Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klor  (läst 1774 gånger)

majsaa

• Norrbotten
Klor
« skrivet: 05 dec-11 kl 14:43 »
Jag behöver hjälp,
Mina faveroll hönor har fått så  väldigt långa klor kan man klippa dom?
Hur mycket i såfall ?

Mvh Majsaa

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
SV: Klor
« Svar #1 skrivet: 05 dec-11 kl 16:04 »
Jag är ingen expert men visst kan du klippa klorna.

Klipp bara lite lite i taget.

Jag klippte klorna på min brahmatupp (med kattklotång) och tyckte jag tog lite men det började blöda ändå så var försiktig.
Klorna används ju inte lika mycket nu när hönsen mest är inne, inte så mycket krafsande ute och då kan de bli lite långa.

Lycka till // Mia
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-11 kl 16:11 »
Du kan klippa med en katt eller hundklo-klippare :)
Det kan blöda lite men det är inte farligt. Du kan köpa blodstoppande pulver att doppa klon i om du vill undvika blod. Tror det kan bli så att de pickar på varan om de har blod på sig om jag mins rätt?

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 dec-11 kl 16:13 »
Var för klippa kar inget minne av att man gjorde så för så vad är vitsen med det hela ?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 05 dec-11 kl 17:50 »
Var för klippa kar inget minne av att man gjorde så för så vad är vitsen med det hela ?
Som regel behöver man inte klippa klor på höns som går ute och sprätter (vilket de flesta höns gjorde förr) Ibland händer det att någon höna har en sned tå (medfött eller pga skada) och då kan just den klon växa snett så att den inte slits normalt. Som resultat av det kan just den klon bli jättelång om man inte klipper den  :-\

Samma sak om hönsen är mycket inne. Mjuk golvströ som spån & halm sliter inte klorna lika mycket när hönsen sprätter. Därför kan man behöva klippa klor på vintern om hönsen är mest inne.

Med andra ord, man behöver som regel inte klippa klorna på alla höns regelbundet men det skadar inte att hålla koll på deras fötter då för långa klor naturligtvis kan ge dom ont i fötterna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 05 dec-11 kl 18:02 »
Helt annan art, men jag  brukar låta mina  hundar gräva i grus där jag gömt  hundgodis. Borde  inte något liknande fungera på höns?

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 dec-11 kl 18:46 »
Som regel behöver man inte klippa klor på höns som går ute och sprätter (vilket de flesta höns gjorde förr) Ibland händer det att någon höna har en sned tå (medfött eller pga skada) och då kan just den klon växa snett så att den inte slits normalt. Som resultat av det kan just den klon bli jättelång om man inte klipper den  :-\

Samma sak om hönsen är mycket inne. Mjuk golvströ som spån & halm sliter inte klorna lika mycket när hönsen sprätter. Därför kan man behöva klippa klor på vintern om hönsen är mest inne.

Med andra ord, man behöver som regel inte klippa klorna på alla höns regelbundet men det skadar inte att hålla koll på deras fötter då för långa klor naturligtvis kan ge dom ont i fötterna.
Oki tack för svar till en okunnig gubbe :) Jädras tur dom får gå ute då  :D :P

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 05 dec-11 kl 19:48 »
Helt annan art, men jag  brukar låta mina  hundar gräva i grus där jag gömt  hundgodis. Borde  inte något liknande fungera på höns?
Jo, det är just det som är tricket med att låta höns gå ute och sprätta    ;D  För du menar väl inte att man ska flytta in ett helt grustag i hönshuset   ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #8 skrivet: 05 dec-11 kl 21:45 »
Nej, men en sänglåda tex dvs genomförbart. Vill man göra det mera slitande på klorna kan man frysa bottensubstratet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser