Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemlig ras  (läst 7042 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Hemlig ras
« Svar #40 skrivet: 28 dec-11 kl 10:41 »
Om det nu var på det stället som jag vet om ( i Skåne) så har jag haft en av mina hästar på bete där nåt år innan detta hände med det försvunna fölet och jag kan säga att de betena är väldigt stora och ägaren till gården inte jättehästvan. Dessutom så har det i perioder både vistats lodjur här och det är frekvent med både havsörn och kungsörn. Förutom då alla de tillfällena då stora lösspringande hundar har setts driva vilt helt utom ägarens vetskap eller kontroll i området. Hagarna genomrinns dessutom av en stor å där hästarna dricker.

Så enligt min åsikt så har det fölet förmodligen antingen varit dödfött och blivit bortburet av nåt djur eller så har det stultat ner i ån och drunknat och sjöljts bort.  Det finns ju ingen anledning att stjäla ett nyfött föl. Finns inget kött på det och är väldligt dyrt att försöka föda upp själv. Ett föl som man inte har papper på heller är ju inte särskilt värdefullt.

Vad skulle ungdomarna med de 2 kaninerna till som stals? Jo de filmar det och plågar de till döds.... Finns idioter till allt..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #41 skrivet: 28 dec-11 kl 12:21 »
Vad skulle ungdomarna med de 2 kaninerna till som stals? Jo de filmar det och plågar de till döds.... Finns idioter till allt..

Om det nu är samma ställe där jag hade hästen på en sommar kan jag tala om att de senare fick anmärkningar av djurskyddet på hur de höll hästarna vintertid. Vill påpeka igen att de som äger den gården inte har jättekoll på hästar och jag blev tillfrågad en massa angående fölningar och avel. Ägaren var besatt av att börja avla och tjäna pengar på att sälja föl. Ägarens åsikt om avel var att ta hand om nån gammal avdankad trav eller galopphingst som kunde fås gratis och släppa in till de andra hästarna. De andra hästarna som ägdes av folket på gården var hästar som  fåtts gratis av olika slag, mest gamla travston med diverse krämpor. Tror där gick ett par skraltiga arabston också. Några hästar hades på permanentfoder.

Jag avrådde förstås och menade att det  är svårt att tjäna minsta krona på avel och att man då måste vara väldigt kunnig och ha det bästa avelsmaterialet.  Senare ringde ägaren till mig vintrarna efter och frågade om de mest elementära saker om hästarnas skötsel. Försökte rådgiva men när folk inte tar till sig vad man säger- då är det svårt.

Sen ringdes det för då skulle ett sto föla inom nån vecka. Då hade de i alla fall släppt ut nån hingst bland stona. De hade inte tänkt på att man är tvungen att passa stona ofta den sista tiden. Ägaren bodde inte själv på gården utan hade hyrt ut boningshus till nån snubbe som inte heller kunde nåt.

Ja herregud.

Sen stod det här i lokalpressen om det "stulna" fölet och jag kände igen terrängen i hagarna. Jag kan väl säga att jag inte är det minsta förvånad. För om man låter ett sto föla i en gigantisk betesmark och hästarna kollas till i bästa fall en gång om dagen av riktigt  okunniga människor- då behövs det inte mycket för att det ska ta ände med förskräckelse.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #42 skrivet: 28 dec-11 kl 13:11 »
Så enligt min åsikt så har det fölet förmodligen antingen varit dödfött och blivit bortburet av nåt djur eller så har det stultat ner i ån och drunknat och sjöljts bort.  Det finns ju ingen anledning att stjäla ett nyfött föl. Finns inget kött på det och är väldligt dyrt att försöka föda upp själv. Ett föl som man inte har papper på heller är ju inte särskilt värdefullt.

Ston fölar gärna i sluttningar och slutar sluttningen i till exempel en å rullar fölet naturligtvis ner i ån. På grund av detta är det inte lämpligt att ha ston som ska föla i kuperade hagar i synnerhet om sluttningarna slutar på olämpliga ställen som vattendrag, staket eller diken  ::)

kasvattaja

• Lämnade planeten 2012
    • Halland
    • PermakulturNU
« Svar #43 skrivet: 28 dec-11 kl 13:25 »
Djur stjäls och djurstölderna ökar. De kommer troligtvis att öka

oändligt mycket mer. I Västra Götaland hade 400 hundar blivit

stöldanmälda under jan- sept 2011. Det går rykten om vad dessa

hundar används till. Jag tror att en hel del av dem blir mat.

Om ni har åtråvärda djur, så se till att minska stöldrisken så

gott ni kan. Det finns ju ingen anledning att låta hela världen

veta vad ni har för djur. Om ni nu inte har dem för att skryta med

förstås.
You are free, have always been, just made believe you are not

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser