Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sussex  (läst 2053 gånger)

Pärlemor

sussex
« skrivet: 05 dec-11 kl 23:36 »
Hej ! Undrar om renrasiga sussex kan ha fjädrar på benen  ???

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: sussex
« Svar #1 skrivet: 06 dec-11 kl 06:50 »
Nej, de ska inte ha fjädrar på benen.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Pärlemor

« Svar #2 skrivet: 06 dec-11 kl 08:08 »
Tack ! Som jag misstänkte då  :P

hönstokan

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 07 dec-11 kl 18:36 »
I min grupp av sussex ljus col.  har  av kycklingarna blivit två tuppar som har fjädrar på benen, bara lite men ändå. Jag har haft min avelsgrupp några år och ingen av tidigare kycklingar har fått fjädrar på benen. Dom är väl avstängda under tiden jag samlar ägg och avstängda från övriga i en månad innan jag börjar samla. Då måste det alltså finnas något tidigare i min avelsgrupp som kommit fram nu

Pärlemor

« Svar #4 skrivet: 07 dec-11 kl 23:30 »
Vad märkligt.. Men då avlar man väl inte vidare på dessa tuppar då eller ? För då riskerar man väl att föra befjädringen vidare ? Och det vill man väl inte ? Måste fråga så man får veta  :)

Pärlemor

« Svar #5 skrivet: 08 dec-11 kl 00:01 »
Alltså jag menar tuppkycklingarna och inte föräldradjuren.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 08 dec-11 kl 08:07 »
Benbefjädring är en av de mer lättmuterade generna hos höns och genenerna är dominanta (det finns två). Det händer ibland att man kan få bennefjädrade djur efter avelsgrupper med djur som dels är ordentligt avskilda och dels inte har något inkorsat i sig.  Oftast då det händer så är de djur som får benbefjädring väldigt lätt befjädrade på benen och har kanske 5 fjädrar eller så. (Alltså betydligt mindre än på exempelvis en maran som ska ha lätt benbefjädring). Får man djur med måttlig till kraftig benbefjädring så får man nog misstänka blandras och då i den senaste generationen.

Benbefjädring är ju dominant och syns på de djur som bär anlaget. Däremot kan man behöva titta noga för vissa djur har som sagt bara enstaka fjädrar och är dom då avbrutna (händer lätt på fötter) så syns det inte på håll  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hönstokan

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 08 dec-11 kl 17:37 »
då måste det alltså finnas nåt annat i nån höna eller i tuppen, men jag har fått många kycklingar av dessa och det är bara en enda gång det blivit två pojkar med några stackars fjädrar längst ner på benen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 08 dec-11 kl 17:42 »
Att de har några småfel som avviker från standarden innebär inte att de inte är rasrena. T ex har man använt andra raser för att få fram olika färger, och när man sedan avlat tillbaka kan vissa saker dyka upp, men hönsen är ändå att betrakta som renrasiga, man bara kasserar dem som har felaktiga och avlar vidare på de andra. Det är alltså ingen katastrof.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 08 dec-11 kl 19:51 »
då måste det alltså finnas nåt annat i nån höna eller i tuppen, men jag har fått många kycklingar av dessa och det är bara en enda gång det blivit två pojkar med några stackars fjädrar längst ner på benen.
Som jag skrev så är benbefjädring en av de mer lättmuterade generna. Dvs normalgenen (inga fjädrar på benen) muterar till genen som ger benbefjädring. Det behöver alltså inte vara tuppen eller hönans fel utan det kan ha muterat i  det befruktade ägget så att dina tuppkycklingar så att säga är första generationen med benbefjädring.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Pärlemor

« Svar #10 skrivet: 08 dec-11 kl 23:04 »
Man har en del att lära.. :) Tack snälla för svaren ! Tur hönsen inte är ute för då skulle de behöva täcken också sånt busväder som det är .  ;D
Citera

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser