Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga kaninbur  (läst 3612 gånger)

Farferis

• Västergötland
Bygga kaninbur
« skrivet: 08 dec-11 kl 01:30 »
Hej hej

Tänkte jag skulle ha ett litet projekt här hemma under vintern: Bygga egen bur. Så de kan gå ute under sommar halvåret.

har ni några tips och ideér ni kan hjälpa mig med?

tex: Mått . Form . detaljer. m.m ja alla tips e välkomna :)) Som sagt har väldigt lång tid på mig!! ;)

om ni byggt era burar kan ni väl slänga upp en bild med :)

/Farferis

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bygga kaninbur
« Svar #1 skrivet: 08 dec-11 kl 07:02 »
Kolla på jordbruksverkets hemsida så får du reda på hur stor buren minst ska vara. Främst höjden fuskar många med.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

Citera
Minimimått för utrymmen där kaniner hålls
Rasstorlek           Minsta yta   Yta grupphållning   Yta avelshona       Kortaste sidan   Minsta höjd
Liten (under 3 kg)   0,5 m²           0,25 m²                   0,5 m²               0,5 m                   0,5 m
Medelstor (3-5 kg)   0,7 m²           0,35 m²                   0,7 m²               0,6 m                   0,6 m
Stor (över 5 kg)   0,9 m²           0,45 m²                   0,9 m²               0,7 m                   0,7 m

Har du alltså en stor kanin (över 5 kg) så ska takhöjden vara minst 70 cm.

Själv har jag byggt mina burar på EU-pallar, dvs ca 80*120 cm i bottenyta. Praktiskt med EU-pallar som underrede, och burarna är stapelbara och relativt lättflyttade.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Farferis

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 dec-11 kl 09:13 »
hej hej 
Tack så mkt för svar.
Burmåtten vet jag ju om :)
Jasså medd Eu-Pall, du har inte lust att fota å sätta in

/Farferis

lusen2008

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 dec-11 kl 23:33 »
ja har tänkt göra som en stor hage, men säker som en bur, så man kan gå in till han, speciellt för dottern på 3.. men med lås så hon inte öppnar ensam.. men har inte tänkt på mått och virke än, får vänta till våren.. har en kompis som är bra på å snickra.. men som titt som tätt behöver råd och hjälp eller låna verktyg till bilarna av min kille, kanske skulle köra lite bytes tjänster med han..  ;D  ((alltså min kille mekar bil åt han, å han snickrar åt mig)) för karln i vårt hus gillar inte å snickra, isf ska de va garage eller nå HAN har nytta och gladje av, men han är lite slarvig, vi byggde en vinterbur ihop, och den är SNE i alla vinklar.. å nu när de vart is körde han in i den,så ena (bur)benet gick av, kaninen klarade sig, -de gick väldigt sakta, gled på isen trots dubbdäck och nyrenoverad bromsar..  nu ska buren flyttas in på altanen!!!
« Senast ändrad: 14 dec-11 kl 23:38 av lusen2008 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser