Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  räkna ut kostnaden för verkstadsgolv+väggar  (läst 16009 gånger)

Rosten

• Närke
SV: räkna ut kostnaden för verkstadsgolv+väggar
« Svar #20 skrivet: 22 dec-11 kl 21:02 »
Behöver du isolering i väggarna?
Det kan vara bra att klä minst 1 vägg med OSB-skiva bakom gipset ifall du har tänkt hänga upp en vertygstavla mm på väggarna.
Hur är det med taket?
Skall du ha gips och isolering där?

Någon typ av isolerad port?

El, jordfelsbrytare, proppskåp?

Fönster är också trevligt.

Vi bygger om verkstaden just nu.
Här är tråden som jag startade men jag tröttnade på att uppdatera den eftersom ingen verkade vara intresserad att skriva i tråden.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=122443.0
Mera bilder finns på Byggla.
http://www.byggla.se/Projekt/Bygga-om-kallgarage-till-verkstad/?category=164&so=1

blizzard

« Svar #21 skrivet: 29 dec-11 kl 21:12 »
Vet inte vad du tänker hålla för temperatur inne i detta utrymme sedan men när det gäller golvet så tar du bort de befintliga planken och fyller med grus ex 8-16 och vibrerar detta.Räkna med 200mm frigolit med så hög täthet som du har råd med.
Bygger bara själv med Solimate 300 och då vet jag att densiteten på detta gör att det sjunker ihop minnimalt under kommande år.
Två varv armering är inte fel,jag använder detta oftast i byggnader där det behövs,men i ditt fall räcker det att använda ett varv rutnätsmattor,dessa går utmärkt att köpa på byggmax om intresse för detta finnes.
Ta 8mm mattor och najja dessa ståendes på frigoliten på plastdistanser.När du har redan färdiga väggar behöver du inte göra någon kantbalk,dvs en kraftigare gjutning för att bära upp väggarna.
Nedsänkta billyftar blir oftast bara broblem med.Kör med en som ligger ovanpå färdigt golv istället.
Ska du förrsten ha golvvärme?
Najja då försiktigt slangen på armeringen med utloppet närmast yttervägg och retur närmast där det är som varmast.

När det gäller ett så litet utrymme som detta så finns det ingen anledning att snåla och vad gäller ytterväggarna så isolera och bekläd dessa utifrån vad du har tänkt göra i lokalen...

andtol

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 29 dec-11 kl 22:28 »
Vet inte vad du tänker hålla för temperatur inne i detta utrymme

Jag vet inte ännu. Jag har inte tänkt att ha varmt, mer än tillfällig värme i form av värmefläkt. Så mycket hinner jag inte vara där ännu.

Men du har rätt, man ska bygga för framtiden.

Nästa steg är att drömma och planera en del. :)

blizzard

« Svar #23 skrivet: 29 dec-11 kl 22:51 »
Ok då föreslår jag att du lägger ner golvvärmeslang på armeringen i plattan när du gör den.
Ingen jättekostnad på en så liten gjutning som det är fråga on här,men trevlig att ha den dagen det behövs...
Jag sa 200mm men gör istället 3-400mm frigolit under betongen istället.
Med en så liten yta som det ät frågan om här så ska man inte snåla.Det blir billigt iaf då det inte är några ytor...

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 30 dec-11 kl 11:03 »
Jag vet inte ännu. Jag har inte tänkt att ha varmt, mer än tillfällig värme i form av värmefläkt. Så mycket hinner jag inte vara där ännu.

Men du har rätt, man ska bygga för framtiden.

Nästa steg är att drömma och planera en del. :)
Precis!
Försök att fundera ut hur din verkstad kommer att se ut om 10 år.
Vad du skall ha den till då. (laga traktor, personbil, mekanisk verkstad, eller veteranbil)
Hur mycket maskiner som du äger då.

andtol

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 sep-12 kl 12:20 »
Jag lyfter den här tråden. Kanske dags att ta tag i detta?

Existens!

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 18 sep-12 kl 12:38 »
Jag lyfter den här tråden. Kanske dags att ta tag i detta?

Absolut!  :)

Misse

• nr 9424
« Svar #27 skrivet: 18 sep-12 kl 13:13 »
Klart du ska ha en mekarhåla Toll! :)

Apropå att gjuta...Där jag varit med folk förr i tiden och gjutit så har det aldrig varit tal om annat än att blanda själv, och naturligtvis armeringsfritt o:)   (privatpersoner)
Så när jag kom till mitt ställe för 10 år sen så gjorde jag som vanligt, köpte drygt en pall cement (en pall=40 säckar) lånade en liten tombola och satte igång. Tog 27-28 timmars sträckarbete innan det var klart :P   
Trodde jag skulle klarat det på 7-8 tim..

Men poängen var att jag inte armerade nåt öht. Jag visste inte bättre.  Jag hade 11-13 cm tjockt ungefär.  Och har jobbat med bilar å traktorer där sen dess.  Och golvet har inte spruckit än. 
Tyvärr skulle jag säga.....Hade varit praktiskt om tex smältvatten kunnat leta sig ut..

Jag har en 2-tons fräs står där också, den står på den gamla delen där förra husägaren har gjutit själv 5-6 cm tjockt utan armering.  Ännu är det helt golv där,  märkligt va..?

Men.....Jag skulle i nuläget armera om jag gjöt.

Men poängen är, att om man är noga med blandningsförhållandet cement/sand så blir det inte katastrof om det inte är så noga armerat.
Blanda själv var när jag kollade senast ungefär halva priset mot att köpa färdigt.
De golv som spruckit snabbt & lätt i min bekantskapskrets är de golv som varit snålgjutna, dvs att man har snålat på den dyra cementen gentemot sanden.   Ofta varit så när polacker gjort det här i trakten.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Existens!

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 sep-12 kl 13:17 »
Har man fast under, och gjuter 10 cm med köpt betong.. då kan man strunta i allt vad armering heter..Det är iaf min erfarenhet... :)

kbh

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 18 sep-12 kl 13:24 »
Har man fast under, och gjuter 10 cm med köpt betong.. då kan man strunta i allt vad armering heter..Det är iaf min erfarenhet... :)
Hur länge har det stått då utan armering ? tycker det låter lite valskeligt  men det beror väll på vad man  drar in för maskiner sen  det är ju i alla fall inte lönt att ställa in en excenter press på ett oarmerat golv.

Misse

• nr 9424
« Svar #30 skrivet: 18 sep-12 kl 13:25 »
Hur vet man eg om man har fast under ???   Jag skottade bara ur lite å hällde sen ut det.  Inget vibrerande alls..
Men är det i en så gammal byggnad som din Toll, så är det ju mark som har varit stilla länge=det borde vara lugnt att hälla ut.  Gjut själv, det är kuligt att blanda & gjuta om man är minst 2 pers  o:)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Existens!

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 18 sep-12 kl 13:29 »
Hur länge har det stått då utan armering ? tycker det låter lite valskeligt  men det beror väll på vad man  drar in för maskiner sen  det är ju i alla fall inte lönt att ställa in en excenter press på ett oarmerat golv.

Nej, nån exenterpress har jag ju inte tänkt ha där.  :)

Fast under är för mig detsamma som lite packad bergkross. Och med belastning menar jag att köra med traktor.

kbh

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 18 sep-12 kl 13:34 »
Nej, nån exenterpress har jag ju inte tänkt ha där.  :)

Fast under är för mig detsamma som lite packad bergkross. Och med belastning menar jag att köra med traktor.
Tänkte väll nästan det :)

pyromanen

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 18 sep-12 kl 13:57 »
När man läger ner både jobb och ganska många tusenlappar på betong då förstår jag inte vitsen med att chansa med att låta bli armera.  Kostnaden för armering är ganska liten i jämförelse med resten.
(Har sett många spruckna betonggolv)

andtol

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 18 sep-12 kl 14:22 »
Ska man ha platt och plant golv eller ska det luta lite?

Ska det finnas brunn?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #35 skrivet: 18 sep-12 kl 14:36 »
Det beror på vad man ska ha garaget till.  Ett absolut plant golv kan ju vara bra om man t ex ska hålla på med framvagnsinställningar eller riktningsarbeten och behöver en plan yta som referens, men ett golv som lutar mot dörr eller golvbrunn är bättre om det ska slabbas med vatten i garaget eller om man ofta tar in bilar för avtining på vintern.

Golvbrunn kan vara bra om det är ett långt och smalt garage med bara en port så det är svårt att raka ut allt vatten till porten, men det är inte absolut nödvändigt. En del kommuner kräver ju dyra oljeavskiljare på golvbrunnar i garage så man bör tänka på vad golvbrunnen kostar att få dit också.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #36 skrivet: 20 sep-12 kl 03:27 »
Ouppvärmt garage, är isolering i golvet något att lägga tid och pengar på?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #37 skrivet: 20 sep-12 kl 07:29 »
Om man någon gång i framtiden kommer fram till att man vill isolera garaget och hålla det uppvärmt, så ångrar man att man inte markisolerade under plattan.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #38 skrivet: 21 sep-12 kl 09:21 »
och om jag isolerar vägarna och taket men inte golvet och värmer upp ändå, så får jag mer problem med fukt och svamp eller? tänkte mej garagevarmt till ca 5 grader.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #39 skrivet: 21 sep-12 kl 15:06 »
Det är mycket praktiskt att hålla garagegolvet litegrann varmt, så att vatten torkar upp inom rimlig tid och det inte blir isgata på golvet vintertid. Även om man inte har golvvärme så blir ju det mycket lättare om plattan är välisolerad.
Om man har frostkänsliga saker (t ex vattenbaserad färg) stående i garaget så är det dumt om sådant som står direkt på plattan fryser sönder fastän det är några plusgrader i luften därinne.
Sen bör man ju också ta i beräkningen att energiförbrukningen för att hålla garaget frostfritt en vinter blir betydligt lägre - dock kan jag inte presentera några exakta siffror på det - om plattan är isolerad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser