Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upsize-tråden! Från torp till "herrgård"...  (läst 23973 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Upsize-tråden! Från torp till "herrgård"...
« Svar #100 skrivet: 06 jan-12 kl 17:10 »
Jag kollade också in dörrarna på det fina lilla huset. Super snygga ! Kan säkert finnas massa fina lister, dörrar och fönster som går att återanvända :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #101 skrivet: 06 jan-12 kl 17:33 »
Underbart.... det är så kul att renovera!

Jag trodde först att det var frågan om att upsiza ett befintligt torp till herrgård. Det var så vi gjorde. Eller rättare sagt, det började 1942, från torp till lite större och sen kom vi och gjorde det ännu större.

Vi hade vårt hus som sommarstuga i tre och ett halvt år innan vi flyttade dit, vilket var både bra och mindre bra, för vi renoverade utan tanke på att flytta dit inom en överskådlig framtid (tänkte göra det när barnen blev stora, men helt plötsligt ville de också med...). Det som var bra var att vi hann tänka efter lite. Hur vi ville ha det och så. Nu blev nästan varje rum först sommarstugerenoverat och sen rejält renoverat iofs...

Det jag hade gjort med det där huset (jag har inte läst alla inlägg jättenoga så jag kanske upprepar) är:

1. Utsidan! Oavsett hur skönt det är med nyrenoverat kök etc så måste utsidan funka, taket måste vara tätt, väggarna friska etc. Är utsidan klar är det inte så fruktansvärt bråttom med något sen. Nu vet jag inte hur illa det är med erat, ett vitmålat hus där färgen börjat flaga ser ju så mycket värre ut än ett falurödfärgsmålat som inte fått färg på ett tag förmodar jag...

Men kolla över taket så det är tätt, måla om huset i vår/sommar om det är möjligt (det är torrare luft i början på sommaren, bättre att måla då).

2. Ett rum/projekt i taget. Vi föresatte oss också det men helt plötsligt stod vi med flera projekt samtidigt och det är skitjobbigt.

3. Om köket är väldigt jobbigt att arbeta i nu, börja med det, annars är det ju som någon föreslog, bra att börja med sovrummet t ex så man har ett fint fräscht rum att dra sig tillbaka och vila i när resten är kaos. Eller börja med badrummet förresten, måste vara jobbigt med en sån liten toa. Finns inget badkar/dusch alltså? Då är ni av med det värsta redn från början...

4. Spiskåpa är trevligt. Går det att ha både järnspis och modern spis under är det ju jättebra. Man kan beställa, det blir dyrt, går att göra själv av plåt som man kan ge en putsad look med spackel eller någon slags strukturfärg.

5. Går det ha tvättnedkast är det ju en jättebra ide, så skönt att slippa tvätt på golven i sov- och badrummet. Jag har man och två söner, de är lika hopplösa på det där alla tre. Men vi har ingen källare så det funkar inte så bra här...

6. Väggen ni tänkte ta ner var inte bärande förstod jag. Ni är hundra på det? I så fall är det ju bara att ta ner, stora kök är underbara. Vi har renoverat kök rätt nyss, vi har också tagit till ett rum till. Bänkytor är ovärderliga. Jag bakar mycket. Vi tyckte vi gjorde ett stort kök, men när jag håller på som bäst med bak eller matlagning med många grytor och byttor så har jag ingenstans att ställa ifrån mig saker. Där är järnspisen jättebra också, som ett jättestort grytunderlägg!

7. Tänk på arbetstriangeln när ni gör köksinredning så man slipper gå för långt mellan diskho spis och kyl. Tänk efter hur man står och jobbar i köket, man ska kunna vara fler och hålla på utan att gå ivägen för varandra. Så det inte blir som i vår bygdegård. De har två skärbrädor, såna man drar ut, jättebra, bara det att när man dragit ut dem får ingen plats framför dem för de möts liksom...

8. Förvaring. Massor av förvaring. Man kan aldrig få för mycket förvaring. Eller jo, det kan ju vara bra att rensa bland bråten men det hinner man ju aldrig... Det är det vi saknar mest. Vi flyttade från ett sextiotalshus i ett samhälle, det var fullt med garderober och utrymmen, hel källare. Nu bor vi i sjuttonhundratals hus, ingen källare, finns inga garderober mer än kattvindarna, som är mindre än era, vi har också brutet tak men det är nog brantare.

Det är nog mer, men som sagt, bo in er, tänk efter noga innan ni gör något. Satsa på kvalitet. Känn efter vad husets själ är, hur det funkar. Även om man vill ha ett modernt boende funkar kanske inte den ultramoderna avskalade stilen i ett sånt hus...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #102 skrivet: 07 jan-12 kl 08:52 »
Efter en del tankearbete blir arbetsgången ungefär så här:
Lagårn lejer vi bort. Det blir dyrt som själva faan men det blir för svårt att göra själva.
Inne blir det badrum, golvet i glasverandan och kök. Sedan flyttar vi in.

Sovrummet uppe tycker vi är såpass ok att vi kan bo där och tapetsera när andan faller på.

Ett hönshus ska göras i en del av lagårn men grisarna har sin koja så dom får vara utegrisar fram till nästa vinter när det förhoppningsvis går att ta en dom i fähuset.

Åsså var det torpet. II:an tycker inte att det är värt att spara på och jag får inte gjort särskilt mycket själv med III:an på armen. Så det får stå som det är ett tag så kanske jag rycker tag i det när III:an är lite större. Tyvärr tror jag att det blir svårt att renovera dock. Skadorna är ganska omfattande. Någon eldsjäl får gärna komma hit och ge oss tips och råd... :)
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Jennyt

• Västergötland
« Svar #103 skrivet: 07 jan-12 kl 10:40 »
Det är ju en väldigt smidig vinter för utedjuren. Skönt när vattnet inte fryser :)

Även om ni inte sparar på det lilla torpet, så kan ni spara på dubbeldörrarna. Vi håller just nu på att sätta in ett par gamla dubbeldörrar vi hittat på gården som garderobsdörrar i hallen. Det blir superfint ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #104 skrivet: 07 jan-12 kl 11:28 »
är det en BAKUGN bakom röret i källaren?!? avis i så fall...
Västgötamor

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #105 skrivet: 07 jan-12 kl 13:18 »
I väntan på att ni bestämmer er om lilla torpet så tipsar jag om att dra en presenning över taket så att det inte regnar in mer. På så vis köper ni er lite mer tid än om det får fortsätta regna in.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tinna.m

• Skåne
« Svar #106 skrivet: 07 jan-12 kl 23:22 »
Min blick fastna med.. Fint! Finfint!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #107 skrivet: 08 jan-12 kl 08:45 »

Jajamen!  ;D ;D
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Sågaren

• Medelpad
« Svar #108 skrivet: 08 jan-12 kl 21:25 »
fint hus men hur är det med jord?. att bo på landet utan nånstans att odla tycker jag verkar botten, som tur är har man ju själv en liten bit men skulle gärna ha större yta.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Broberg

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 08 jan-12 kl 21:41 »
fint hus men hur är det med jord?. att bo på landet utan nånstans att odla tycker jag verkar botten, som tur är har man ju själv en liten bit men skulle gärna ha större yta.

Fast bara för att man vill bo på bystan, så behöver inte det betyda att man har ett intresse av odling eller att skaffa sig en djurpark. Det behövs sotare, smeder osv också.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #110 skrivet: 08 jan-12 kl 21:58 »
Det är 2,5 hektar. Precis lagom till grisarna och oss...

Vivendi

• Västergötland
« Svar #111 skrivet: 13 jan-12 kl 15:24 »
Åh, gillar tråd med vackert hus, många bilder och dessutom planritningar! :D

Jag bokmärker och ser fram emot att få följa med på renoveringsresan!

Lycka till med projektet! :D

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 14 jan-12 kl 11:28 »
Försök verkligen ta vara på Gäststugan och hyr ut, permanent eller tillfälligt, en kanon investering.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #113 skrivet: 15 jan-12 kl 08:23 »
Igår hittade vi nåt kul. Mitt i entrerabatten precis vid huset har gubben handgrät ett stort hål. "Väggarna" är täckta av isolering och hönsnät och hålet var täckt med plåt. Det verkar inte finnas någon vettig ingång. Någon som har någon aning om vad han kan ha försökt göra?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #114 skrivet: 15 jan-12 kl 09:13 »
Har han tänkt gjuta något där? Det ser ut lite som en gjutform på ena bilden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #115 skrivet: 15 jan-12 kl 10:31 »
Gjuta något låter ju inte helt otroligt... men hönsnät som armering....

Kan det va en stuka???.... med hönsnät för att hålla sorken ute?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #116 skrivet: 18 mar-12 kl 09:33 »
Det går sakta frammåt med huset,Vi har öppnat upp köket och satt dit ett limmträ där den bärande väggen stod,Hålet i golvet efter väggen har jag lagat i med golvbrädor från det nya badrummet.
I hallen ligger det nu ett nytt bjälklag och trossbotten ,Ska snart lägga golvspån och klick klinkers .
Rummet där badrummet ska vara är nu reglat cc 30 och golvspånet är dit,Vi har tänkt lägga 12 mm golvvärme slang med remsor av golvgips imellan och sedan spackla det hela.
Ladugården har jag varit i några dagar och lagat takstolar underifrån,Idag ska jag börja läkta med 45/70 som strö och bärläkt ,
Täcker sedan med säkerhetsväv som kondens skydd.
Plåtningen av ladugården ska min arbetgivare räkna på då det krävs 50 m ställning så att det går fort och blir rakt ;D
Bilder kommer senare mvh.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #117 skrivet: 24 jun-12 kl 10:28 »
Nu är det sannerligen dags för en uppdatering!

Vi fick sålt Nilsegårn i all hast och fick flytta in i kråkslottet som det var! Det har varit lite kaotiskt! Vi har borrat efter vatten och fixat nytt avlopp efter konstens alla regler. Pannan är inköpt men där tog det stop för vi fick tag på en skorstensfejarmästare som inte var klok. Han tyckte att vi skulle flytta ut vagnstyckena i trappa 10 cm!!! Jodå!  :o ::)

Så vi fick det en annan som var bättre men det tog lixsom musten ur det projektet. Så tillslut satte vi in en varmvattenberedare och fick dratt in vattnet i alla fall. Jisses vad skönt det var. Har ingen förståelse för dom som väljer att bo utan indraget vatten. det är inte det minsta kul. Bara jobbigt faktiskt.

Nåväl, renoveringen tar tid när man bor i huset och just nu tar gårdssysslorna och barn all vår tid. Vi kunde inte låta bli att plöja upp en lite åker och sätta potatis, lök och rovor. Lite kul ska man ju ha...
et är målat och tapetserat och luckorna har vi lämnat in på målning
Så vad har hänt inne...
 * Köket börjar närma sig klart. det är målat och tapetserat och luckorna har vi lämnat in på målning. Min far har snickeri så därför gjorde vi det, men ni vet smens häst och det där så egentligen tror jag att vii ska ta dom tillbaka och måla dom själva...
II:an har murat en spiskåpa som blev urtjusig! Några extra skåp är insatta med provisoriska luckor för där är jag och min far osams. jag skulle vilja att han gjorde luckor som såg ut som de gammla men han menar att det skulle bli jättedyrt och att det skulle gå att få tag på liknande på ikea mycket billigare. men då får man ju inte samma hängslen...? Eller?

Golvet vet vi inte hur vi ska göra med. Jag skulle så gärna vilja såpskura det men vaklar i min tro när jag ser hunden springa in med leriga tassar. Det blir ju så skitigt! Funderar på att lägga in ett billigt klickgolv ett par år tills ungarna har slutat springa in med leriga stövlar och förhoppningsvis det är bättre ordning ute. Men det är syndigt på det fina golvet...

*badrummet är i stort sett klart. Kaklat och målat. Dusch, badkar och toa installerat. Handfaten saknar ett skåp emellan sig och kan inte kopplas in förrän det är på plats. Även här är det far vi väntar på.

*Glasverandan har fått en ny pardörr. jag hade velat renovera dom gamla dörrarna men det ville ingen annan så jag insåg att det skulle ta ett decenium innan jag fick gjort det. Så därför köpte vi (nu svär jag i kyrkan, jag vet...) underhållsfria plastdörrar i 3-glas. Tyckte det blev fint ändå. Och dom gamla dörrarna finns kvar om det skulle bli tid över nån gång.... ::)

*Groventren har fått en ny dörr.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #118 skrivet: 24 jun-12 kl 10:30 »
badrummet

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #119 skrivet: 24 jun-12 kl 10:34 »
köket

Dela detta:

* Inloggade just nu

184 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser