Vad skulle ungdomarna med de 2 kaninerna till som stals? Jo de filmar det och plågar de till döds.... Finns idioter till allt..
Om det nu är samma ställe där jag hade hästen på en sommar kan jag tala om att de senare fick anmärkningar av djurskyddet på hur de höll hästarna vintertid. Vill påpeka igen att de som äger den gården inte har jättekoll på hästar och jag blev tillfrågad en massa angående fölningar och avel. Ägaren var besatt av att börja avla och tjäna pengar på att sälja föl. Ägarens åsikt om avel var att ta hand om nån gammal avdankad trav eller galopphingst som kunde fås gratis och släppa in till de andra hästarna. De andra hästarna som ägdes av folket på gården var hästar som fåtts gratis av olika slag, mest gamla travston med diverse krämpor. Tror där gick ett par skraltiga arabston också. Några hästar hades på permanentfoder.
Jag avrådde förstås och menade att det är svårt att tjäna minsta krona på avel och att man då måste vara väldigt kunnig och ha det bästa avelsmaterialet. Senare ringde ägaren till mig vintrarna efter och frågade om de mest elementära saker om hästarnas skötsel. Försökte rådgiva men när folk inte tar till sig vad man säger- då är det svårt.
Sen ringdes det för då skulle ett sto föla inom nån vecka. Då hade de i alla fall släppt ut nån hingst bland stona. De hade inte tänkt på att man är tvungen att passa stona ofta den sista tiden. Ägaren bodde inte själv på gården utan hade hyrt ut boningshus till nån snubbe som inte heller kunde nåt.
Ja herregud.
Sen stod det här i lokalpressen om det "stulna" fölet och jag kände igen terrängen i hagarna. Jag kan väl säga att jag inte är det minsta förvånad. För om man låter ett sto föla i en gigantisk betesmark och hästarna kollas till i bästa fall en gång om dagen av riktigt okunniga människor- då behövs det inte mycket för att det ska ta ände med förskräckelse.