Du betalar aldrig in några 50 000 till boalgsverket.
Aktiekapitalet är pengar, eller tillgångar, som ska finnas på bolagets kont eller balansräkning.
Det absolut enklaste fallet är ju när man skjuter till 50 000 i rena pengar, då sätts dom in på bolagets konto. Du har ju alltid möjlighet att använda de pengarna, men man får ju tänka på att vid bokslutet ska det finnas minst 50 000 mer i tillgångar i bolaget, än vad det finns skulder.
Det är alltså inte lämpligt att köpa mjölk för pengarna, utan man investerar dom, antingen i inventarier, eller i en rörelse som ger vinst och därmed tillgångar.
Apportegendom är i princip samma sak, man tillför grejer till bolaget som har ett värde av minst 50 000. Dock ser jag nu ett problem vem som ska värdera grejerna om man väljer att inte ha revisor i bolaget. Förr var det alltid revisorn som godkände värdet. Många är ju dom glada företagare som velat hysta in allehanda gammalt skrot som aktiekapital, men då har revisorn satt stopp

Nu får man ju då välja en oberoende värderingsman.
Själv skulle jag dock aldrig någonsin sätta in en tomt eller fastighet som aktiekapital i ett bolag. Själva vitsen med ett AB är ju bland annat att sprida/minska riskerna. Går ditt bolag åt skogen så mister du ju fastigheten, och det är ju det man vill undvika genom att driva sin rörelse i ett bolag.
Om jag som bonde äger en gård, så driver AB rörelsen och arrenderar marken av mig. Går det då åt helsike, så kan man med större sannolikhet rädda gården.