Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pastörisering?  (läst 2829 gånger)

växtnörden

• Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
Pastörisering?
« skrivet: 02 dec-11 kl 18:58 »
Jag har mjölk som jag handmjölkat under en vecka, och som har stått i kyl tills nu. Nu behöver den pastöriseras innan jag gör ost. Hur gör jag? Har läst en massa om det, men känner mig osäker. Det finns ju 2 ??? olika sätt att pastörisera, vilket sätt är bäst? När den är pastöriserad ska den då kylas igen? Jag behöver veta allt, är helt nybörjare på detta. Sen undrar jag om det går att göra halloumi på pastöriserad mjölk? Har läst halloumireceptet här på tråden, men där står opastöriserad, spelar det stor roll?

tacksam för svar  :-*

/Cicci
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

Vildstjärna

• Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
SV: Pastörisering?
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 19:13 »
Själv skulle jag rekommendera att du inte pastöriserade mjölken såvida du inte är väldigt rädd för sjukdomar eller liknande. Ju mindre man behandlar råvaran desto bättre kvalitet kommer den att hålla, dvs ju mer näringsämnen kommer att finnas kvar i den slutgiltiga produkten.

Är själv uppvuxen på riktig opastöriserad mjölk och dricker inte 'vanlig' mjölk för att jag bara blir trött och sömnig av den. Är inte så insatt i ämnet men har med kasein att göra tror jag.

växtnörden

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 19:20 »
Själv skulle jag rekommendera att du inte pastöriserade mjölken såvida du inte är väldigt rädd för sjukdomar eller liknande. Ju mindre man behandlar råvaran desto bättre kvalitet kommer den att hålla, dvs ju mer näringsämnen kommer att finnas kvar i den slutgiltiga produkten.

Är själv uppvuxen på riktig opastöriserad mjölk och dricker inte 'vanlig' mjölk för att jag bara blir trött och sömnig av den. Är inte så insatt i ämnet men har med kasein att göra tror jag.

Tack för svaret. Jo, själv skulle jag antagligen inte pastörisera den heller, men det är bäst nu, då det finns barn på gården som jag är på, som ska äta av osten, å sen tror jag att det finns en del bakterier i då själva mjölkningen inte alltid varit jätte hygienisk, (det har ramlat i en del smuts, å antagligen lite bajsrester i kärlet som jag mjölkat i,)  den är silad efteråt, men ja, det är nog bäst just nu med pastörisering...
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

kurt

« Svar #3 skrivet: 02 dec-11 kl 19:29 »
Man pastöriserar genom att värma upp till 72–75°C i cirka 15 sekunder, och sedan kyler man så for som möjligt (vattenbad). Sedan får man normalt tillsätta någon form av startkultur till osten, om man pastöriserat.

växtnörden

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 dec-11 kl 19:55 »
Man pastöriserar genom att värma upp till 72–75°C i cirka 15 sekunder, och sedan kyler man så for som möjligt (vattenbad). Sedan får man normalt tillsätta någon form av startkultur till osten, om man pastöriserat.

Tack för svaret, det var väl det jag läst ngnstans. Till vilken temp kyler man till? Funkar det att kyla, å ställa in i kylen, å sen ta det som behövs för ostgörningen å sen låta resten stå kvar? Jag har ca 10 l. Men kanske bara tar 5 till en början å gör ngn ost av.

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 dec-11 kl 21:48 »
 Sparar du mjölken så länge som 4 dagar så ska du absolut pastörisera. 63 grader i 30 minuter är nog det vanligaste.
Sen kyler du ner till den temp. som står i receptet.
Är receptet gjort för opastöriserad mjölk så får du öka på syrakulturen något.
Har du pastöriserat så bör du tillsätta kultur och använda mjölken, inte kyla och sätta tillbaks i kylskåp.
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 22:10 av ninna b »

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser