Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Panik! Bagge har rymt.  (läst 4930 gånger)

mariedoolittle

• Halland
Panik! Bagge har rymt.
« skrivet: 30 nov-11 kl 19:24 »
Det var storm här och min bagge har rymt!

Tackorna var utanför hagen men kom när jag ropade.

Vad ska jag göra?

Bor mellan Falkenberg och Ullared.

Maddie

• Uppland
SV: Panik! Bagge har rymt.
« Svar #1 skrivet: 30 nov-11 kl 19:48 »
 Laga hagen och släpp ut tackorna igen så han hör dem och kommer tillbaka till dem, ta fick lampa och havre hink och leta runt . Kanske ringa  grannar och fråga om någon sett honom ? Någon kanske kan ta en bil och köra runt på vägarna i närheten och lysa medan du går runt o letar ?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 30 nov-11 kl 20:02 »
Har han rymt, eller har han flytt?  Om han blivit skrämd, kanske han inte hade tid att se efter så noga vart han sprang.  Storm är ju skrämmande!

En vallhund kanske kan lånas in?  Ofta är de mycket duktiga på att lokalisera vilsekomna stackare.  I brist på riktig fårhund, kan en fårvänlig hund av "vanlig" sort hjälpa till att kolla av ett område, om två människor som hunden känner går parallellt med en lagom lucka emellan.  Hunden springer då mellan människorna, och om baggen finns i området, brukar hunden reagera.

För inte kan han väl vara så puckad att han lämnar fruar och barn för ett äventyr?  Det vore ytterst o-baggiskt!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mariedoolittle

• Halland
« Svar #3 skrivet: 30 nov-11 kl 20:03 »
Tack för tipsen men jag har gjort allt det. Kört runt och letat i 4 timmar. pratat med grannarna. Inget spår efter honom. Ska göra polisanmälan.

mariedoolittle

• Halland
« Svar #4 skrivet: 30 nov-11 kl 20:09 »
Har han rymt, eller har han flytt?  Om han blivit skrämd, kanske han inte hade tid att se efter så noga vart han sprang.  Storm är ju skrämmande!

En vallhund kanske kan lånas in?  Ofta är de mycket duktiga på att lokalisera vilsekomna stackare.  I brist på riktig fårhund, kan en fårvänlig hund av "vanlig" sort hjälpa till att kolla av ett område, om två människor som hunden känner går parallellt med en lagom lucka emellan.  Hunden springer då mellan människorna, och om baggen finns i området, brukar hunden reagera.

För inte kan han väl vara så puckad att han lämnar fruar och barn för ett äventyr?  Det vore ytterst o-baggiskt!  ;)

Det har gått ett dygn sedan stormen så jag tror att han har rymt. Fast han var uppjagad. Har tyvärr ingen egen vallhund längre och vet ingen i närheten heller. Har en bekant med en BC så jag kanske frågar henne, den är dock inte tränad i vallning.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 nov-11 kl 20:17 »
Finns det någon brukshunds klubb i närheten där brukar det finnas sök hundar  och lycka till.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 30 nov-11 kl 20:25 »
Helst ska det vara en hund som baggen känner.  Din egen ligger närmast till hands, om den
a finns
b har baggens förtroende.
Det som händer i så fall är att hunden hittar en flockmedlemm, en vän.  Om baggen har problem, sitter fast eller något, så märker Ni på hunden att den hittat något.
I andra hand en hund som är allmänt vänligt inställd till allt levande.  BC brukar vara det, MEN kan också missförstå och tro att uppdraget gäller att driva fram baggen.  Om han då inte kan, kan det bli stressigt.

Har Ni rovdjur i trakten?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 nov-11 kl 20:39 »
Går som sagt bra med vanlig sök hud då man oftast har den i spårlina .

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #8 skrivet: 30 nov-11 kl 20:44 »
Hoppas ni hittar honom välbehållen!

Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 30 nov-11 kl 20:46 »
Ge inte upp!

Min vänninas gutebagge rymde (flydde i panik när hans polare) gick till slakt. Han var som uppslukad i 2 1/2 vecka utan ett endaste spår. Men så en dag dök han upp på en gårdsplan,blev lockad in i lagårn där så att matte kunde hämta honom,bara 3 km hemifrån :)
Din bagge kan mkt väl dyka upp igen. Det skadar nog inte att sätta upp lappar om du inte redan gjort det.
Håller tummarna ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

mariedoolittle

• Halland
« Svar #10 skrivet: 30 nov-11 kl 20:52 »
Hoppas ni hittar honom välbehållen!

Tack!

mariedoolittle

• Halland
« Svar #11 skrivet: 30 nov-11 kl 20:55 »
Har meddelat folk som bor här runtomkring samt att en polisanmälan är på G. Jag hoppas att han inte har skadat sig och att han dyker upp och inte orsakar någon skada. Har hört varg för några månader sen men den har vandrat vidare vad jag vet. Vi har mkt vildsvin och ev lodjur (vet inte om det var vår lo som blev påkört i vintras).

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 30 nov-11 kl 21:10 »
Det är väl bara att ringa till polisen och meddela att du blivit av med din bagge? De brukar ha ett register eller vad man ska kalla det där de skriver upp de djur som folk ringer in att de blivit av med alternativt som djur som folk ringer in att de hittat.

Vi hade två baggar som rymde från bagghagen som vi har en dryg mil hemifrån. De var ute på friarstråt.  ::)  De som hade får i närheten fick veta att de var på vift. De försvann precis när det blev mörkt på kvällen och på morgonen efter när det blivit ljust så ringde det en som sett dem inne i närmsta samhälle. Så det var bara att koppla på transporten och ge sig dit. Med lite godis så var de lättövertalade och ville följa med hem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mariedoolittle

• Halland
« Svar #13 skrivet: 30 nov-11 kl 23:02 »
Polisanmälan gjord. Jag hoppas ju att han "bara" har gått vilse så att ingen har stulit honom!!!

Hoppas av hela mitt hjärta att jag också har sån tur att han kommer tillbaka.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 01 dec-11 kl 11:20 »
Finns det någon brukshunds klubb i närheten där brukar det finnas sök hundar  och lycka till.

Och de får absolut INTE söka annat än människor, så jag tvivlar på att de ställer upp... Först jobba för att få hunden viltsäker, sedan låta den söka får?  ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #15 skrivet: 01 dec-11 kl 12:00 »
Och de får absolut INTE söka annat än människor, så jag tvivlar på att de ställer upp... Först jobba för att få hunden viltsäker, sedan låta den söka får?  ;)
Öhh, va?  Tror  du alla hundar tränas till att vara viltsäkra? Vi är mångt fler hundägare inom  SBK som inte håller på med tävlingslydnad.

TS Ska försöka hitta djurdektektivens hemsida. Hon tog i allafall inte betalt förut mer än till soppa, då hon  ser det  som  en möjlighet att träna sina hundar.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #16 skrivet: 01 dec-11 kl 12:10 »
Här: http://dorra.djurdetektiv.se/#home
Hon var villig förut att leta efter en försvunnen sköldpadda,så det är inte enbart  hundar de letar reda på.
« Senast ändrad: 01 dec-11 kl 12:13 av Grönavågen »

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 dec-11 kl 12:18 »
Det är är fel en  bra hunds ska kunna leta både efter mänskor  jag har haft flera sådan hundar men sant är det att huvud målet är att söka efter folk

mariedoolittle

• Halland
« Svar #18 skrivet: 01 dec-11 kl 16:16 »
Nu är älsklingsgusten tillbaka! Tack för alla goda råd. Det var polisanmälan som gjorde att jag fick kontakt med en tjej som har ett stall lite längre bort ( i helt motsatt riktning mot vad Gusten brukar rymma)!

Han skrämde en häst som hon tog ut samt ett gäng gubbar som sätter upp vindkraftverk!

Gronavagen

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 01 dec-11 kl 16:28 »
Jagade han upp dem i vindkraftverket? ;D

Skönt att han är tillbaka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser