Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oväntad killing född i natt! Hjälp tack :D  (läst 11429 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Oväntad killing född i natt! Hjälp tack :D
« Svar #40 skrivet: 12 jan-12 kl 13:10 »
Så fattade jag det också.  Riktiga fakta, någon?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #41 skrivet: 12 jan-12 kl 14:29 »
Du kan beställa ersättningsbrickor direkt från Jordbruksverket. Alltså du skriver i samma nummer som står på märket geten har (inte ditt produktionsplatsnummer). Både produktionsplatsnummer och individnummer ska finnas på samma märke.
Länk till blankett, se längre ner för ersättningsbrickor:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_6.pdf
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 14:32 av Lina W »
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Tösen

• Småland
« Svar #42 skrivet: 13 jan-12 kl 22:37 »
Okej tack för hjälpen.. Men en fråga till bara, måste man ha individnummer? De jag beställde från Jbv sist var runda och utan plats för individnummer. Konstigt om de säljer brickor som inte är godkända? :P
Det blir vad du gör det till!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #43 skrivet: 14 jan-12 kl 20:02 »
Det är inte konstigt, tyvärr!
Jordbtruksverket delar glatt ut informationsmaterial med bestämmelser som är obsuleta!
Sedan klagar de, med hot om föreläggande, på att man inte uppfyllt kraven.
Detta kan de göra eftersom regeringen beslutat om absolut strikt djurägaransvar dvs DU är skylldig att känna till SJV regelverk, utan att de ännu har hunnit komma ut i spridning. Så fort beslutet om nyaregler är fattade gäller de! Kravet på kungörelse i Post och Inrikestidningar samt att de skall hållas till reds i vart tingshus och vart kommunkontor samt på varje pastorexpidition är borta för länge sedan.
Att dessa nya regler och lagar skall publiceras genom SJV:s egen hemsida är endast en rekomendation.
 DU äger djuret=DU ensam äger problemet med att hålla Dig informerad!!!
Vidare skall Du följa SJV regler, även om de strider mot EU-lag, och stiftandet av stängare regler än den aktuella EUlagen, uttryckligen och upprepade gånger förbjuds i samma EU-lag. Enligt samma underbara myndighet skall DU göra detta "för att EU kräver lagefterlevnad!".
Allt enligt en avdelningschef på denna oerhört välfungerande myndighet, som lyckas att få böckerna 1984 (GO) och grisjakten(PJ) att te sig färglösa och starkt föråldrade.

Med Tomtemorr >:(/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #44 skrivet: 14 jan-12 kl 20:43 »
Med Tomtemorr >:(/Tt
Och Trollmorr!   >:D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #45 skrivet: 15 jan-12 kl 09:02 »
Okej tack för hjälpen.. Men en fråga till bara, måste man ha individnummer? De jag beställde från Jbv sist var runda och utan plats för individnummer. Konstigt om de säljer brickor som inte är godkända? :P
Ja, de måste ha individnummer om de är tänkta att leva längre än 12 månader, ska de slaktas före det räcker det med att det står SE-numret på brickorna. Men när du beställer öronmärken anger du på beställningsblanketten både SE-nummer och individnummer, så får du märkena färdigpräglade.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser