Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tåligaste kaninrasen ?  (läst 7791 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Tåligaste kaninrasen ?
« Svar #20 skrivet: 02 dec-11 kl 20:56 »
Tips för att kaninerna ska ha det naturligt men skyddat: i utegården så lägger du några lager med gräs och jord över själva nätet på marken. Då kan de ändå gräva och göra tunnlar utan att gräva sig ut. Gräv upp ordentligt med jord som har gräs ovanpå (det binder ihop det) och lassa in. Vi har haft traktorskopa och tagit från en hage och bara sen hällt ut det direkt uppifrån med skopan. Sen bärnät på utehagen för skydd för rovfåglarna. Jag tycker det är härligt att se dem gräva sina tunnlar, de har  något att göra, får använda sitt naturliga beteende och jag behöver inte klippa klorna, de underhåller de så bra själva! Lyckliga kaniner :-)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 02 dec-11 kl 20:57 »
De kan INTE smitta varandra med coccidios, coccidios är artspecifik. Däremot mår kaninerna inte bra av den damm och fukt som finns kring fjäderfä, och de gillar inte heller när det blir för mycket ljud.

Naturligt är inte alltid bra, vilda djur dör unga. Enligt min mening tar man ansvar för sina djur genom att se till att de är så skyddade som möjligt mot rovdjur, får ungar bara när det är planerat och får kontrollerade mängder mat. De ska självklart må bra, ha stimulans och kunna röra sig och utöva sina naturliga beteenden, men det kan de göra samtidigt som man har dem i hägn.

Mina fjäderfä är frigående, mina kaniner är i lämpliga burar. Inte ett enda djur är ute på natten. Det tycker jag är det minsta man kan kräva av smådjursägare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 02 dec-11 kl 22:33 »
Bra att få olika sidor av samma sak .
Då kan jag ju använda utegården till dom oxå . Har faktiskt bara isbargruppen där o dom låter inte.
4 fåglar o nåra kaniner bör kunna dela på så stor yta.
Nej dom ska inte bo i samma hus denna gång nu har jag mera plats  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #23 skrivet: 03 dec-11 kl 11:03 »
Nu e jag ute på hal is och nån annan får svara..... kan inte höna smitta kanin med koccidios? Är kanin känsligare för koccidios än höns?..... iallafall något att kolla upp....

Coccidios är ett slags urdjur (protozoer). Släktnamn Eimeira. Det lär finnas 11 olika arter som angriper kaniner. En art (Eimeira stiedae) angriper levern, övriga tarmsystemet.
För hönsfåglar är det andra arter som är patogena, så smittövergångar torde ej förekomma. (Möjligen kan smittbärare förekomma, en höna plockar i sig smittat kaninbajs, och smittan överlever i fågeln och kan överföras till en ny kanin. Härom vet jag intet.)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 03 dec-11 kl 14:59 »
Tack för ett utförligt svar :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #25 skrivet: 05 dec-11 kl 15:37 »
Hej! Svaret på frågan om det finns någon kaninras som är anpassat efter vårt klimat är (naturligtvis)....en av de svenska lantraserna (gotlandskanin eller mellerudskanin)! Definitionen på en lantras är ju att den skall vara anpassad till det lokala klimatet!!! Bättre än så blir det inte!! Hör med de genbanksansvariga för respektive ras, kolla Föreningen Gotlandskaninens hemsida!
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 06 jan-12 kl 01:25 »
Gotlandskaniner är väldigt tåliga,bor ute året om även när tempen går neråt 15-20minus, har ännu inte sett några förfrysningar,fukt är snarare ett större problem för hö kan snabbt bli mögligt. Smiter kaninerna lösa så klarar de sig galant på det naturen bjuder... Så fånga in dem fort om du ska undvika en hel koloni,
Fjäderfän och kaniner

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 jan-12 kl 13:47 »
Från Hagelin:

Vid varje kaningårds anläggning bör man ha i minnet följande:

Så mycket frisk luft och ljus som möjligt och så sunda och naturliga bostadsförhållanden som möjligt. En väl tilltagen golvyta för varje djur att röra sig på är även av stor vikt för päls- och köttdjuren. Det bör därför aldrig vara tal om annat än att placera burarna ute i det fria, så att djuren året om få känna på klimatets växlingar. Vårt klimat är så fördelaktigt för kött- och pälskaninuppfödning, att vi på allt sätt böra se till, att vi utnyttja denna chans, som kan ge oss ett försprång i skinnkvaliteter framför kontinentens uppfödare. Därför bort med alla tilltäppta, kvava burar och stall! Placera aldrig ett kaninhåll för päls- och köttkaniner inomhus! Då kaninen är utsatt för direkt påverkan av klimatets växlingar, förbrukar han visserligen under vintern något mer foder än om han skulle vistas inomhus i varmare bostad. Men han ger detta foder mångfaldigt tillbaka genom en rikligare produktion och större hälsa. Inomhusstallar bliva ofta en samlingsplats för sjukdomsbakterier. Luften där blir aldrig av den rena, fina beskaffenhet, som just är ett villkor för kaninens välbefinnande.

Kaningården bör förläggas till en torr plats, som är väl skyddad för hårda, nordliga vindar samt har ett fritt läge mot söder, utan att detta dock är alltför flackt. Lugn, skydd och sol böra vara det karakteristiska för platsen. En husvägg, en tät skog eller ett högt berg erbjuder ett gott skydd på norrsidan. Om denna plats kan utväljas så, att den ligger bekvämt till för lämpliga betesfält, vattenbrunn och uthus för foder, är detta så mycket bättre.

De päls- och köttdjur som diskuteras här är de som var vanliga i Sverige på 30- och 40-talen, t.ex. vit lant och lilla chinchilla.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 06 jan-12 kl 18:18 »
Vi har fått 4 korningskaninhonor av olika raser o modeler , nu har dom bott i stallet i en box ett tag först sen fick dom gå ut lösa i hela stallet , nu i går öppnade vi stalldörrarna .
Dom skuttar runt i närheten av hönorna som går ut o in o det verkar funka toppen! Dom är så lyckliga att få gräva i slänterna o gnaga på kvistar o annat gott .
Vi shasar in dom på kvällen om dom inte gått in redan  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 07 jan-12 kl 09:01 »
Tänk på att vildkaniner har många sjukdomar, och om man har kaniner i betesburar eller låga burar, så att vildkaninerna når att nosa på tamkaninerna så är smittrisken stor. För något år sedan blev mina kaniner smittade av lervercoccidios från vilda kaniner, jag medicinerade, men flera dog ändå  :'(. Och då är det ändå en ganska ofarlig sjukdom, relativt sett. Kaninpest, gulsot mm kan ha ihjäl samtliga kaniner man har.

Så om man har vildkaniner i omgivningen så bör man antingen stängsla med dubbla kaninsäkra stängsel, så att de aldrig kan bajsa där tamkaninerna kommer att vara, och så att de aldrig kan nosa på varandra. Eller ha dem innanför stängda dörrar. Eller inte ha kaniner alls.

Det absolut tråkigaste med att ha kaniner är när de blir sjuka och dör. Nu har mina varit friska länge, men jag vågar inte ha dem i betesburar längre. Det är tom så illa att jag funderar på att inte ha kaniner alls, åtminstone inte förrän jag flyttat till min nya gård.

Något att tänka på innan man skaffar kaniner kanske... Det är i alla fall mina råd, efter att ha haft kaninuppfödning i olika omgångar i typ 10 år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Maria C S

• Småland
« Svar #30 skrivet: 07 jan-12 kl 09:51 »
Håller med ! om det finns vildkaniner i området så är det bara en tidfråga innan någon sjukdom kommer via dom.
Många av dom sjukdommar kaniner får har mycket snabbt förlopp, och det är sorgligt att se djuren dö en efter en.
Coccidios finns sulfa preparat att ge men det hjälper bara dom som inte har kommit långt i sitt sjukdoms förlopp.
Kaniner är mycket renliga och tvättar sina tassar ofta och får lätt i sig bakterier eller annat som kan finnas på backen.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 07 jan-12 kl 10:41 »
En fråga: Gäller detta även hare?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 07 jan-12 kl 11:35 »
En fråga: Gäller detta även hare?
Nej, hare är en annan art, och de sjukdomar som går på hare ska inte gå på kanin. Har för mig att jag hört talas om något undantag, men i allmänhet så gäller det att harar inte smittar kaniner.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 07 jan-12 kl 13:18 »
Har varken sett hare eller kanin här så jag tror det e lugnt .
Kaninerna verkar trivas i hönshägnet bäst o dit kommer inga andra djur.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 07 jan-12 kl 14:53 »
Citera
Nej, hare är en annan art, och de sjukdomar som går på hare ska inte gå på kanin. Har för mig att jag hört talas om något undantag, men i allmänhet så gäller det att harar inte smittar kaniner.

Tack :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser