Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaffesump till höns  (läst 5204 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
kaffesump till höns
« skrivet: 07 dec-11 kl 10:36 »
Bli för gudskelov inte arga nu :p det är en fråga och jag har inget gjort än...

Någon i min omgivning sa att man kunde ge kaffesump till höns och att gulan skulle bli knall gul nästan orange
Denna person varken drev eller jävlades utan tro på detta och jag tycker det låter helt fel..... någon som vet? är det skadligt?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: kaffesump till höns
« Svar #1 skrivet: 07 dec-11 kl 10:41 »
Är ingen expert på varken kaffe eller hönsmat egentligen, men det låter lite galet i mina öron? Borde det inte finnas koffein kvar i sumpen? Hur reagerar hönsen på det?

Väntar med spänning på expertkommentatorerna!! ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 07 dec-11 kl 10:43 »
Jag vill oxå gärna veta!!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 07 dec-11 kl 10:43 »
Kaffe är faktiskt ett gift, koffein är inte alls nyttigt i större doser, knappast i mindre heller. Det är bara en tradition som vi har, i likhet med t ex alkohol. Vore det inte en tradition är det tveksamt om det skulle var godkänt som livsmedel.

Så koffein till höns skulle då inte jag prova, lägg sumpen i komposten där den bryts ner och ev rester späds ut så att det är helt ofarligt att lägga den i odlingarna.

Gul gula får man genom att ge hönsen färskt grönt, så här på vintern kan man grodda till dem. Det har jag beskrivit i tidigare trådar. Spannmål, linser, alfalfa (=blålusern) mm är nyttigt och enkelt att grodda till djuren och till sig själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 07 dec-11 kl 11:40 »
Jag skulle inte ge kaffesump, låter som en tokig ide  :-\

Theobromin & Koffein
Choklad innehåller något som heter theobromin och kaffe, te och coca cola innehåller koffein. Bägge dessa ämnen hör till en kemisk klass av alkaloider. Dessa stimulerar det centrala nervsystemet och njurarna, de kan även ge diarré, ökad hjärtverksamhet och lindrig muskelstimulans. Fågeln kan få snabb andning och bli uttorkad eller överhettad. Man vet inte riktigt hur höga doser som krävs för att det skall vara skadligt, så därför är det säkrast att inte ge något alls (källa:HotSpot for Birds och Grey Play Round Table).
« Senast ändrad: 07 dec-11 kl 19:28 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 07 dec-11 kl 11:45 »
Jag skulle inte ge kaffesump, låter som en tokig ide  :-\

Theobromin & Koffein
Choklad innehåller något som heter theobromin och kaffe, te och coca cola innehåller koffein. Bägge dessa ämnen hör till en kemisk klass av alkaloider. Dessa stimulerar det centrala nervsystemet och njurarna, de kan även ge diarré, ökad hjärtverksamhet och lindrig muskelstimulans. Fågeln kan få snabb andning och bli uttorkad eller överhettad. Man vet inte riktigt hur höga doser som krävs för att det skall vara skadligt, så därför är det säkrast att inte ge något alls (HotSpot for Birds och Grey Play Round Table).

Skulle aldrig ge höns kaffesump.
Men vill ändå säga emot dig, kaffe är väldigt nyttigt i lagom mängder. Det är när man överdriver mängden kaffe den kan skada kroppen.
Men jag skulle ha svårt att tro att den kan ge något för fåglar, speciellt med tanke på fåglars känslighet för stress och ökad puls? (Gäller väl höns också antar jag?)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 07 dec-11 kl 11:52 »
Jag skulle i så fall betrakta kaffe som en medicin, som man kan ta vid vissa besvär, men som precis som medicin har biverkningar, och kan ge problem vid överkonsumtion. Kaffe är dessutom beroendeframkallande. Kanske borde kaffe skrivas ut på recept  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 07 dec-11 kl 11:59 »
Jag skulle i så fall betrakta kaffe som en medicin, som man kan ta vid vissa besvär, men som precis som medicin har biverkningar, och kan ge problem vid överkonsumtion. Kaffe är dessutom beroendeframkallande. Kanske borde kaffe skrivas ut på recept  ;).

Hehe, ja kanske. Själv är jag kronisk kaffemissbrukare ;) Men jag tänker att det finns värre saker att vara beroende av

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 dec-11 kl 12:07 »

huga huga nej nej kaffet måste man ha! Bra mot nedstämdhet är det oxå. Sen kan jag tänka mig vilken fin smugglingsindustri som skulle växa fram om det inte va tillåtet hehehe... Men ge det till hönsen nänä det skulle jag ej ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 dec-11 kl 12:35 »
Borde inte äggen då smaka kaffe? En känslig person tycker ju dom smakar fisk om de utfodras med fiskmjöl..då borde ju äggen rimligen smaka kaffe om man nu ger dom kaffesump.. Och varför ge dom kaffesump för att få gul gula... ::)

Morötter får mina..

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #10 skrivet: 08 dec-11 kl 13:28 »
Min mammas kollega var hit med en hink full med matrester från ett kalas, som hönsen skulle få. Jag bad henne hälla ut hinken på backen så att hönsen kunde sprätta som dom ville. (Vi var inte hemma) När vi kom hem så hade hönsen käkat upp alltihop, utom ett kaffefilter med sump som hade kommit med i matresterna.

Så jag tror inte ens höns gillar det. Inte mina iaf ;D Dom flesta djur har väl lite koll på vad som är nyttigt för dom, och inte :D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 dec-11 kl 14:23 »
Inte ens skåpmössen äter kaffe. De biter pyttesmå hål i paketen så att vakuumet går åt skogen; sedan tycker de antagligen att det luktar pyton och flyr i fasa.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 09 dec-11 kl 07:41 »
Borde inte äggen då smaka kaffe? En känslig person tycker ju dom smakar fisk om de utfodras med fiskmjöl..då borde ju äggen rimligen smaka kaffe om man nu ger dom kaffesump.. Och varför ge dom kaffesump för att få gul gula... ::)

Morötter får mina..

Morötter - hela att bara kasta in då elleR?

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 dec-11 kl 07:44 »
Morötter - hela att bara kasta in då elleR?

Ja, bara kasta in hela, då har dom också att göra lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser