Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  massa frågor från nybörjare  (läst 3906 gånger)

Gosan1

• Övriga världen
massa frågor från nybörjare
« skrivet: 07 dec-11 kl 08:32 »
Här kommer ett gäng frågor som jag hoppas få svar på:

Mina kycklingar har nu blivit ca 8 veckor gamla.
När måste jag skaffa sitt pinne?
Jag har ett hus i 2 våningar. De bor nu alla 3 (3 hönor och 1 tupp) i övervåningen. Det går inte att gå upp och ner inne i huset, utan de måste gå ut för att komma in i det andra "rummet". Det är inte så högt i tak. När de blir stora så räknar jag med att sittpinnen måste vara ganska nära golvet, för att de ska få plats. Går det bra?
När måste jag bygga reden, och hur bygger jag dem? Vid ca vilken ålder börjar de värpa? Måste alla 3 hönorna ha varsitt rede, och måste de vara på en separat plats? Kan tuppen och hönorna bo tillsammans?
Hur ska jag göra med sandbad? Som det är nu så badar de i mina utekrukor :)
Jag har fått byggt ett hönshus, som jag nu förstår inte är så väldigt praktiskt. Det är svårt att rengöra inne i huset, för luckan till huset är inte så stor. Jag har lagt in hö på golvet, men de bajsar och kissar igenom höet, så lukten sätter sig verkligen i golvet. Kan jag lägga plast eller något annat, under höet så det är lätt att bara ta ut och kasta?

Andra tips tar jag mer än gärna emot:)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: massa frågor från nybörjare
« Svar #1 skrivet: 07 dec-11 kl 08:51 »
Nu har jag  inga  höns  än, de  kommer i vår.

Men  sett hos andra  att   de  ställt  in en    kattlåda   med sand i   för hönsens bad  och kartonger som   reden. Plast  på  golvet låter halt,  finns ex flytande  asfalt att  behandla golvet med.    Men kan  inte problemet bero  på undermålig  ventilation?

Sen så  är det halm man har på golven, inte  hö(blandar själv ihop dom ibland). ;) Inte funderat på strö  på  golven och halm i rederna?

Gosan1

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 07 dec-11 kl 09:08 »
Tack för svar. så en låda med sand inne i huset kan alltså fungera. Det är god ventilation i huset. Men det känns som om träet suger åt sig all avföring och kiss. Tänkte om man kunde lägga något under halmen, nån plastmatta eller nåt. Vad är skillnad på hö och halm? Vet inte om det finns nåt strö att få tag på i det landet jag bor i. Har bara sett att alla har hö/halm i sina hönshus.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 07 dec-11 kl 09:20 »
Hö är grönt och något som djuren äter,  torkat  gräs.  Halm är gult och är stjälkarna ifrån säd.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 07 dec-11 kl 09:29 »
Trä är inte idealiskt som golv i djurstallar. Har du inte målat träet på något sätt? För annars rekommenderar jag att du har djuren i en avdelning i taget, och rengör den andra noga, låter den torka, och sedan målar med en bra golvfärg, ev med lite sand inblandat för att det inte ska bli halt. Träet kommer att bli dåligt ganska snabbt om det är obehandlat.

"Strö" är egentligen alla former av sugande material man har på golvet. Halm, sågspån, torv, hackad hampa, delvis uppblötta eldningspellets, strimlat papper, papperspelletsar typ kattlådematerial, det finns hur många alternativ som helst, leta runt i trådarna här på alternativ så hittar du tips på vad andra använt och om de tyckt att det var bra.

Om det är så besvärligt att städa, så kanske du kan bygga om huset på något sätt. T ex kanske man kan göra så att hela sidan på huset går att lyfta av vid städning, och att man i såfall fäster väggen med typ excenterhakar, eller gångjärn och hasp eller någon annan lösning.

Kanske kan du fota ditt hönshus, eller rita en skiss på hur det ser ut, så att man kan hjälpas åt att hitta på en lösning. Lite info om klimat osv där du bor kan också vara bra att veta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gosan1

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 07 dec-11 kl 12:58 »
Tack för fler tips! Nej jag har inte målat golvet, men det ska jag genast få gjort. Här finns bara oljebaserade färger, så jag antar att det tar många dagar innan hönsen kan vara i den avdelningen. Hur lägger jag in bilder här? Försökte med att trycka på "infoga bild", men inget sker.
Det man använder här är hö till hönsen.
Huset är svetsat, så det blir inte lätt att öppna upp en sida någonstans.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 07 dec-11 kl 13:04 »
Du lägger in bild genom att trycka på "Fler alternativ" som finns under rutan du skriver i när du skriver ett inlägg. Sedan måste  du bifoga bilden, den får inte vara för stor, och du måste såklart veta var på datorn du sparat bilden.

Beroende på hur huset är byggt så borde det gå att göra en öppning i alla fall, men lättare att avgöra om du lägger upp bilder.

Det brukar stå på burken hur lång torktid det är på färgen. Sedan väntar man lite till, och ser till att ha bra ventilation. Det får inte lukta för mycket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #7 skrivet: 07 dec-11 kl 18:49 »
jag målade trägolvet med färg för betong, sitter jättebra och luktar väldigt lite.

melongurka

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 07 dec-11 kl 19:04 »
Jag ska göra iordning min byssja ( manskapsbod ) till våren och tänkte lägga in en våtrumsmatta på golvet samt låta den gå cirka 20 cm upp på väggen. Borde vara lätt att göra rent samt klara golvet bra.

Astazou1955

• Ju mer du går mindre snabbt, ju mindre gå du mer.
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 10 dec-11 kl 10:59 »
Hej
Jag bor i Neuilly-sur-Marne nära Paris, Frankrike.
Jag har en tupp och två isländska hönor och de bo bra tillsammans. I hönshuset, brer jag ut hackad halm och torv på golvet. Så, det är väldigt lätt att rengöra. Jag tar bara bort där det är smutsigt.
Ha en bra helg!
Yves

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 10 dec-11 kl 17:36 »
Hej
Jag bor i Neuilly-sur-Marne nära Paris, Frankrike.
Jag har en tupp och två isländska hönor och de bo bra tillsammans. I hönshuset, brer jag ut hackad halm och torv på golvet. Så, det är väldigt lätt att rengöra. Jag tar bara bort där det är smutsigt.
Ha en bra helg!
Yves
Välkommen till alternativ  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gosan1

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 11 dec-11 kl 06:22 »
Det var ett bra tips med våtrumsmatta! Ska se om det finns det i detta landet, eller nåt liknande i alla fall. Försökte lägga in bilder på hönshuset, men bilderna var för stora.
Tror att jag måste göra om en hel del i hönshuset. Ska nog ta bort golvet i övervåningen, så hönsen får högt i tak och att det då också får plats en sittpinne. Golvet i undervåningen tar jag nog också bort, och lägger hö direkt på marken som de får gå på, eller så kanske jag ska fästa hönsnät som golv, och så hö ovanpå. Kan det vara ok?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 11 dec-11 kl 08:54 »
Det var ett bra tips med våtrumsmatta! Ska se om det finns det i detta landet, eller nåt liknande i alla fall. Försökte lägga in bilder på hönshuset, men bilderna var för stora.
Tror att jag måste göra om en hel del i hönshuset. Ska nog ta bort golvet i övervåningen, så hönsen får högt i tak och att det då också får plats en sittpinne. Golvet i undervåningen tar jag nog också bort, och lägger hö direkt på marken som de får gå på, eller så kanske jag ska fästa hönsnät som golv, och så hö ovanpå. Kan det vara ok?
Golv är bra att ha då man minskar risken att råttor gräver sig in till hönsen. Vill man ha hus et rätt på backen så bör man ha ett golvnät som är både kraftigare och mer finmaskigt än hönsnät för att hindra råttor och annat som kommer underifrån.  Jag har haft jordgolv i ett tillfälligt hönshus och det var väldigt svårt att mocka ut då hönsen sprätte runt och blandade strö och jord/grus.

Om jag någon gång i framtiden ska bygga ett "golvlöst" hönshus blir det med markväv och kraftigt putsnät i botten och med minst 10 helst 15 cm sand.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

DaisyMalone

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 dec-11 kl 09:30 »
Jag la en takpapp ovanpå isolerat golv, bara ett försöka att hålla än mer torrt. Där ovan har jag spikat en vaxduk-jättelätt att städa och billig att byta ut när det behövs!¨
Och den är inte hal för hönorna för jag har både spån och grus på golvet som de sprätter i.
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 3 katter, Brahma och loman höns, 2 getter, 3 barn.

Tjockstahönan

• Småland
« Svar #14 skrivet: 12 dec-11 kl 10:27 »
Hej!
Instämmer att det vore lättare att föreslå förbättringar om man fick se bilder på hönshuset och veta lite mer om klimatet där du bor  :)

Om sittpinnar:
Höns brukar tycka om att sitta ganska högt upp på pinnarna, de känner sig tryggare för rovdjur då, så det är nog en bra idé att ta bort mellangolvet så de får högre i tak. Sätt in sittpinnar så fort som möjligt, även ganska små kycklingar har instinkten att vilja komma upp på natten för att skydda sig mot rovdjur. Om man väntar för länge med att ge dem sittpinnar kan det dock hända att de vant sig så mycket vid att vara på marken på natten att man får jobba lite för att "vänja om" dem. För hönsens fötter är det bäst med naturgrenar, runt 5 cm i diameter beroende på hur stora hönsen är. Hyfsat raka, men eftersom de är naturgrenar är det ju lite variation i tjocklek osv. Försök hitta med slät bark eller ta bort barken, så det inte finns så mycket krypin för kvalster och ohyra. Om man köper t.ex. rundstav istället eller ännu värre fyrkantig stav så blir det liksom ingen "omväxling" för hönsens fötter och de kan få valkar som kan växa till och göra ont, har jag hört.
Gör gärna sittpinnar och all annan inredning så att det är lätt att ta bort vid storstädning.

Om bajs:
Eftersom de bajsar en hel del på natten så brukar man ha nånting under sittpinnarna som samlar upp gödslet så det inte hamnar på golvet. T.ex. en skiva med ram runt och så nät ovanpå som hönsen inte tycker om att gå på, så att de inte går på gödselbrädan och krafsar runt i bajset. Vi har istället en lutande genomskinlig plastskiva med kant längst ner så att inte bajset trillar över kanten, sen är det lätt att skrapa av bajset och samla upp i en hink varje morgon - eller så ofta man hinner. Bra att försöka få till det så att gödselbrädan inte hamnar för långt ner, så blir det inte ett mörkt mysigt utrymme under där hönorna gärna lägger ägg sen. Oftast vill man ju helst ha äggen i redena där de är lätta att komma åt.
Höns kissar förresten inte (men de kan ha rätt blött bajs ibland beroende på vad de ätit/sjukdomar). De utsöndrar urinsyra i bajset istället.

Om golv:
Vi har också våtrumsmatta i vårt hönshus, ca 20-30 cm upp på väggarna. Och våtrumsfärg på väggarna, lätt att skura av alltihop två gånger/år.

Om värpreden:
Här i Sverige värper hönsen inte på vintern eftersom det är för mörkt, om man inte har lampa tänd i hönshuset så att dagarna blir längre. Hur det är hos dig vet jag inte? Hur som helst, de kycklingar jag får i juni-augusti brukar börja värpa i feb-mars, men hade inte vintern kommit ivägen hade de börjat värpa vid ca 6 månader. Mer framavlade höns som används i äggindustrin brukar börja värpa vid ca 18-19 veckor.
Väpreden som hönorna gillar bäst är trånga och mörka. Men så ska man ju helst göra så att inte kvalster och ohyra trivs också (de gillar mörker, värme och fukt). Gör värpreden av ett material som går lätt att göra rent. Måla gärna invändigt med mörk färg så blir det mysigare. Om du vill gör du ett sluttande tak så att inte hönsen sätter sig ovanpå och smutsar ner. Lagom storlek kan vara ca 30 * 30 cm, om du inte har dvärghöns. Eller så gör du ett dubbelrede där två/tre hönor kan värpa ihop (ca 30*50 cm), men mina hönor tycker det är mysigare med de trånga enkelredena. Du kan hänga upp redena en halvmeter upp på väggen så får du mer golvutrymme.

Om sandbad:
Jag har en låda med ca 20 cm djupt lager med sand (så finkornig som möjligt, det bästa de vet är torr jord). Men hönsen badar nästan inte alls i den, de vill mycket hellre ligga utomhus i solen, så vill du att de ska ha god möjlighet att hålla sig fina och rena och bli av med löss och loppor så kanske du kan fixa något härligt soligt ställe i lä utomhus?

Allmänt:
Höns drar lätt till sig ohyra och kvalster. De gillar mörker, värme och fukt. Försök därför hålla hönshuset ljust, välventilerat och så rent som möjligt. Du kan ändå lätt få problem med t.ex. benkvalster/kalkben (plåtarna på hönsens ben reser sig och de kan få en skrovlig beläggning), det är väldigt vanligt men också väldigt obehagligt för hönsen. Du botar det genom att smörja in ben och fötter noga in i minsta skrymsle, mellan och under tår och allt, och hela vägen upp till dunet på benet med en fet salva för att kväva kvalstren. Gör detta minst tre gånger - dag 1, 3 och 7.

Och just det, tuppen och hönorna ska bo ihop.

Skräms nu inte upp av alla mina tips och råd och hot om kvalster och annat. I de flesta delar av världen bor ju höns där det finns lite plats över, och oftast går det väl bra antar jag  :)
Lycka till!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 13 dec-11 kl 08:08 »
Om du följer alla råd här kommer dina höns att få ett finare boende än vad många invånare i Nepal har :D  Det är naturligtvis inte fel att ha en bra och lättstädad bostad till sina höns men man ska också komma ihåg att även fattiga med dåliga levnadsförhållanden har höns och dom hönsen överlever  ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 13 dec-11 kl 08:14 »
Alltid bättre att ha så funtionellt som möjligt.
Vintern är ju alltid jobbigare.
Gödselbord är ett måste enl. mig, bara att raka av skiten.
Mina höns ratar de fina  redena från Högberga. :-\
Just nu värper de i en röd plastbalja med halm :D
har lutat en skiva över så det blir lite mörkt och mysigt.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser