Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oväntad killing född i natt! Hjälp tack :D  (läst 11428 gånger)

Tösen

• Småland
SV: Oväntad killing född i natt! Hjälp tack :D
« Svar #20 skrivet: 16 dec-11 kl 00:03 »
Tror kanske jag vart lite orolig i onödan.. För lillen äter nu det har jag sett och geten verkar inte ha problem med juvren. Hon har säkert tagit några dagar på sig att komma igång "på riktigt" med mjölkproduktionen och har nu fått normal storlek på juvret.
Men jag måste tacka för all nyttig information och erfarenhet från er det känns skönt att ha någon att fråga och diskutera med :)
Det blir vad du gör det till!

Sussilo

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 16 dec-11 kl 06:53 »
Skönt att höra  :)!

Tösen

• Småland
« Svar #22 skrivet: 16 dec-11 kl 11:15 »
Skickar med ett par bilder också för säkerhets skull.. ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 16 dec-11 kl 16:12 »
Ser helt normalt ut. Duktig liten get som verkar ha gott om mjölk till killingen som också ser  fin och kraftig ut för att vara knappt 1 vecka gammal  :).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #24 skrivet: 16 dec-11 kl 22:53 »
Så fint hon har läkt!  Och juvret ser rent ut, inget som putar ut åt något håll, eller rodnar.  Den killingen ser helt pigg ut; så länge han skuttar så lider han ingen brist!

Självklart ska vi kolla innan problem uppstår, och det gör ju Fröken Claesson på ett föredömligt sätt!

Du kan ju ta till vana att "tafsa" på juvret varje dag, så märker Du i tid OM det skulle dyka upp någon smärta eller knöl, som kan tyda på infektion.  Ett ganska vanligt problem är att killingens tänder river sönder spenarna.  Men det blir i så fall ett sår som syns bakifrån.

Snygg färg på lill-killen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tösen

• Småland
« Svar #25 skrivet: 17 dec-11 kl 10:28 »
Det är ju underbart med getter jag kommer aldrig kunna vara utan dem nu :D
Ska försöka pilla lite och vänja henne vid små undersökningar.. som det är nu så tycker hon det är lite läskigt :P

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 17 dec-11 kl 16:35 »
Läskigt?  Ojdå, stackars liten!

Har Du provat med godis i en burk?  Lägg hö i botten på en balja el dyl, och så havre eller något ovanpå!  Det blir som ett "korsord för getter", och när hon koncentrerar sig på att hitta kornen som letar sig ner mellan höstråna, kan Du göra mycket mer med hennes bakdel än annars!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 17 dec-11 kl 17:31 »
"korsord för getter" ;D hahahaha bra uttryckt! ;D ;D

*sparar för senare bruk*   :)

Tösen

• Småland
« Svar #28 skrivet: 17 dec-11 kl 20:02 »
Hahaha ska absolut testa korsords-metoden!  ;D

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 17 dec-11 kl 21:05 »
Ja, jag har haft nytta av den metoden.  Uttrycket är travesterat ur en bok om hunddressyr:  "Aha, jag förstår.  Hunden behöver ett korsord!"

Ur en annan bok, om veterinärer:  "Det är fullständigt otroligt, vad man kan göra i bakändan på ett obedövat djur, vilket i framändan matas med något det tycker om."

Tösen

• Småland
« Svar #30 skrivet: 02 jan-12 kl 11:25 »
Idag släppte jag ihop de tre igen.. Geten och bocken stångades för fullt men jag antar det är helt normalt, att de måste få göra upp efter en tids åtskiljning? Släppte ut dem på gårdsplanen. Efter ett tag stångade bocken den lille också men usch det såg lite väl brutalt ut för den lille, tog in dem igen.. Bör jag fortsätta släppa ihop dem ibland eller ska jag vänta tills lillen är åtminstonde nån månad gammal?
Det var härligt att se den lille ta ut svängarna rejält! Han for som ett skott fram och tillbaka och ville minsann också stångas som de stora! Kan få in lite bilder sen kanske:)
« Senast ändrad: 02 jan-12 kl 13:03 av Fröken Claesson »

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 02 jan-12 kl 19:46 »
För mina ögon ser det helt normalt ut.  Blanda inte ihop riktiga slagsmål med övningsbrottning!  Särskilt de vuxna bockarna tränar killingarna, så de ska lära sig hur man gör.  Det är sevärt, när den vuxna bocken (ibland geten) reser sig i sin fulla storlek (oftast utan att resa ragg) och hoppar framåt mot den lilla, för att sedan, i luften, bromsa upp sin stora kropp så att det inte blir något KRASCH! utan ett litet pling!
:)

Tösen

• Småland
« Svar #32 skrivet: 02 jan-12 kl 20:44 »
Ja sådana uppvisningar har jag sett några stycken nu :D Fantastiskt hur snabbt de lär sig! Men vad som hände nu var att när jag släppte in dem igen så sprang lillen in i bockens box och då blev han rasande och stångade ner honom hårt i backen! Lite klumpigt av mig kanske, jag får vara mer noggrann med att de får lära känna varann UTE istället..

Trollmor

• -
« Svar #33 skrivet: 03 jan-12 kl 17:45 »
stångade ner honom hårt i backen!
Blev lillen skadad?

Om inte, stångade han nog inte med full kraft ...  :)

Tösen

• Småland
« Svar #34 skrivet: 06 jan-12 kl 20:55 »
Nä han blev inte skadad som tur är :) Det funkar bättre för varje dag nu så det ska nog lösa sig!

Tösen

• Småland
« Svar #35 skrivet: 11 jan-12 kl 11:33 »
Jag ställer en fråga i en helt annan kategori nu, så slipper jag starta en ny tråd:P
När jag fick hem mina två (visste inte att det snart skulle bli tre och tydligen inte förra ägaren heller) getter hade de bara märken i ena örat, fick med de andra märkena lösa. När jag fått hem tången jag beställt och även lite nya märken för framtida reserv så kunde jag bara inte hitta de gamla märkena! Puts väck.. Så jag tänkte att det är väl bättre de har två märken än bara ett. Veterinären hjälpte mig klämma dit dem när vi kastrerade bocken. Nu har de alltså på ena örat deras "riktiga" SEnummer och på andra örat vårt SEnummer.
Kan det bli strul med JBV är min fråga? Eller borde jag kontakta de gamla ägarna och hämta nya hos dem?

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 11 jan-12 kl 13:21 »
Förstår jag det här rätt nu, förra ägaren hade satt dit sitt SE-nummer i ena örat, och skickat med ett märke till med sitt nummer?  Och det är dessa som nu är borta?

Jag tror att det är enklast att be förra ägaren om ett par reservmärken, om Du nu absolut vill följa alla EUs regler.  Se denna tråd:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105705.0

Och så kan Du nog PMa Skiesabove, hon är insatt i reglerna.

Tösen

• Småland
« Svar #37 skrivet: 11 jan-12 kl 13:45 »
Japp, precis så är fallet. Om jag förstått allt rätt så ska de ju ha SEnummret där de föddes i bägge öronen och inget annat!?
Bäst att ha tag i gamla ägarna trots allt tror jag. Kan jag knipsa bort de som sitter fel med en avbitartång eller liknande? Hu lika läskigt det som att fästa dit nya märken ju:P

Miss Evil

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 11 jan-12 kl 22:19 »
hmm du ska själv kunna beställa ersättningsbrickor till de djur du har på ditt se nr. Så funkar det på kor iaf har inte behövt göra det med fåren o getterna än.
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Tösen

• Småland
« Svar #39 skrivet: 12 jan-12 kl 11:06 »
Men om jag beställer nya brickor så får jag väl hem sådana med MITT SEnummer? De är ju inte födda här det är det jag är lite fundersam över

Dela detta:

* Inloggade just nu

140 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser