Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Damm till ankor!!!!  (läst 13853 gånger)

Mallis

• Västergötland
SV: Damm till ankor!!!!
« Svar #20 skrivet: 23 feb-12 kl 22:00 »
Min farmor kör en gammal plast eka, med propp i botten. Ser ganska kul ut plus att kanterna är stabila även med vatten i.
Den är nedgrävd till viss del och sen en träramp upp.
Kan ju vara en ganska billigt alternativ om nån säljer en med hål i tex, borra ur och sätt i en propp bara.

Hon har ett helt gäng myskisar som badar ihop.

TOR

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 03 mar-12 kl 10:11 »
Vet inte var som ligger i grunden i vår damm då vi inte byggt den själva. Men den ligger i anslutning till ett dike där vårvattnet som smälter rinner förbi. Vi tror att dammen konstruerats för att undvika översvämmning varje år. När dammen frusit är det rinnande vatten i diket ett bra tag till dit ankorna går ner i istället. Det har funnits ankor innan vi flyttade hit, så åren emellan utan ankor växte dammen igen. Det kanske är en lösning, att ha en damm nära ett dike om det är möjligt?

Micki o Molly

• -
« Svar #22 skrivet: 03 mar-12 kl 11:26 »
Vi har en burk ifrån en fiskodling, 3x3 m, fyller vatten ifrån en bäck.

Vattnar odlingarna med ljummetvatten, pump å vattenspridare, de billigaste vattenspridarna funkar bäst.

Dammsuger botten med våtdammsugare vid behov, annars finns det ett stort nedsänkt bottenutlopp.

4 ankor delar på 3 rum, hoppas på smått i år ;)
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

hajens

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 03 mar-12 kl 19:41 »
den baljan ser väldigt behändig ut, var för man tag i en sån, ungefärligt pris?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Nina K

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 05 mar-12 kl 01:11 »
Gjorde ankdam av en sandhög. Köpte damduk på jula och gjorde en rektangulär vall med grop i av sandhögen och lade damduken över och fyllde på vatten. Blev flera spadtag sand som flyttades men enklare än gräva i marken. Byter vatten 1-2 veckors mellanrum under vår sommar med dränkbar pump. I år blir det tredje året och det funkar för oss. Då det är måånga ankor och gäss som använder dammen så kom jag fram till att göra reningsverk skulle bli dyrt och mycke underhåll av filtermatrial.

Micki o Molly

• -
« Svar #25 skrivet: 05 mar-12 kl 14:01 »
den baljan ser väldigt behändig ut, var för man tag i en sån, ungefärligt pris?

Vi fann den på Blocket, den var utbytt ifrån en fiskeodling , priset,,, ??? Om jag inte minns helt galet så gav vi 3000:-
Det är precis så man orkar lyfta den 20 cm ovanför marken o flytta den på 2 man , ett grovt avloppsrör löper under och ut åt sidan. När jag vattnar så tar jag vattnet ifrån röret som står upp, så slipper man få en fastnande fågel i slangen.

Finns vackrare dammar,  men försöker att plantera och integrera den så att den inte ska lysa grönt, kanske den bleks så småningom.  Det blir plattor ända fram över kanten nu i sommar, så att dom drar ner mindre smuts i vattnet med näbb å tass.

Vid gärdsgårn  mot söder sitter gula hallon som ger skön skugga, och öppningen på huset står mot öster så morgonsolen väcker dom. Bakom ankhuset under snetaket finns det en hängränna där regnvattnet tas till vara.

Ankhuset hittade vi på tippen,likaså staketet.
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

UngJägarn

• Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 23 maj-14 kl 22:04 »
Vad rekomenderar ni för dammduk? Ska nog bygga en damm då jag hittar några ankor att köpa..

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #27 skrivet: 03 jun-14 kl 08:57 »
Vi har också en kapad 1000l bytta. Den är nergrävd i en slänt så 3sidor är under jord och den sista sidan med kranen är fri. Gässen som vi har kan lätt traska ner i dammen och vi kan enkelt tömma ut den och borsta ren den.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser