Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minivagn  (läst 11236 gånger)

TillVaraTa

• Gäst
Minivagn
« skrivet: 12 dec-11 kl 16:37 »
Halloj!

Fler vilda funderingar...

Jag finner av och till behov av en "panikbostad" för vänner. Eftersom jag inte vet riktigt var jag kommer bo om ett år eller så skulle jag vilja bygga ett minihus på en vagn, men mitt tankeproblem är att det verkar vara standard att bygga på traktorvagnar, (av storleksskäl antar jag) och jag skulle vilja att minihuset gick att flytta med en vanlig bil.

Brainstorma nu snälla och hjälp mig med min tankenöt, för det här kan jag INGENTING om, har bara vilda idéer. Målsättningen är för att förtydliga ett pyttelitet gästhus på hjul, vinterisolerat. Uppvärmning måste finnas, men det behöver inte rymma sanitet eller kök.

Tackar på förhand för hjälpen.

Huggorm

• Gäst
SV: Minivagn
« Svar #1 skrivet: 12 dec-11 kl 16:40 »
Det enklaste och billigaste är nog att köpa en gammal husvagn. Annars kan man bygga ett hus på ett husvagnschassi så som vissa här på forumet har gjort, men det blir väldigt tungt om man bygger med vanlig byggteknik

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 dec-11 kl 16:51 »
Nu har jag väldigt liten erfarenhet av husvagnar, medges, men de jag har varit inne i har jag upplevt som att vara inne i en plastpåse. Isoleringen bekymrar mig också lite, hur fungerar en husvagn vintertid?

Att bygga på ett husvagnschassi är intressant... Vikten är givetvis ett problem, men jag tänker mig en yta på ca 5 kvm. Att det blir tungt förstår jag, men behöver det bli så tungt att det inte går att transportera med bil?

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 dec-11 kl 17:02 »
Nu har jag väldigt liten erfarenhet av husvagnar, medges, men de jag har varit inne i har jag upplevt som att vara inne i en plastpåse. Isoleringen bekymrar mig också lite, hur fungerar en husvagn vintertid?

Att bygga på ett husvagnschassi är intressant... Vikten är givetvis ett problem, men jag tänker mig en yta på ca 5 kvm. Att det blir tungt förstår jag, men behöver det bli så tungt att det inte går att transportera med bil?

Skaffar du en vagn som är byggd i skandinavien så funkar det fint! Har bott året om i en Polarvagn utan problem,fast det går åt lite ström för att hålla värme när det är svinkallt ute:)

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 dec-11 kl 17:08 »
Skaffar du en vagn som är byggd i skandinavien så funkar det fint! Har bott året om i en Polarvagn utan problem,fast det går åt lite ström för att hålla värme när det är svinkallt ute:)

Det låter ju bra! Finns det alternativ till eluppvärmning? Jag planerar att bygga ett bostadhus off grid nämligen...

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 dec-11 kl 17:12 »
Det låter ju bra! Finns det alternativ till eluppvärmning? Jag planerar att bygga ett bostadhus off grid nämligen...

det finns ju gasolpannor i vagnarna....dock inte billigt att värma med:(
man kan konvertera till dieselvärmare som är dyr i inköp......kort sagt,dyrt att värma husvagn på vintern! finns ju små vedkaminer dock....

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 dec-11 kl 17:14 »
Det märkligaste jag sett var en "husbil" byggd på en Saab 900!!! !!

Som en husbil alltså..

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 dec-11 kl 17:17 »
det finns ju gasolpannor i vagnarna....dock inte billigt att värma med:(
man kan konvertera till dieselvärmare som är dyr i inköp......kort sagt,dyrt att värma husvagn på vintern! finns ju små vedkaminer dock....

Alltså får det bli ett "vanligt" vagnsbygge på ett husvagnschassi eller bilsläp... Hrm... *Funderar vidare.*

Som en husbil alltså..

;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 dec-11 kl 17:22 »

Som en husbil alltså..
Var det en sådan där de tagit bort bakluckan och ställt påbyggnaden inne i där och upp över taket? Jag följde en blogg från en familj som åkte jorden runt med en sådan

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 12 dec-11 kl 17:30 »
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 dec-11 kl 17:34 »

beekeepern

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 12 dec-11 kl 17:43 »
De finns i olika storlekar och de flyttas med kranbil.

Beekeepern.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 dec-11 kl 17:43 »
De finns i olika storlekar och de flyttas med kranbil.

Beekeepern.

Tack.

beekeepern

• Värmland
Sökare...

beekeepern

• Värmland
Sökare...

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 12 dec-11 kl 18:06 »
5 m2 kan byggas som "last" på en släpkärra. Ned med stödben och släpet kan användas som vanligt. Vikten behöver hållas ned så jag föreslår sandwich, inifrpan och ut, hård board (masonite), cellplast (nej jag är ingen föresepråkare av cellplast, men har inte kommit på något anant som blir tekniskt bra i detta fall) plywood, eller nåt mer avancerat (plastad). Bör hålla i hop utan egentlig stomme.

Är det sporadisk användning så borde en enkel värmare för t-sprit eller fotogen fungera(skorsten behövs ej), tänk på bra ventilation.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 dec-11 kl 20:28 »
Det tål att funderas på. Tack.

Neiklot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 dec-11 kl 20:46 »
Var det en sådan där de tagit bort bakluckan och ställt påbyggnaden inne i där och upp över taket? Jag följde en blogg från en familj som åkte jorden runt med en sådan

Precis!

Vad kul! :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 12 dec-11 kl 20:52 »
När jag turnerade med Amerika-Sågen hade jag en liten Adria husvagn från -66. Svetsade fast fjädringen, på med LGF-skylt och ett intyg till Vägverket hur jag permanent satt fjädringen ur funktion. Det är nämligen kravet för att få dra den efter personbil i 30 km. ej på motorväg eller motortrafikled, eftersom det är ett "Långsamt Gående Fordon". Behöver ej besiktigas och en så liten vagn (2x3meter) går att hålla varm med c:a 1kWh (1000 watt/tim) i vilket väder som helst.
Jag kopplade in mig på uppdragsgivarens el. Hade gasolkök, kaffebryggare, lyse, TV, ja t.o.m. en Portapotti.
Toan står här förresten än och är till salu! Nån som behöver?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 dec-11 kl 20:54 »
Behöver ej besiktigas och en så liten vagn (2x3meter) går att hålla varm med c:a 1kWh (100 watt/tim) i vilket väder som helst.
Är du säker på detta?  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser