanske får prova framöver.

klarre

• Södermanland
SV: Vad gör ja för fel
« Svar #1 skrivet: 30 nov-11 kl 18:09 »
Jag kan försöka beskriva hur du spänner tråden.

Trä igenom tråden hela vägen.
Spika fast tråden.
Ställ ramen på högkant, håll i tråden på sidan där du inte spika fast den.
Spänn första tråden med ditt finger, där du spika fast tråden.
Bläddra med fingrarna över hela ramen, tråd för tråd.

Du kan spänna tråden så mycket så att ramen bågnar. En normal spänning för mig innebär att man kan spela gitarr på tråden.

Lite svårt att beskriva trådspänning på ett forum när man inte har en ram framför sig.

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 30 nov-11 kl 19:17 »
Det lättaste tycker jag är att pressa ihop långsidorna något innan man fäster den andra änden av tråden, när man släpper spänner ramen själv tråden.

Alltså: trä tråden igenom alla hål och fäst ena änden. Ställ ramen rättvänd och pressa ner överlisten något, spänn tråden skapligt och fäst samtidigt den andra änden. Om du inte har tre armar kan det vara lättast om du innan fäster en spik som du kan vira tråden runt. När du släpper pressen spänner ramen själv den sista biten så att det blir perfekt. Det funkar förstås bara om trådarna går lodrät, men det är ju också det vanligaste.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 30 nov-11 kl 20:45 »
Spika fast tråden i ena ända , dra ena tråden med ett tång vik 90grader=platt mot ramens sida(håller fast spänsten i tråden) dra efter alla andra trådar och spika fast den sista. snurra runt tråden så går den av vid spik skalen.

Har du en ram med fast satt tråd kan du efterspänna tills du får tråd över , ta då en häftstift ochhäfta fast den överflödig tråd på sidan , som ett V med stiften i spetsen. Billigt bra och fungerar altid utan en massa makapärer.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Hedsand

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-11 kl 20:33 »
Tack för tipsen det blir till att testa med häft stiften tror jag.
För det är ju tråd spännar mojängen som jag inte lyckas med.

Gideon i Roslagen

« Svar #5 skrivet: 01 dec-11 kl 21:01 »
Det felet du gör är att du lyssnar på fel folk och inte har läst biodlarbibeln tillräckligt noga. (Förlåt mina vänner men jag kunde inte låta bli att retas lite). Om du tittar i en biredskapskatalog så finns det ett verktyg som heter trådspännare. Det är ett av de mycket få verktyg som jag rekommenderar helt utan förbehåll. Själv så spänner jag tråden så här. Jag trådar med lösa ändar. När jag spänner så fäster jag ena ändan under avståndsstiftet , ställer ramen på den ändan som är fäst och pressar ner tråden stegvis så att sektionen under spänns. Den lösa ändan som jag då har högst upp håller jag fast med vänsterhanden samtidigt som jag håller i ramen. Ett halvt inslaget avståndsstift blir det sista fästet för tråden. ofta så räcker det att spänna  tråden här.
Men ibland så slackar den lite för mycket och då kommer trådspännaren i bruk. Verktyget har två rullar som man kan pressa ihop och dra längs med tråden. På det sättes så veckas tråden och blir spänd. Det är helt suveränt på tvättade ramar där trådarna alltid har slaknat.Ofta så räcker det att spänna tråden på ett eller två ställen. Mycket bra!! Lycka till!!

klarre

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 01 dec-11 kl 21:08 »
Låter som att jag och Gideon spänner på ungefär samma sätt, men jag fäster tråden med nubb inte på avståndsstiften som jag förövrigt har gått ifrån. Men varför använda trådspännaren när man sätter på ny tråd den blir ju alltid spänd som i en gitarr.

Gideon i Roslagen

« Svar #7 skrivet: 01 dec-11 kl 21:30 »
klarre!! Ja oftast så blir tråden spänd. Men ibland så blir det för dåligt och då är verktyget viktigt. Och tvättade ramar har nästan alltid tråd som måste spännas. När man fått in tekniken med trådspännaren så är det ett mycket bra verktyg.

Hedsand

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 dec-11 kl 21:33 »
Det är tekniken med tråd spännaren som klickar för jag har
en sån men det är väl bara att prova på så kanske jag kommer på det.

klarre

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 01 dec-11 kl 21:36 »
Jag använder också trådspännaren för tvättade ramar, men aldrig när jag ny trådar. Om Hedsand spänner som mig så kommer han aldrig behöva trådspännaren med nya trådar. Problemet är att jag har svårt att beskriva det på ett vettigt sätt, ska se om jag hittar någon ram som jag kan fota i helgen när jag trådar.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 01 dec-11 kl 22:11 »
Om du står på huvudet så kan du gör som de gör i Australien  ;D

BEEKEEPING...BEE HIVE Setup & Making Frames

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 01 dec-11 kl 22:27 »
Jag trådar som den här , fast jag dra efter varje tråd för sig. Om man använder tång att klippa av tråden så blir det en vass pigg som kan sticka en vid hantering av ram. Bättre att snurra av som i den andra videon.

How to wire a bee hive frame, and embed foundation

Wiring up a langstroth frame

Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 dec-11 kl 22:33 »
Jag gör aldrig fel!
Slipper tråd och alla bekymmer. En ram som fungerar från start till mål, år från år utan att gå sönder.

Aspargus

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 02 dec-11 kl 10:55 »
Hej Hedsand,
Du har alltså en trådspännare..
Kanske klämmer du inte ihop den tillräckligt? Rullarna måste förstås rulla över tråden, den skall bli räfflad när du är klar. Brukar räcka med att räffla bara en bit av tråden, då är det lättare att spänna den igen efter urkokning av ramarna.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 dec-11 kl 10:56 »
Det lättaste tycker jag är att pressa ihop långsidorna något innan man fäster den andra änden av tråden, när man släpper spänner ramen själv tråden.

Word! Som ungdomarna säger nuförtiden.

Sträck den från startpunkten till slutpunkten genom att tänja lite från början till slut,
Med rätt teknik är det 1av 20 trådar du behöver efterspänna med rulle. Se då till att spännaren rullar och veckar tråden (alltså inte kasar) för då har du en ännu slakare tråd.

Hylsorna kan du slänga åt hee ;)

Sen har ju Sten Åke en poäng... Plast!!! Ska beställas här nu i vinter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

182 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser