Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oväntad killing född i natt! Hjälp tack :D  (läst 11427 gånger)

Tösen

• Småland
Oväntad killing född i natt! Hjälp tack :D
« skrivet: 11 dec-11 kl 09:36 »
Jaha... Som ett brev på posten så var vår lilla get dräktig. Trots vi tyckte att vi var snabba med kastreringen av bocken. Imorse stod där en liten parvel bredvid henne :)
Tog ur bocken från boxen direkt och gav geten kraftfoder. Där stannar ungefär all min vetskap kring killingar.
Vad ska jag göra? Fryser inte den lille det är bara några plusgrader i ladan nu!? Behöver geten något mer än kraftfoder, säd, mineraler, salt och hö?
Det blir vad du gör det till!

Sussilo

• Gäst
SV: Oväntad killing född i natt! Hjälp tack :D
« Svar #1 skrivet: 11 dec-11 kl 11:39 »
Ja de är snabba på´t....... Grattis till killingen  :)! Har de ett torrt skydd för regn och blåst så brukar inte kylan vara något problem om geten slickar killingen torr. Där är ju ett par plusgrader i din lada och allt har gått normalt. Det viktigaste nu är att se till att killingen diar, den ska ha i sig råmjölk. Du ger geten det den behöver, men vad ger du henne för kraftfoder? Säd är också kraftfoder. Sly, ris och grenar är naturlig föda och bra för getter. Tall, gran, en, ris, de flesta trädslag går hem. Mina getter fick oftast ljummen vätska när de hade killat, t.ex. vinbärssaft, ljummet vatten med litet sirap eller tunn havrevälling. Hur gammal/ung är geten? Lycka till  :)!

« Senast ändrad: 11 dec-11 kl 12:12 av Sussilo »

Tösen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 dec-11 kl 12:33 »
Okej då är nog inte kylan något större problem för den.. Just nu ligger hon tätt intill och värmer.. Di har den fått flera gånger så vad jag förstår så sköter hon allt som hon ska:)
De har fått lite kornkross varje dag nu under hösten.. Fick med pellets från de gamla ägarna men det är fårfor lamm, och jag antar att hon behöver vanlig fårfor eller kanske nötfor nu istället? De får grenar och annat sly också.
Men jag ska alltså ge henne lite ljummet att dricka nu framöver.. Okej jag kommer säkert på en massa frågor allt eftersom... Tack för hjälpen sålänge :D

Tösen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 11 dec-11 kl 12:43 »
just det glömde skriva... Geten är bara 9 månader så det är ju ingen optimal ålder för henne :/

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 dec-11 kl 14:10 »
Alltså en duktig tonårsmamma :)! Hon behöver näring för att både växa färdigt själv och producera mjölk åt killingen. Men du pysslar ju om dem så det ska säkert gå alldeles utmärkt :). Getter behöver koppar och foder till får brukar inte innehålla tillräckligt för getter. Men visst finns det fårpellts med koppar och har getterna dessutom en viltsaltsten (grå) så får de i sig det den vägen också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 dec-11 kl 19:58 »
Jag antar att Du redan kollat att geten är ren och någorlunda hel i baken?  Efterbörden ska helst ätas, men många unga förstföderskor orkar inte med hela, och då måste Du ta bort resterna.  Om möjligt, kolla att den är hel, så att inget är kvar inne i geten.

Byt inte foder för hastigt; det sista någon av dem behöver nu är magproblem.

Om bocken är kastrerad och snäll mot den nye, så kan jag inte förstå varför han inte ska få vara med.  De flesta bockar är lite generade inför smått ("fruntimmersgöra!"), men långt ifrån aggressiva.

Då och då kan Du även kolla att killingen suger på båda spenarna.  Mjölkstockning är inge' kul.

Vad är det för kön på nytillskottet?  Om det är en pojke, så vet Du nu hur kvicka de kan vara på att ...    :-[ ;)

Om Du vill, kan Du ju glädja oss med en bild!  Kasta även en tanke åt Getalmanacka 2013!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tösen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 dec-11 kl 08:18 »
Igår morse när jag hittade dem såg jag inte ett spår av efterbörden.. Det hängde lite slem kvar från henne men torkade inte något och nu är det borta. Hon är fortfarande röd runt öppningen men det antar jag är normalt?
Anledningen till att jag tog undan bocken var att han stångade till den lille en gång, inte allt för hårt men jag vågade inte riskera något.
Bör jag vänta nu med att släppa ihop dem igen tills lillen har växt till sig?
Är inte säker på könet än.. En "skinnflärp" kan det vara pungen? Eller syns den betydligt mer än så?  ::)
Skickar med ett par bilder på geten och den lille!

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 dec-11 kl 16:57 »
Vilka fina bilder! Getbaken ser normal ut för en get som killat för litet drygt ett dygn sedan. De kan småblöda någon vecka efter födseln. Geten har antagligen ätit efterbörden. Jag skulle också tagit undan bocken om han stångade killingen. Bocken är ju ung och orutinerad och vet ännu inte hur man umgås med nyfödda killingar. Jag skulle låta get och killing knyta an någon vecka eller två och sedan ta ut alla tre tillsammans på större yta där bocken och killingen kan bekanta sig med varandra.

Se upp med vattenspannen! Fler än en killing har dränkt sig i sådana. En lägre balja med vatten är bättre medan killingen är så liten.

Här ser du skillnaden mellan bock- och getkillingar :). Bockkillingen har bara en öppning under svansen medan getkillingen har två. Scrolla ner litet så kommer bilderna.
http://fiascofarm.com/goats/gender.htm
« Senast ändrad: 12 dec-11 kl 17:33 av Sussilo »

Tösen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 12 dec-11 kl 19:28 »
Ops! Ska genast byta ut hinken!
Nu behöver jag inte fundera på kön längre för jag såg nyss den lille kissa och det gjorde den utan tvekan som en pojke  ::)
Hihi storbocken är så söt han står och kikar in från andra boxen och pratar lite med geten och är allmänt nyfiken!

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #9 skrivet: 12 dec-11 kl 21:32 »
Sååå sööt! Snart kommer mina killingar, längtar!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 13 dec-11 kl 20:25 »
Jättefina bilder!  Och en så pigg killing klarar nog snart av hinken.  Om Du är "Du" med getterna, så kan Du ju prova att ta ut dem på en kortare promenad, och se hur bocken reagerar då, när Du är intill och kan gå emellan om det skulle behövas.

Tösen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 14 dec-11 kl 09:28 »
Vi har bara haft dem hos oss i 4 månader, och när de kom hit var de helt ohanterade så jag har jobbat med att få dem tama varje dag.. och jag har kommit fram till att godismutor funkar bra :D
Men det är ju tyvärr så att de inte litar på mig till hundra % så de kommer nog få klara upp det där själva om ett tag när det känns som de är redo.
Usch vad usel jag känner mig som inte misstänkte något.. trodde bara hon la på sig inför vintern :-\  Men nu är jag minsann förberedd så inget sånt här oväntat ska kunna ske igen  :-*

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 dec-11 kl 19:52 »
Getter älskar knäcker knäckebröd när de fått smak på det. Pröva! En havrehink brukar också fungera när de vant sig vid den. Ska du släppa ihop dem lösa, måste du ha koll på bocken. Varför inte först hålla killingen i famnen så farsgubben får nosa ordentligt på sonen när det blir så dags? Det är klart att bocken är nyfiken på denne nykomling!

Inte behöver du känna dig usel, det är flera som har blivit lurade av getter  :)! Men kastrera eller sälj killingen tidigt.
« Senast ändrad: 14 dec-11 kl 19:54 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 14 dec-11 kl 21:56 »
Ja, Du, Sussilo, och alla andra:  Hur många gånger har vi inte blivit lurade av en dräktig get?  Hur många killingar har inte bara stått där en morgon?  För det mesta går det ju bra, både mor och killing överlever och behåller hälsan.  Så välkommen i gänget, Fröken Claesson!

Killingar är lättast att tämja när de är små.  De första 24 timmarna i livet kan de oftast inte springa ifrån oss, och om man då passar på att plocka upp, som Du så fint visar på bilden, så får man oftast en vuxen get som springer TILL en, hellre än FRÅN en.  Mycket trevligare, mycket mera praktiskt!

Tösen

• Småland
« Svar #14 skrivet: 14 dec-11 kl 23:43 »
Åå det är precis så jag vill att den lille ska bli.. en trogen följeslagare som man kan gå skogspromenader med :D
Jag tror jag redan nu bestämt mig för att behålla och kastrera bocken.. Hur tidigt kan man kastrera?

Per Gynt

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 dec-11 kl 06:39 »
Kastrering kan göras så snart man känner att de två kulorna är nere i pungen. De där små dvärgarna kan bli könsmogna mycket tidigt. Låt veterinären plocka bort kulorna på killingen när den är 2 - 2,5 mån. Då  får den vara kvar hos mamman och hämtar sig snabbt.

Tösen

• Småland
« Svar #16 skrivet: 15 dec-11 kl 10:12 »
Okej..
Var ute hos dem i drygt en halvtimme nu och såg inte killingen dia en enda gång, och jag tycker bestämt att hennes juver är ganska stora. Ska man misstänka mjölkstockning och vad göra i så fall?  :-\

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 dec-11 kl 14:27 »
Killingen kanske hade ätit innan du kom? En killing som nyss har diat känns varm i munnen om man försiktigt sticker in ett finger i munnen på den och den har en fylld mage. Ibland kan det ta ett par dagar efter födseln innan geten kommer igång med full mjölkproduktion. Du kanske har en riktig "mjölkdvärgget" :)! Men med getens juver ska man aldrig chansa. Känn igenom juvret noga, bind upp geten om hon inte går med på undersökningen. Juvret ska kännas "lagom" mjukt och lika mjölkfyllt på båda sidor. Är det spänt eller ojämt måste du mjölka, dels för att en så liten killing kan ha svårt att dia och få i sig mat från ett spänt juver och dels för att undvika juverinflammation och annat elände.
« Senast ändrad: 15 dec-11 kl 16:19 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 15 dec-11 kl 18:41 »
Betr om killingen får det den behöver:  Titta på killingen, inte på juvret!  Juvret tittar Du på för juvrets skull!

Vi antar att allt nu går sin gilla gång, men  tveka inte att ställa fler frågor om Du kännar att Du behöver!

Per Gynt

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 dec-11 kl 21:35 »
Nej håller inte med. Självklart måste man ha koll på juvret. Om man är ovan och börjar se på killingen att den inte får det den behöver kan det bli svårt att få upp den i kondition igen. Fröken Claesson var ju orolig för getens juver och juvret hör i allra högsta grad ihop med hur killingen mår. Då är det bra med litet tips om grundläggande juvervård som Sussilo gav.

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser