Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lappar i örat?  (läst 6192 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Lappar i örat?
« Svar #20 skrivet: 10 dec-11 kl 12:41 »
Det är precis tvärtom! när man har många så är det är väldigt bra att dom har märken som nummren syns tydligt på!
Har man någon gång läst fel o prickat av fel lamm i listan så uppskattar man lättlästa öronmärken...

det är det jag menar, har man en liten flock kan små märken vara trevligt har man en större flock så föredrar man nu det stora gula märkena. Har man en mellan flock kan olika färg vara ett alternativ för att se skillnad på djuren.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sen är det ju praktiskt med öronlapparna mot chip som jag har på hästarna, då behövs utrustning för att läsa av också vilket blir dyrt
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

mli79

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 10 dec-11 kl 12:57 »

Nu hade jag ju inte tänkt att ha mer än dessa tre tackor, som lyckligtvis är olika tecknade :-)
Hur byter man ut märkningen mot mindre? Beställer märken från sjv, och kanske även en sån typ nittång? Jag antar att det är specialverktyg och inget redskap jag kan hitta hemma här i mannens verkstad..
// Emelie
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 11 dec-11 kl 10:53 »
Hur byter man ut märkningen mot mindre? Beställer märken från sjv, och kanske även en sån typ nittång? Jag antar att det är specialverktyg och inget redskap jag kan hitta hemma här i mannens verkstad..// Emelie

Ja du beställer Micro Ersättningsmärken (märken med exakt samma nummer som dom som sitter i öronen på fåren nu).
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_6.pdf

Där kan du också beställa Micro tång och stalljournal om du inte har någon sådan.

Men det viktigaste av allt är att du/din gård måste ha SE nummer, annars kan du inte beställa några märken alls.
« Senast ändrad: 11 dec-11 kl 11:12 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mli79

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 11 dec-11 kl 18:03 »

Jodå, SEnr finns redan. Då ska jag kolla in på länken och beställa! Tack för hjälpen!
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser