Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsträdgård permakultur  (läst 42589 gånger)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #100 skrivet: 06 dec-12 kl 16:39 »

Fortsätt vägra FB

Fru Bergman

• Västergötland
« Svar #101 skrivet: 06 dec-12 kl 18:14 »
Det ser spännande ut!! Otroligt arbete på relativt kort tid tycker jag.... säg till om det är ngt speciellt du söker i växt- eller fröväg, för här finns lite av varje.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #102 skrivet: 06 dec-12 kl 22:36 »
Jag skriver en rad för att kunna följa tråden.

Bor utanför Örebro och gick designkursen på Rikkenstorp i somras.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #103 skrivet: 07 dec-12 kl 06:53 »
Ja vi saknar PK odling exempel i Sverige - vi behöver mer erfarenhet.
För den som börjar tänka så här, så inser man snart att det tar tid.
Det är inte bara att plöja, gödsla och trycka ner några frön.
I mitt 500m2 projekt vet jag inte om naturen kommer "acceptera", om det blir ett självgående system.
Klart är att jag förmodligen behöver vänta 5 år med att analysera.
Detta mötte mig:
Jorden är för lerig
Dålig dränering
(ej gjort jord analys, men anar att den är utarmad)
Svepande kalla vindar (inget skydd)
Ensidigt med arter
Men bra soligt läge.

Vad jag gjort:
Diken och dräneringsrör
Startat olika komposthögar för att "tillverka" jord/mull (nära landen)
Anlagt dammar (bla för att öka mångfald)
Höjda bäddar för att få dränering och komma upp från leran och tillföra bättre jord, mycket ekologiskt gödsel.
Öka mångfald
Öka vindskydd - buskar träd

Vill i förlängningen bara ha perenna på detta område.
Men tror nog att mina bäddar med mycket gödsel och luft passar bättre kanske för pumpa, squash... det blir det nog detta första år.
Vet ej riktigt, kan inte sånt här :-),
Som vanligt handlar det om att bara studera.

Jag kan inte bara köpa plantor, har inte råd. Det får komma pö om pö. Har försökt att gro från frö vintergröna växter : idegran, mullbär... svårt.

Så här platt och tråkigt såg/ser det ut.
13 träd ska lyfta platsen lite.

Sebastian
PS. Den runda poolen /dammen vill ha "renande" vattenväxter. Några tips?
« Senast ändrad: 07 dec-12 kl 06:57 av cebaztian »

Fru Bergman

• Västergötland
« Svar #104 skrivet: 07 dec-12 kl 07:53 »
Angående "renande växter": vass, svärdslilja, kaveldun (?). Jag skulle titta vad som växer vid dyiga vatten naturligt...

och angående sticklingar/frön.... det är gratis.... :)     jag samlar frön ändå, beskär vinbär och andra buskar regelbundet så sticklingar blir det alltid sen har jag felet att inte kunna slänga växter så min rabarberodling t.ex börjar bli abnorm!....

Fru Bergman

• Västergötland
« Svar #105 skrivet: 07 dec-12 kl 08:09 »
Mullbär.... fungerar det i din odlingszon?

Idegran tar sig lätt från sticklingar. De tar tid på sig men det fungerade här. (zon 3-4)

Maria C S

• Småland
« Svar #106 skrivet: 07 dec-12 kl 10:46 »
Aj då! Första intressanta o spännande informationen jag missar bara för att jag vägrar FB.... :)

Då är vi 2  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 07 dec-12 kl 10:54 »
Tänk dock på att idegran är rejält giftig för betande hästar. Hur det är för andra djur vet jag inte, men se till att det inte någonsin kommer en hungrig häst i närheten av dem!

Maria C S

• Småland
« Svar #108 skrivet: 07 dec-12 kl 11:37 »
Jag har nu flyttat från Halland zon 1 till Småland zon 4 (Hem till TiB här på forumet)

Här ska bli permakultur odlingar.
Många plantor blev flyttade och endel han jag inte plantera dom kommer att bli krukade i säckar.
Men vi har rullat ut halm till potatisen och ska göra en liknande bädd med ensilage jämte.

Idag är det - 17 grader och jag hålls effektivt inne av kylan.

Flertalet av mina/våra äppel ympningar tog sig och kommer att planteras här i vår ! (min partner som dog i våras, för dom som inte vet)
Jag förökar även grundstammar (B9) så det ska nog bli fina odlingar med tid.

Ja det blir en spännande vår och mycket planering innan

Vi fick hjälp med att harva upp endel av gräsmattan där har jag påbörjat planering och skapande av upphöjda bäddar.
Under björkarna ska det bli halm eller ensilage bäddar med potatis .. bla.
Naturliga hägna av pil här och där och oj oj här ska bli skoj !

Jag har själv aldrig använt ensilage innan så det blir nytt för mej och intressant att se hur det fungerar.
Jag har lite tur med, för dom som bor på gatan här, har en gemensam Kompost, där dom slängt trädgårds avfall i åratal och  ;D jag ska naturligtvis ta hand om det YES !! Vilken bra början.. gick här och grubblade på vad jag skulle få ihop till kompost och så fanns det jätte mycket på andra sidan gatan m.a.o färdig jord att så och plantera i.

Snön och kylan kom snabbt och ja det är väl bara att gilla läget  :-\..

Vatten tankar behövs för regn uppsamling så tips motages på var man kan finna sådana i området ( 1 kubiks behållare)

Maxs

• Uppland
« Svar #109 skrivet: 27 jan-13 kl 14:21 »
Jag har lite svårt att få grepp om vad permakultur innebär. Ska det vara ett vildväxande eget ekosystem med ätbara/nytto -växter? Ett problem då är ju att produktiva odlade växter kräver bättre jord och mer ljus än vilda växter. Hur ska man kunna odla träd, buskar och örter på samma plats när träden kommer skugga och suga upp näringen för de andra? Kulturformerna kommer få svårt att hävda sig mot riktiga skogsväxter. Kanske man ska satsa på att försöka odla i höjdordning med det högsta i norr och det lägsta i söder för att maximera markanvändningen. Annars kanske en bra kombination är att ha fruktträd och betesdjur på samma yta så länge man låter trädens stammar vara tillräckligt höga för att djuren inte ska nå grenarna. Spontant känns det som att permakultur är anpassat för ett mycket varmare klimat än Sverige med inspiration från exempelvis regnskogar där många olika växter kan samsas på en liten yta, men som det inte finns någon motsvarighet till i våran kargare natur.

EkoLady

• Uppland
« Svar #110 skrivet: 27 jan-13 kl 15:48 »
Citera
Vatten tankar behövs för regn uppsamling så tips motages på var man kan finna sådana i området ( 1 kubiks behållare)

Jag har köpt rostfrittstål på metallåtervinning rätt så billigt. Det var fyrkantiga rostfrittstål karar av olika storlekar. Det största på 1,5 kubik blir reningsdamm för gråvatten från bastun.
Många använder plastbehållare - men jag gillar inte plast.

Maria C S

• Småland
« Svar #111 skrivet: 27 jan-13 kl 23:46 »
Jag har lite svårt att få grepp om vad permakultur innebär. Ska det vara ett vildväxande eget ekosystem med ätbara/nytto -växter? Ett problem då är ju att produktiva odlade växter kräver bättre jord och mer ljus än vilda växter. Hur ska man kunna odla träd, buskar och örter på samma plats när träden kommer skugga och suga upp näringen för de andra? Kulturformerna kommer få svårt att hävda sig mot riktiga skogsväxter. Kanske man ska satsa på att försöka odla i höjdordning med det högsta i norr och det lägsta i söder för att maximera markanvändningen. Annars kanske en bra kombination är att ha fruktträd och betesdjur på samma yta så länge man låter trädens stammar vara tillräckligt höga för att djuren inte ska nå grenarna. Spontant känns det som att permakultur är anpassat för ett mycket varmare klimat än Sverige med inspiration från exempelvis regnskogar där många olika växter kan samsas på en liten yta, men som det inte finns någon motsvarighet till i våran kargare natur.

Hej Maxs det är inte så lätt att få grepp om vad permakultur är.

Men enkelt förklarat är det designade odlings system där man sam-planterar växtter som skyddar varandra eller hjälper varandra.

Man odlar i olika våningar 7 våningar talar man om och då är träden den högsta våningen. och rot växter den lägsta.
Man odlar så tätt att marken inte är naken (jorden ska vara igen vuxen av växter så sker ingen eller minimal avdunstning).

Vad odlas, mat och frukt och kryddor medicinalväxter, djur foder, virke mm

Vilda växter kan ingå i odlingarna jag ar exempelvis renfana som en viktig skyddsväxt mot bla vita flygare.

Träd kan ju finnas innan man börjar odla men valnöt,hassel, frukt träd är väl dom träd man tänker på först i odlingarna.

Ska ge ett konkret exempel på sam-odling i olika våningar frukt träd som tak upp för stammen kanske det klättrar nån ros under rosen och trädet kanske det är ett hav av ramslök och i det havet odlas i ytterkanterna kanske morot,

Man kombinerar perenna växter med ett och 2 åriga löken skyddar moroten och dom högre växterna.

Stora träd drar upp vätska från djupet och fugerar som sprikel system när det är varmt, om det finns stora träd som står tätt så kanske ett och annat behöver fällas för att släppa in ljus eller kanske bara stammas upp, Jag själv fäller ogärna träd.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #112 skrivet: 28 jan-13 kl 06:26 »
Hej Maxs det är inte så lätt att få grepp om vad permakultur är.

Men enkelt förklarat är det designade odlings system där man sam-planterar växtter som skyddar varandra eller hjälper varandra.

Man odlar i olika våningar 7 våningar talar man om och då är träden den högsta våningen. och rot växter den lägsta.
Man odlar så tätt att marken inte är naken (jorden ska vara igen vuxen av växter så sker ingen eller minimal avdunstning).

Vad odlas, mat och frukt och kryddor medicinalväxter, djur foder, virke mm

Vilda växter kan ingå i odlingarna jag ar exempelvis renfana som en viktig skyddsväxt mot bla vita flygare.

Träd kan ju finnas innan man börjar odla men valnöt,hassel, frukt träd är väl dom träd man tänker på först i odlingarna.

Ska ge ett konkret exempel på sam-odling i olika våningar frukt träd som tak upp för stammen kanske det klättrar nån ros under rosen och trädet kanske det är ett hav av ramslök och i det havet odlas i ytterkanterna kanske morot,

Man kombinerar perenna växter med ett och 2 åriga löken skyddar moroten och dom högre växterna.

Stora träd drar upp vätska från djupet och fugerar som sprikel system när det är varmt, om det finns stora träd som står tätt så kanske ett och annat behöver fällas för att släppa in ljus eller kanske bara stammas upp, Jag själv fäller ogärna träd.
Fast det som beskrivs är skogsträdgårdsodling, och det kan vara en del av permakulturbegreppet. Tyvärr är det ofta det ENDA som folk förknippar med permakultur. Själv ser jag permakultur mest som ett planeringsredskap. Man analyserar platsens förutsättningar och vilka behov människor och djur på platsen har, och så funderar man ut ett smart sätt att få det hela att fungera. Både logistiken, dvs hur man rör sig på området, var saker ska förvaras, zontänket (där man har det man använder oftast eller som behöver mest skötsel närmast där man går oftast och sedan gradvis har det som används mindre ofta längre bort), hur man ser på resurser och svårigheter och hur man kan få det att bli så bra som möjligt (tex sol, skugga, vind, jordmån). Själva växtvalet, odlingsmetoder och skötselsystem kommer först i de sista stegen av ett permakulturtänk.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Maria C S

• Småland
« Svar #113 skrivet: 28 jan-13 kl 10:52 »
Ja ieenilorac, det är stort.
När man startar så tittar man först på ljuset hur det rör sig över marken och då är det ju olika på olika tider på året.
Det beror ju på vad man har att jobba med, vilken jord, PH t i området, odlings zonen, vad går att odla där och så klart vinden, var kommer den mest ifrån och hur mycket och ofta allt ska tas i beaktan.. Innan man skaffar/odlar växterna.
Lutningen på marken går det att ordna så vatten kommer dit man vill, finns det tak som kan samla vatten vid regn.
Sen så odlar man det som är mest arbetsintensivt nära huset då det ska kunna överskådas dagligen när man endå passerar.
Ex kål angrips ju lätt av kålfjäril och det vill man ju ha nära... eller ...
Men om man ser till kål så kan man lika gärna låta fjärilarna härja fritt första året för att få in rätt predator insekter till nästa år.
Permakultur handlar om helheten och att skapa system som fungerar lätt och naturligt och av sig själv mer eller mindre.

Alla platser är unika och planeringen är ofta långsiktig, det man vill skapa är ju biotoper Oavsett vad man odlar.
Misstag ger möjlighet till begrundan över hur och vad som kan ändras så att det blir fungerande.

Permakultur är en ihop slaging av olika odlings metoder och tekniker dvs ekologisk odling och biodynamisk odling och andra system.
Jag ser det som ett ihop plock av det bästa från olika håll.

Djur ingår vanligen i designet men allt har sina utmaningar det är bara att studera och inspereras.
Man gör system/design som passar en själv och dom egna behoven.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #114 skrivet: 28 jan-13 kl 23:45 »
Jag läste precis den här boken. Den första som jag har läst som är på svenska och tar upp perenna växter som går att äta och som pratar lite om skogsträdgård.

Anders Kjellsson

Skörda nya smaker
En upptäcktsresa i trädgården

Ica Bokförlag
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Maxs

• Uppland
« Svar #115 skrivet: 29 jan-13 kl 20:25 »
Borde inte det enklaste sättet att skapa en "skogsträdgård" vara att helt enkelt ge sig ut i en skog och hugga ner det man inte har användning av för att gynna de arterna man vill ha som redan växer på platsen naturligt. Det är som gamla tiders indelning i nyttoträd och så vidare, man kanske t.ex. vill spara hassel, ek, bok, vildapel, fågelbär m.m.  (Nötter, frukter, bär, virke). Då öppnar man även upp och släpper in ljus för att användbara örter ska växa. Det handlar inte så mycket om att plantera som att påverka landskapet i en riktning som är trivsamt som människohabitat. Den värdefullaste marken är just den där nyttiga växter redan växer i överflöd. Det är stor brist på den typen av mark. Allt är bara åker, bebyggelse, skogsplantage, sly och igenväxt m.m. Det är som att naturreservat nästan alltid är upprättade på den absolut sämsta marken som ingen annan någonsin ville ha och som inte dög till något, och som anses värd att "bevara", medans den marken där människan kan frodas ska förstöras och förgiftas. Vi behöver inte ha naturreservat, men vi måste ha människoreservat, livsreservat!

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #116 skrivet: 02 feb-13 kl 08:57 »
Jag läste precis den här boken.
Bra. Summera nu för oss det väsentligaste. :-)

Sebastian

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #117 skrivet: 02 feb-13 kl 09:26 »
Det ser spännande ut!! Otroligt arbete på relativt kort tid tycker jag.... säg till om det är ngt speciellt du söker i växt- eller fröväg, för här finns lite av varje.
Hej, noterar att du finns i västra Götaland. Vi är några som skissar på en frö/plant-bytardag på västkusten. Hör av mig om det blir något.

Även jag ska testa ensilage (skadade balar jag fått från grannbonden) som marktäckning. Oroar mig dock för mördarsniglarna.
Använder även jag snabbväxande "skräpträd" för att bygga buskvallar för att "skydda" åt norr och ta bort lite vind.

Letar alltid perenna buskar, har många ytor att täcka.
Försökte driva upp 30 mullbär, blev tre, får se vilka av de spröda plantorna som överlevt till våren.

Sebastian
« Senast ändrad: 02 feb-13 kl 09:32 av cebaztian »

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #118 skrivet: 19 feb-13 kl 14:55 »
Fortsätter att breda ut mig här och på fältet.

Det verkar som om det kan komma att bli något som kanske kan komma att likna en skogsträdård om några år.

Upphöjda bäddar blandat med fruktträd.
Buskar och annat perent planeras.

Bäddarna ovan ganska lerig gammal vall.
Kvistar i botten, kogödsel ovanpå och överst löv för att stoppa kväveläckage och möjlig explosion av ogräs i vår.

Frågan är nu: vad ska jag sätta nu första året.
Jag har inte råd att bara köpa vad jag vill ha.
Och kogödslet är ganska "starkt" ännu.

Kanske bara någon täckgröda?
Kanske pumpa och squash?

Sebastian

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #119 skrivet: 19 feb-13 kl 15:00 »
Planen
Skuggningarna är träd.
Sexkanterna, planerade miniväxthus.
Brunt är stockar eller komposthög.

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser