Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tåligaste kaninrasen ?  (läst 7809 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Tåligaste kaninrasen ?
« skrivet: 01 dec-11 kl 18:44 »
Vilken är den tåligaste kaninrasen?

Jag funderar bara lite ..finns det speciella raser som passar bäst i vårt kalla klimat.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

FM

• Skåne
SV: Tåligaste kaninrasen ?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-11 kl 18:49 »
Jag har haft kanin större delen av mitt liv. Då har jag avlat utsällningsdjur av hermelin, dvärgvädur. Samt haft fransk vädur. Min erfarenhet av dessa var att de var väldigt härrdiga om de var i bra kondition. Min bodde ute i oisolerade burar några i en bod och på lite olika vis. Visst kan en kanin med stora öron förfrysa dem men har ej hänt mig. Det man ska tänka på är om man till ex tagit in en sjuk kanin när det är kallt bör man ej sätta tillbaka den i kylan.

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 dec-11 kl 18:51 »
Dessutom kan jag säga att när jag var som aktivast med kanin bodde jag i uppsala ;) Det viktiga tycker jag är att de har en bohåla som är tät så det ej kommer in snö samt ej drar på dem. Sedan ska ej huset va direkt på marken!
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 01 dec-11 kl 19:23 »
Logiskt tänkt ( i mina ögon ) borde ju en fet kortörad och långhårig ras vara tåligast eller?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-11 kl 19:33 »
En lantras borde ju vara ett ganska säkert kort ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 01 dec-11 kl 19:37 »
Finns det kaniner med tjockare pälsar än andra?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 01 dec-11 kl 19:42 »
En fet, kortörad och långhårig får stora problem på sommaren. Även häruppe högst upp i Bottenviken så får vi somrar när temperaturerna närmar sig +30, och det är ärligt talat mycket farligare för kaninernas hälsa än -30.

Små kaniner (som mina hermeliner) löper litegranna risk att kollavippa när det är kallt om man får för sig att göra något dumt ex banta dom / ha dom på enbart hödiet. De är så små att de har svårt att hålla en bra kroppstemperatur om de inte får tillgång till kraftfoder på vintern. Jag hade två som förfrös öronspetsarna också, de blev lite kala men det gick bra. Har en inackorderad hermelinhona som förlorat en 50-öringsbit av örat förra vintern (det var -30 i 3 månader, för kallt, för länge).

Vädurar riskerar att doppa öronen i vattenkoppen och förfrysa dom.

De som klarar både kyla och värme bäst är normalhåriga ickedvärgar med uppåtöron, sen är det fritt fram :P. Finns typ 25 raser att välja bland.

Travelerhorses:
De pälsanlag som finns är följande:
Normalhår
Rex (korthårig, lite täckhår)
Fuchs (längre variant av normalhåret, dvs de behöver inte klippas och ska inte ha alltför mkt ull)
Satin (superblank päls)
Angora (ullproducerande, måste klippas 4ggr/år, kräver sällan pälsvård)
Teddy (ullproducerande, klipps oftast 1ggr per år, kräver pälsvård minst 1 gång i veckan)
Lejon (ullhår på en del ställen av kroppen)
Astrex (lockig, nästan utdöd)
"Skinny" (ja, det finns nakenkaniner. http://users.tamuk.edu/kfsdl00/operation_fuzz.htm )
//Lina

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 01 dec-11 kl 19:50 »
Matkaninerna då ?

Jag hade ju belgiska jättar tidigare .
Jag antar att deras öron är helt fel i det avseendet men deras förmåga att bli feta är en fördel eller?

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 dec-11 kl 20:16 »
En fet, kortörad och långhårig får stora problem på sommaren. Även häruppe högst upp i Bottenviken så får vi somrar när temperaturerna närmar sig +30, och det är ärligt talat mycket farligare för kaninernas hälsa än -30.

Små kaniner (som mina hermeliner) löper litegranna risk att kollavippa när det är kallt om man får för sig att göra något dumt ex banta dom / ha dom på enbart hödiet. De är så små att de har svårt att hålla en bra kroppstemperatur om de inte får tillgång till kraftfoder på vintern. Jag hade två som förfrös öronspetsarna också, de blev lite kala men det gick bra. Har en inackorderad hermelinhona som förlorat en 50-öringsbit av örat förra vintern (det var -30 i 3 månader, för kallt, för länge).

Vädurar riskerar att doppa öronen i vattenkoppen och förfrysa dom.

De som klarar både kyla och värme bäst är normalhåriga ickedvärgar med uppåtöron, sen är det fritt fram :P. Finns typ 25 raser att välja bland.

Travelerhorses:
De pälsanlag som finns är följande:
Normalhår
Rex (korthårig, lite täckhår)
Fuchs (längre variant av normalhåret, dvs de behöver inte klippas och ska inte ha alltför mkt ull)
Satin (superblank päls)
Angora (ullproducerande, måste klippas 4ggr/år, kräver sällan pälsvård)
Teddy (ullproducerande, klipps oftast 1ggr per år, kräver pälsvård minst 1 gång i veckan)
Lejon (ullhår på en del ställen av kroppen)
Astrex (lockig, nästan utdöd)
"Skinny" (ja, det finns nakenkaniner. http://users.tamuk.edu/kfsdl00/operation_fuzz.htm )

Håller med om det mesta här! glömde bort det där med doppa öron förfrysning...

Kaniners öron är till för att reglera temp. Därav vill man avla små öron vill man inte det för varmt när ungarna föds på hermeliner.
Jag har ej haft problem med värme och mina kaniner. Däremot alltid noga med vad de äter och har skugga. En kanin ska ej va fet. En kanin 'äter ihjäl sig'. Håller man djuret rätt och vet vad man ska se upp med är det inga stora prob med en normalpälsad kanin. Har man tillgång till stall kan man göra vinter förvaring där. Många av mina gamla uppfödarvänner hade sin kaniner ute året runt.

Matkanin, hmmm ja man kan ju äta de mindre men finns ju lite mer att gnaga på de större. Har aldrig ätit kanin. Är numera vegetatian oxå. Men en uppfödare som jag umgicks// var mina läromästare som liten, dom åt överskottet som inte såldes lr gick till avlel. De födde främst upp hermelin och dvärgvädur för utst..

mvh

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 02 dec-11 kl 08:11 »
"matkaniner" är alla kaniner. Jag äter hermelin :-).

Alla raser i Nordisk Kaninstandard (undantaget dvärgarna och belg hare) har sin bakgrund i produktion. De i gruppen "mellanstora" är de som än idag används mycket i produktion. New zealand white är nog den allra vanligaste internationellt.

Vilken ras du väljer beror på andra saker: tid, pengar, hållningssätt (mkt kraftfoder vs lite vs inget) och personlig smak (utseende, andraanvändningsområden).
//Lina

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 02 dec-11 kl 11:36 »
Jag o kompisen sitter o funderar runt här .
Vi saknar kaninerna så otroligt mkt , våra dog förra vintern.
MEN vi vill inte ha dom som vi hade dom förut .
Vi vill ge dom ett bättre liv, tidigare bodde dom i box i vårat stall.

Frihet och möjlighet till ett naturligare liv.
Vi ska inte äta dom så ni vet *S*

Tanke : Glipa på bakre stalldörren öppen ut i hästarnas hage låta dom gå ut o in som dom vill??
Dom borde stanna om dom har mat och skydd tycker jag .

Vi har haft Bj kaniner och lejonhuvad dvärgvädur innan men bj kaninerna var så otroligt gosiga och lugna .
Nackdelen som jag ser det med Bj är deras långa öron som kan frysa sönder och att dom är långsamma om räven kommer .

Vad tycker ni andra

FM

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 dec-11 kl 11:44 »
Rovdjur är farligt för ninerna ;) Min första kanin när jag var liten var en fransk vädur och hon fick leva fritt. Bodde  delvis i leksand då. Man vissla på henne så kom hon ;) En gång när vi kom hem hörde vi henne skrika och vi hittade henne som vi trodde död. Hon hade svimmat och hade klo avtryck i nacken efter luftburet anfall. Hon levde några år till men tillslut försvann hon :( Jag skulle nog satsa på typ större utgård med voljärliknande byggnad. Föresten lite ot men min senaste franska vädur jag hade han brukade få va lös i stallgången när vi mockade och så och han hade som hobby att jaga katt och hund för att sätta på dem  ::)  :-[ Önskade jag hade en video... Dessutom hade han koll på vilka katter som var "snälla" och stod stilla och led och de som bitch slappa han, ja dem jagade han aggressivt.... Franska vädurar är en fin ras men jag bara älskar hermeliner  :-*

mvh

MorAnna

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 02 dec-11 kl 13:30 »
Ja, rovdjur ÄR farliga för kaniner! Mina båda ("bedårande snälla") golden retriever dräpte ett par kaniner tidigare i år, för att jag var oförsiktig. Och mina katter har också visat obehagligt stort intresse för ungkaninerna (stor, stöddig hankatt och liten ungkanin känns inte som den bästa kombinationen). Så numera är det totalt katt- och hundförbud i närheten av lagården (där kaninerna bor).

När det blir dags med betesburar i vår får jag nog tillverka något med dubbla och/eller rejäla nätgaller (funderar på hundgårdssektioner...).

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 02 dec-11 kl 16:29 »
Bra tänkt ,,jag har ju visserligen en stooor hönsgård på baksidan av stallet ..
Kanske jag kan bygga en extra ingång dit åt kaninerna oxå .
Räven håller jag på med att stängsla ut från gården , det tar tid men jag ska fanimej lyckas  ;D
Rovfågel är så mkt svårare .

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #14 skrivet: 02 dec-11 kl 17:17 »
Jag skulle säga att fransk vädur, tysk jättescheck, belgisk jätte och andra stora raser klarar vintern bäst enligt mig.

Hade 1 par dvärg kaniner när jag var mindre men då dog honan på vintern.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 02 dec-11 kl 17:48 »
Dom frös inte om öronen då?
Fast det gjorde inte våra heller under alla år när jag tänker efter..

lillvilda

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 dec-11 kl 17:57 »
vi har kaniner som jag tror är renrasiga gotlandskaniner (har inga papper på dom). Dom är tåliga. Nu bor mina inne i stallet i en hästbox (utan häst alltså). Det hade klarat att bo ute i en utebur utan problem det är jag säker på. Håller man kaninen i bra form, bra med mat och en torr koja så är det inga problem.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 02 dec-11 kl 18:15 »
Pappa hade korsningar av Lilla &stora Silver och vit lantkanin, samt black&tan, de var mycket tåliga för väder i vinterburar med tre sidor trä och en nät. Bra sommarburar hade nät i botten och runtom med en kojdel som var fast. De flyttades varje dag för att alltid bjuda friskt bete. Burarna bör vara rätt höga för att skydda mot katter som gärna fiskar öron genom taket och då kan i värsta fall kaninen förblöda. vinterburarna stod på ben. Kaniner kan dö av skräck om en hund t.ex. uppvaktar intensivt utanför gallret.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 02 dec-11 kl 20:23 »
Nu e jag ute på hal is och nån annan får svara..... kan inte höna smitta kanin med koccidios? Är kanin känsligare för koccidios än höns?..... iallafall något att kolla upp....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 02 dec-11 kl 20:48 »
Jo dom kan smitta varandra har jag hört men det hände inte här på alla åren våra gick i hop.

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser