Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp som blir hackad av hönsen, på kammen.  (läst 2119 gånger)

Xoot

• Gäst
Tupp som blir hackad av hönsen, på kammen.
« skrivet: 07 dec-11 kl 19:07 »
Har en tupp som är väldigt snäll. Han äter först efter sina höns har fått mat. Han kallar gärna när det finns mat men äter sist.
Troligtvis är han snäll och mesig. Men vad gör man??

Det beror inte på stress, det beror inte på någon mat, det beror inte på överbefolkning, det finns inga sjukdomar involverade.
Det finns ingen specifik höna som gör det. I princip alla. En åt gången, när alla sitter på sittpinnarna. Bara där.

Nu har han valt en annan sittplats under nätterna, där sitter han var 3:e natt. jag tolkar det som att han ger sig själv lite vila där.
Detta har egentligen pågått sen början av sommaren men det är ibland mer och ibland mindre.

Brukar alltid behandla med skillingaryd hästsalva. Såren läcker ju väldigt fint efter en sådan behandling.
Synd att den inte fäster lika bra på rena köttsår...

Nu har det varit som värst i ungefär 2-3dagar. Men i övrigt är han med gänget och galer som aldrig förr.
Här finns också en del ynglingar som han är väldigt tuff emot. Räcker han tittar så flyr alla fältet.

Nu vet jag med säkerhet att det inte är slagsmål eller någon av ynglingarna som är framme. Garanterat.

Detta är en tupp som är mycket speciell för oss. I dagarna ska jag iväg till ett slakteri för andra fjäderfä.
Finns där något tips från er för att hjälpa min tupp???

Angående slakteriet. Denna tuppen ska inte bli mat. Om, där inte finns något att göra åt detta så är ju frågan..
Jag tänker då om det går smidigare och lugnare för tuppen att bli avlivad av erfaren slaktare än av mig som är lite långsam.

Tankar och tips?

Torry

SV: Tupp som blir hackad av hönsen, på kammen.
« Svar #1 skrivet: 07 dec-11 kl 19:22 »
Hej Xoot!
Är det Tusse som har problem? Avliva inte honom, vi kan kanske ta tillbaks honom, mina hönor tyckte om honom dom har inte accepterat nån annan tupp sen Tusse flyttade.
//Torry

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 dec-11 kl 19:34 »
Hej Xoot!
Är det Tusse som har problem? Avliva inte honom, vi kan kanske ta tillbaks honom, mina hönor tyckte om honom dom har inte accepterat nån annan tupp sen Tusse flyttade.
//Torry

Hej!
Ja det är Tussetupp som har det lite svårt just nu. Om ni är intresserade av att få tillbaka Tusse så är det självklart istället för avlivning.
Det värsta är att det skrovliga vid sår uppmanar höns till att picka, man ska ju tvätta sin fina stiliga tupp, tror hönsen.

Jag kan väll få ha dig i åtanke och meddela hur allt utspelar sig här??
Tänker behandla imorgon igen för att sen öppna upp utedasset som står inne i ladan, samma yta som hos hönsen.
Då kan han se sina höns genom gallret men får samtidigt vara ifred. Fint ska det vara, finns fönster och allting inne. :D

Tänkte ha detta som ett slags sista försök och se när Tusse kommer ut med läkta sår om han får vara ifred eller tuffat till sig.

Torry

« Svar #3 skrivet: 07 dec-11 kl 19:43 »
Ja vi får väl se hur det utvecklar sig hoppas det blir bra. Har just nu två kandidater till ny överstetupp, hönorna är livrädda, tror ingen av dem faller dem i smaken.  :P
//Torry

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 dec-11 kl 20:02 »
Ja vi får väl se hur det utvecklar sig hoppas det blir bra. Har just nu två kandidater till ny överstetupp, hönorna är livrädda, tror ingen av dem faller dem i smaken.  :P
//Torry

Vi håller tummarna, men det är ganska allvarligt om jag ska vara ärlig. Så det är resultat som måste fram efter detta testet.
Annars vill jag nyttja erbjudandet från din sida.  :)

Så fruktansvärt synd om det inte blir bra. Tusse är pappa till tre andra tuppar.
Alla ska bort pga översexualitet och ständiga våldtäkter bland hönsen. Då blir jag tupplös inför avelssäsongen.  :-X

Undrar om det oroar Tusse att sitta instängd. Återkommer med svar imorgon hur det gått, sen får vi invänta.

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 dec-11 kl 15:43 »
Sådär.

Tusse blev aldrig instängd. Jag hittade "ursprungskällan" till allt och den som uppmuntrade resterande höns.
Vi kallar henne för häxan. Synd bara, året-runt-ruvare. Hon sitter instängd i skamvrån, det forna utedasset.

Nu på mycket länge så ser jag hårda skrovliga ruvor som faktiskt får sitta kvar på hans kam.
Men det krävs nog närmare en månad för att förvänta sig resultat och läkta sår.

Försöker se om någon vill ta över vampyren men det klingar inte speciellt bra. Misstänker att hon blir ett huvud kortare!
På med ny hästsalva imorgon. Överväger ändå att ta in han för att låta allt vila. Den stackars kammen.

Tussetupp har varit ledsen någon vecka. Kanske pga köttätaren som han inte vågat säga till?
Hon är instängd sen jag skrev sist och kammen läker, Tusse galer för första gången på ett par veckor.
Så bättring åt det positiva vill jag nog säga att det blivit. Vill så gärna ta in han bara, vi får se imorgon.

MYSKANKOR: Äter era också halm?? Herregud det använder jag som golvmaterial men myskisarna vill ha en egen bal.

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 dec-11 kl 15:45 »
Torry: Kvarstår erbjudandet? Eventuellt.. Så kanske det kan vara aktuellt om denna bättring bara är tillfällig.

Torry

« Svar #7 skrivet: 13 dec-11 kl 17:28 »
Torry: Kvarstår erbjudandet? Eventuellt.. Så kanske det kan vara aktuellt om denna bättring bara är tillfällig.
Jo då erbjudandet står kvar om det skulle visa sig vara nödvändigt, måste bara bli av med mina två andra tuppar först på ett eller annat sätt  :P
Bra att han är på bättringsvägen stackaren och att du lokaliserat källan till problemet.
//Torry
« Senast ändrad: 13 dec-11 kl 17:32 av Torry »

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 dec-11 kl 17:49 »
Jo då erbjudandet står kvar om det skulle visa sig vara nödvändigt, måste bara bli av med mina två andra tuppar först på ett eller annat sätt  :P
Bra att han är på bättringsvägen stackaren och att du lokaliserat källan till problemet.
//Torry

Kanske kan muta dig med någon spännande höna eller myskis som lite extra tack om det blir aktuellt.  :D
Jag uppdaterar här emellanåt angående Tussetupp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser