Klart du ska ha en mekarhåla Toll!

Apropå att gjuta...Där jag varit med folk förr i tiden och gjutit så har det aldrig varit tal om annat än att blanda själv, och naturligtvis armeringsfritt

(privatpersoner)
Så när jag kom till mitt ställe för 10 år sen så gjorde jag som vanligt, köpte drygt en pall cement (en pall=40 säckar) lånade en liten tombola och satte igång. Tog 27-28 timmars sträckarbete innan det var klart
Trodde jag skulle klarat det på 7-8 tim..
Men poängen var att jag inte armerade nåt öht.
Jag visste inte bättre. Jag hade 11-13 cm tjockt ungefär. Och har jobbat med bilar å traktorer där sen dess. Och golvet har inte spruckit än.
Tyvärr skulle jag säga.....Hade varit praktiskt om tex smältvatten kunnat leta sig ut..
Jag har en 2-tons fräs står där också, den står på den gamla delen där förra husägaren har gjutit själv 5-6 cm tjockt utan armering. Ännu är det helt golv där, märkligt va..?
Men.....Jag skulle i nuläget armera om jag gjöt.
Men poängen är, att om man är noga med blandningsförhållandet cement/sand så blir det inte katastrof om det inte är så noga armerat.
Blanda själv var när jag kollade senast ungefär halva priset mot att köpa färdigt.
De golv som spruckit snabbt & lätt i min bekantskapskrets är de golv som varit snålgjutna, dvs att man har snålat på den dyra cementen gentemot sanden. Ofta varit så när polacker gjort det här i trakten.