Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsträdgård permakultur  (läst 42541 gånger)

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #40 skrivet: 18 dec-11 kl 17:32 »

Använd havtorn och silverbuskar för att binda kväve. Olika sorbusarter och hybrider är bra bärbuskar. Lowbush Blueberry och Honey berry ( Haskap) går bra att odla. Det är förmodligen lite för kallt för highbush Blueberry.
Maypop är knappast härdig. Pawpaw testar jag i zon 2 och den överlever knappt. Björnbär är knappt härdig i zon 4. Troligen går det sk Sibiriska björnbäret som är en nordamerikansk art. Sätt inte cannabis, svensk polis blir så lätt upprörd.
MVH
Jan

Helt med dig där! Maypop och papaw är nog växthus grejer.  Och... WOW Honey berry shit vilken bra ide! Har inte sätt den för, men verkar vara extremt härdig och producera mycket bär. Vart kan man hitta den tro? Och för att det ska vara tydligt, SKA VI INTE ODLA CANNABIS! Vi har den bara med  i listan för att den är så hälsosam, men men :( hehe bra att du tog upp det, väntade på det, skulle hända, kunde haft mer sånna för att se om folk faktiskt tittade på listan :)
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Maria C S

• Småland
« Svar #41 skrivet: 18 dec-11 kl 17:48 »
Ni skulle kunna testa Kaki som klarar rätt så kallt -20 !
Kiwi kan gå i skyddade lägen eller vid vägg eller så  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #42 skrivet: 18 dec-11 kl 19:48 »
Ni skulle kunna testa Kaki som klarar rätt så kallt -20 !
Kiwi kan gå i skyddade lägen eller vid vägg eller så  :)

YES! Nu snackar vi!
Problemet är lösningen!

Huggorm

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 18 dec-11 kl 21:21 »
Om inte kaki är mycket härdigare än sin amerikanska släkting persimmon så är det en växthusväxt. Kiwi kan funka, men inte den vanliga då utan minikiwi

Maria C S

• Småland
« Svar #44 skrivet: 18 dec-11 kl 21:32 »
Om inte kaki är mycket härdigare än sin amerikanska släkting persimmon så är det en växthusväxt. Kiwi kan funka, men inte den vanliga då utan minikiwi

Det finns många olika sorter det gäller nog bara att välja rätt sort !
Jag förstår inte varför dom inte odlas i åtminstone södra sverige !

http://www.ehow.com/info_8596468_cold-climate-persimmon-trees.html

Maria C S

• Småland
« Svar #45 skrivet: 18 dec-11 kl 21:46 »
Kaki är persimon, sharon kallas persimon den med !
Kakin är oätlig som omogen och behöver lagras innan den kan ätas medans sharon inte behöver mogna !
Om jag förstått saken rätt så är sharon kloner ympade på  kaki !
Lite kul nytt att experimentera med  ;D för dom som är sugna !

Huggorm

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 18 dec-11 kl 21:55 »
Men det är träd som nätt och jämnt överlever i sydligaste Sverige, och jag har aldrig hört talas om någon som fått mogen frukt. Jag tror aldrig jag hört om några träd som överlevt i Sverige till de blivit stora heller. Men lyckas det så är det helt klart intressant. Pawpaw (asimina triloba) är lite i samma kategori. Men i Sverige är det främst diverse bärbuskar som är långvarigt härdiga, samt en och annan bär-bärande klätterväxt, träd är det sämre med

Maria C S

• Småland
« Svar #47 skrivet: 18 dec-11 kl 22:21 »
Men det är träd som nätt och jämnt överlever i sydligaste Sverige, och jag har aldrig hört talas om någon som fått mogen frukt. Jag tror aldrig jag hört om några träd som överlevt i Sverige till de blivit stora heller. Men lyckas det så är det helt klart intressant. Pawpaw (asimina triloba) är lite i samma kategori. Men i Sverige är det främst diverse bärbuskar som är långvarigt härdiga, samt en och annan bär-bärande klätterväxt, träd är det sämre med

Kakin blir aldig mogen på trädet, det är som vinter äpplen som måste lagras så mognar dom senare tydligen så kan man få dom att snabb mogna genom att frysa dom först !
Men det är klart intressant jag kommer att odla kaki men jag finns i zon 1 !
Jag får återkomma om hur det går fröna är inte ens satta än ! Men det skulle vara kul om andra testad med  :)

evamarta

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 18 dec-11 kl 22:28 »
Kaki är persimon, sharon kallas persimon den med !
Kakin är oätlig som omogen och behöver lagras innan den kan ätas medans sharon inte behöver mogna !
Om jag förstått saken rätt så är sharon kloner ympade på  kaki !
Lite kul nytt att experimentera med  ;D för dom som är sugna !

Persimon är ju den godaste frukt som finns! Måste snabbygga en skyddsvall och sätta fler vindstoppande syrener....
Mycket nu...  :D  ;)
evamarta@live.se
0767-933525

Maria C S

• Småland
« Svar #49 skrivet: 18 dec-11 kl 22:32 »
Persimon är ju den godaste frukt som finns! Måste snabbygga en skyddsvall och sätta fler vindstoppande syrener....
Mycket nu...  :D  ;)
JAAA  ;D ha ha ha

Jan lindgren

« Svar #50 skrivet: 19 dec-11 kl 10:50 »
Hej!
För att få lite ordning på namnen så är det bra med de vetenskapliga. Kaki heter Diospyros kaki, den kallas persimon i Sverige. Den amerikanska persimonen heter Diospyros virginiana och anses härdigare än kaki. Det finns nu några europeiska förädlingar av virginiana som är värda att provodla i Sverige. Tyvärr är plantorna små och dyra och jag hinner inte testa några fler växter.

Maria C S

• Småland
« Svar #51 skrivet: 19 dec-11 kl 12:23 »
Virginan är uppdelad i han och hon plantor !

American Persimmon (Diospyros virginiana) Part I

Korsnin som är själv fertil Nikitas gift

"Nikita's Gift" Persimmon Tree
« Senast ändrad: 19 dec-11 kl 12:27 av Maria C S »

evamarta

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 19 dec-11 kl 12:37 »
Hej!
För att få lite ordning på namnen så är det bra med de vetenskapliga. Kaki heter Diospyros kaki, den kallas persimon i Sverige. Den amerikanska persimonen heter Diospyros virginiana och anses härdigare än kaki. Det finns nu några europeiska förädlingar av virginiana som är värda att provodla i Sverige. Tyvärr är plantorna små och dyra och jag hinner inte testa några fler växter.

Men du hinner förmedla dina kunskaper till oss!  :D
Sen ses vi på samma ställe!  ;)
evamarta@live.se
0767-933525

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #53 skrivet: 19 dec-11 kl 22:09 »
Men du hinner förmedla dina kunskaper till oss!  :D
Sen ses vi på samma ställe!  ;)

Fint sagt och jag har gott om tid på mig (hoppas jag på)! Bästa tiden att plantera ett träd är tio år sedan.  :P

Jag skulle och vill gärna prata om detta hur mycket som helst men till trådens ursprungliga mening en liten sväng bara :-\

Skulle vara till stor hjälp om ni har nån ide om vart jag kan få tag på sticklingar och frön, Jag kan beställa på internet  från sverige och från utlandet men det skulle kännas bättre att hitta lokalt eller i övriga landet från hemmaodlare.
Vi har en plantskola här i närheten som jag ska titta in i när de öppnar i vår. Men... Det måste vara folk som har! Jag är speciellt ute efter eleaegnus växter, Caragana fabaceae - Sibirisk ärtbuske, sticklingar från fruktträd som jag kan använda till ympning. Perrengrönsaker ja alla ätbara perrener igentligen! hehe!
Tycker ni alla är underbara!

Problemet är lösningen!

Maria C S

• Småland
« Svar #54 skrivet: 20 dec-11 kl 17:42 »
Frön via nätet

http://www.runabergsfroer.se/

http://www.impecta.se/

Vissa växter får man googla på för att finna säljare kanske från andra länder.

evamarta

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 20 dec-11 kl 22:01 »
Nu passar jag på att använda den här tråden igen, för en fråga:

Jag har tröttnat på min sega kökskompost som aldrig blir klar (vilket delvis beror på att jag inte isolerat den med frigolit, som jag har planerat i över ett år...)
Nu fick jag idén att bli av med potatsisskal, teblad och kaffesump med mera genom att gräva ner alltihop längst ner i landet. Sen slänger jag dit lite skogskvistar och kogödsel innan jag lägger dit ett prydligt lager matjord högst upp. Vips! Komposten är borta, och jag får en fin och porös miljö för mina rödbetor och palsternackor!
Kommer det att funka?
Ska jag vänta på klyftiga råd och lyda dem? Eller ska jag bara göra som jag brukar: Handla först och invänta det slumpmässiga resultatet?  ::)
evamarta@live.se
0767-933525

Maria C S

• Småland
« Svar #56 skrivet: 20 dec-11 kl 22:46 »
Nu passar jag på att använda den här tråden igen, för en fråga:

Jag har tröttnat på min sega kökskompost som aldrig blir klar (vilket delvis beror på att jag inte isolerat den med frigolit, som jag har planerat i över ett år...)
Nu fick jag idén att bli av med potatsisskal, teblad och kaffesump med mera genom att gräva ner alltihop längst ner i landet. Sen slänger jag dit lite skogskvistar och kogödsel innan jag lägger dit ett prydligt lager matjord högst upp. Vips! Komposten är borta, och jag får en fin och porös miljö för mina rödbetor och palsternackor!
Kommer det att funka?
Ska jag vänta på klyftiga råd och lyda dem? Eller ska jag bara göra som jag brukar: Handla först och invänta det slumpmässiga resultatet?  ::)

Komposter är en vetenskap i sig !

Allt bryts ner det är bara fråga om tid !
Min farmor och farfar hade en grop som domhällde alla matrester och kaffe sump där blev fin jord !
Jag anser inte att komposter behöver vara isolerade !

Lite plankor och gärna i skuggan ris i botten och sen blandat material uppe på gärna lite jord emellan åt !
Det är viktigt att komposten inte torkar ut och att den inte blir för blöt heller så alla nyttigheter spolas bort !

Jag var och tittade på granens kompost här om dagen ush :-X den stank !

Nedbrytning sker genom bakterier och svampar ibland kan det vara lönt att köpa kompost start (bakterier) för att få igång microlivet!

Grannens kompost var dyng sur och det ger en anairob(syrefattig) miljö och stank av föruttnelse !

Om det finns en kompost innan så kan det vara bra att ta material från den för att få igång prosesserna !

Lite pinnar ocj kvistar kan vara viktigt att ha i ibland och är det blött kanske halm eller torv kan vara bra att tillsätta !

Isolering påskyndar nedbrytningen då kylan avstannar aktiviteten längst ut så det är inte fel tänkt men det är viktigt att syre kommer till helatiden så man inte gör en miljö som inte kan andas !

Permaculture Biodynamics, Biointensive Compost

Personligen tycker jag bäst om den här typen av kompost och hellst 3 fack !
Dom kan man bygga av lastpallar som inte går i retur ! Dvs Nästan gratis ! Och målar man dom så kan man få dom att passa fint in med miljön !

Composting

evamarta

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 20 dec-11 kl 23:14 »
Lastpallskompost!!! Underbart! Nu ska jag leta efter lastpallar!

Tusen tack för tipset!  :D
evamarta@live.se
0767-933525

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #58 skrivet: 21 dec-11 kl 01:25 »
Lastpallskompost!!! Underbart! Nu ska jag leta efter lastpallar!

Tusen tack för tipset!  :D

Ett sätt att göra matrester till en av de bästa jordarna på kort tid är att kompostera med mask.
Vet ej om du har prövat det men jag tycker själv det är både kul och praktiskt. Man får dessutom lite gödnings medel att hälla på sina växter. På våren tänker jag att pröva ha de under mina kaniner så bajset pluppar ner direkt på maskarna som göra om det till humus.

Här är en fin sida med info:http://www.kagus.nu/odling/odling/mask.shtml
här kan man köpa kompostmask:http://www.miljoeko.nu/produkter.html
Problemet är lösningen!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #59 skrivet: 21 dec-11 kl 07:52 »
Ett sätt att göra matrester till en av de bästa jordarna på kort tid är att kompostera med mask.
Vet ej om du har prövat det men jag tycker själv det är både kul och praktiskt. Man får dessutom lite gödnings medel att hälla på sina växter. På våren tänker jag att pröva ha de under mina kaniner så bajset pluppar ner direkt på maskarna som göra om det till humus.

Här är en fin sida med info:http://www.kagus.nu/odling/odling/mask.shtml
här kan man köpa kompostmask:http://www.miljoeko.nu/produkter.html
Kompostmask behöver man inte betala för, det är samma mask som finns i de flesta gödselstackar, främst de med hästgödsel. Så gå till närmsta hästägare, gräv runt lite i gödseln och hämta effektiva maskar alldeles gratis.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser