Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kommer första Brahmaäggen?  (läst 1440 gånger)

DaisyMalone

• Västergötland
När kommer första Brahmaäggen?
« skrivet: 16 dec-11 kl 21:14 »
Har fyra Brahma och en tupp som sagt. Jag fick hem dem i somras och de är allts födda i år, vet inte exakt hur
många veckor de var när jag köpte dem.
 Mina frågor till er med erfarenhet...
När kommer de första äggen?
och
När börjar Roffe gala?
 :)
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 3 katter, Brahma och loman höns, 2 getter, 3 barn.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: När kommer första Brahmaäggen?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-11 kl 21:20 »
Prova att ge värpfoder o tillskotts ljus då börjar dom värpa , annars får du nog väta till ungefär mars.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-11 kl 21:24 »
Vår Silke (fødde i april) ga egg etter ca 7 mndr
Med varmelys i huset sitt
Bittesmå - veldig gode egg...
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 dec-11 kl 21:55 »
Brahma börjar vid ca. 8 månader tror jag.. Jag väntar på mina också :), fast jag har ju andra raser, så vet inte om/när dom börjar lägga!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #4 skrivet: 17 dec-11 kl 16:06 »
Nicke är född i maj och började gala nu i veckan, hellre än bra men i alla fall. Men hönorna har inte börjat värpa ännu, fast en av dem har kollat in redena ( och trampat sönder ägg såklart).

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #5 skrivet: 17 dec-11 kl 16:14 »
eftersom det är vinter lägger dem inte så mycket ägg om dem inte får till skots ljus
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 17 dec-11 kl 17:49 »
Mina är snart 6 månader gamla och tupparna har galt sedan oktober tror jag.... inga ägg än, men jag har ganska svalt (runt 5-6 plusgrader) och minskat ner ljustimmarna för att få en "riktig vinter" till dem så jag räknar heller inte med några ägg innan våren när ljuset återvänder. Jag tycker det känns bätre att ge dem en så naturlig tillvaro som möjligt, och bra med ägg och kanske kycklingar till sommaren istället.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #7 skrivet: 17 dec-11 kl 17:56 »
Mina 8 månaders (2 hönor/+tupp) lämnar ifrån sig ett ägg om dagen ungefär.
Började för en månader sedan.

Sebastian

Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser