Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?  (läst 65584 gånger)

husbehov

• Gäst
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #260 skrivet: 09 jun-16 kl 08:17 »
men att köra en gammal v4 på 0.43 är ju helt fantastiskt imponerande! . undra hur min skulle gå om du körde den med din invanda körstil .

torbjorn

• Medelpad
« Svar #261 skrivet: 09 jun-16 kl 08:34 »
  turbo brukar ju kunna sänka förbrukningen både på bensin och dieselar . ett annat sätt att bygga om till förgasarturbo är att bygga en "låda" runt förgasaren som turbon trycksätter . har för mej man behöver något högre bränsletryck med? det är något jag alltid velat testa ! jag är osäker på hur v4 :ans insug ser ut . men det brukar vara besvärligt att plana v8 or pga insuget . när topparna kommer längre ner blir ju insuget för brett eller hur man ska säga för att matcha insugskanalerna igen

Även om det går att få en bensinmotor att fungera med turbo och förgasare så brukar resultatet sällan bli tillräckligt smidigt och körbart för vardagsbruk. Det finns bra anledningar till att turbo inte slog igenom på personbilar förrän stora underleverantörer som t ex Bosch hade fått fram fungerande luftflödesstyrda insprutningssystem. Saabs motorguru Gillbrand tog ut en massa patent på detaljlösningar som hade med turbo och förgasare att göra under 70-talet, men inget av dem kom någonsin till praktisk användning.

husbehov

• Gäst
« Svar #262 skrivet: 09 jun-16 kl 08:42 »
nej du har rätt . det brukar sällan bli riktigt bra vad jag läst med , särskillt inte om det är att åka billigt det handlar om . men på en busbil hade det varit kul att testa på

ensamhet

• Lappland
« Svar #263 skrivet: 09 jun-16 kl 10:43 »
En sak som kan ändra CO-halten på en Volvo från sent 70-tal utan att något har hänt med förgasaren är om puls-air-systemet som ska släppa in luft i grenröret för att efterförbränna avgaserna har lagt av (t ex igensotade rör eller trasiga backventiler).
Jag vet inte exakt vid vilken årsmodell det infördes, men det kan som tidigast ha varit 1976 och det finns definitivt på 82'or med förgasare.
En vanlig orsak till hög bränsleförbrukning är om man har glömt att plugga puls-air-systemet när man ställer in CO-halten. Jag har sett ett fall där en bil hade 9 % CO med pluggad puls-air, när systemet togs i drift sjönk CO-halten direkt till 3 %. Men den motorn fick ju fortfarande alldeles för fet blandning och därmed hög bränsleförbrukning. Mer rimliga värden är 2-3 % utan puls-air och 0,5-1 % med.

Vill man vara säker på att ha lägsta möjliga bränsleförbrukning bör man kolla en gång extra att tändförställningsmekanismerna (både vakuum- och centrifugal- ) i fördelaren fungerar som de ska och inte kärvar. Det är viktigt att centrifugaltändförställningen inte börjar reglera förrän strax över tomgångsvarvtal, ibland kan det hända att den sätter in för tidigt pga utmattade fjädrar.

Om det är röret som sitter under grenröret och går över till insuget du pratar om, så är det ihopsvetsat och EGR ventilen borta.
Enligt bilprovningen behövs inget sådant på en -76.

Jag har inte så höga CO värden du pratar om.
Först när jag besiktigade hade jag 0.6, sedan gjorde jag oljebyte, luftfilterbyte och nya tänddelar då fick jag 0 på ombesiktningen. Mätaren pendlade mellan 0 och 0,1, men stannade på 0 (de var ganska fundersamma på bilprovningen och testade flera gånger)

Nu när jag besiktigade utan att ha rört något, så fick jag 0.3, men den går lite dåligt ibland.

När jag körde hem från Malmö för 6 år sen, så hade jag lastat 500kg i bilen och en fullastad 1300 kilos Lövesläp.
Jag körde 80-85 och då drog den ca 0.9 till Jönköping.

Körde via Ödeshög, Örebro, Västerås, Gävle till Sundsvall, då drog den lite över litern.

Från Sundsvall och uppåt/innåt landet slutade det på 1,2 med tanke på alla backar och start och stopp på sista etappen är jag nöjd.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #264 skrivet: 09 jun-16 kl 10:50 »
EGR är en helt annan sak, den används för att hålla ner kväveoxidutsläppen. På många 80-talskonstruktioner och senare (t ex Volvos B200 och B230-motorer) utnyttjar man också EGR tillsammans med tändsystemet för att få ner bränsleförbrukningen (med EGR kan man ha högre kompression och tidigare tändning utan att motorn spikar), men så brukar inte vara fallet på 70-talsbilar.

Puls-air-systemet på Volvo har två stora backventiler som sitter ovanför grenröret till höger om motorn, andra änden av backventilerna är ansluten med en gummislang till luftrenaren.

Om CO-halten är under sådär 0,3-0,5 % på en motor som varken har puls-air eller katalysator, så är det troligt att antingen tomgångsblandningen är lite väl mager, eller också att bränsleblandningen är riktig men förbränningen ändå blir ofullständig (t ex pga tändningsproblem), så det följer med helt oförbränd bensin i avgaserna som reagerar med koloxiden och därmed håller ner CO-halten. Det kan vara bra att passa på att kolla HC-värdet när man besiktigar en gammal bil (det skrivs ju inte ut på protokollet utan man måste själv titta på avgasanalysatorn), om det är över ca 500 ppm fastän CO är relativt lågt så ska man bli misstänksam. En förgasarmotor i perfekt skick ska gå att få ner under 200 ppm HC på tomgång.

ensamhet

• Lappland
« Svar #265 skrivet: 09 jun-16 kl 10:59 »
EGR är en helt annan sak, den används för att hålla ner kväveoxidutsläppen. På många 80-talskonstruktioner och senare (t ex Volvos B200 och B230-motorer) utnyttjar man också EGR tillsammans med tändsystemet för att få ner bränsleförbrukningen (med EGR kan man ha högre kompression och tidigare tändning utan att motorn spikar), men så brukar inte vara fallet på 70-talsbilar.

Puls-air-systemet på Volvo har två stora backventiler som sitter ovanför grenröret till höger om motorn, andra änden av backventilerna är ansluten med en gummislang till luftrenaren.

Om CO-halten är under sådär 0,3-0,5 % på en motor som varken har puls-air eller katalysator, så är det troligt att antingen tomgångsblandningen är lite väl mager, eller också att bränsleblandningen är riktig men förbränningen ändå blir ofullständig (t ex pga tändningsproblem), så det följer med helt oförbränd bensin i avgaserna som reagerar med koloxiden och därmed håller ner CO-halten. Det kan vara bra att passa på att kolla HC-värdet när man besiktigar en gammal bil (det skrivs ju inte ut på protokollet utan man måste själv titta på avgasanalysatorn), om det är över ca 500 ppm fastän CO är relativt lågt så ska man bli misstänksam. En förgasarmotor i perfekt skick ska gå att få ner under 200 ppm HC på tomgång.

Det sitter en B23-a i min, som enligt uppgift från förra ägaren är från en 740 i slutet av 80 eller början av 90-talet. Möjligtvis har det varit insprutning på den tidigare. Fördelaren tog jag från en 900

husbehov

• Gäst
« Svar #266 skrivet: 09 jun-16 kl 11:02 »
Om det är röret som sitter under grenröret och går över till insuget du pratar om, så är det ihopsvetsat och EGR ventilen borta.
Enligt bilprovningen behövs inget sådant på en -76.

Jag har inte så höga CO värden du pratar om.
Först när jag besiktigade hade jag 0.6, sedan gjorde jag oljebyte, luftfilterbyte och nya tänddelar då fick jag 0 på ombesiktningen. Mätaren pendlade mellan 0 och 0,1, men stannade på 0 (de var ganska fundersamma på bilprovningen och testade flera gånger)

Nu när jag besiktigade utan att ha rört något, så fick jag 0.3, men den går lite dåligt ibland.

När jag körde hem från Malmö för 6 år sen, så hade jag lastat 500kg i bilen och en fullastad 1300 kilos Lövesläp.
Jag körde 80-85 och då drog den ca 0.9 till Jönköping.

Körde via Ödeshög, Örebro, Västerås, Gävle till Sundsvall, då drog den lite över litern.

Från Sundsvall och uppåt/innåt landet slutade det på 1,2 med tanke på alla backar och start och stopp på sista etappen är jag nöjd.
det var en riktigt bra förbrukning med den lasten !

ensamhet

• Lappland
« Svar #267 skrivet: 09 jun-16 kl 11:03 »
det var en riktigt bra förbrukning med den lasten !

Tycker jag med och därför har jag ingen lust att skruva i den, så länge som den går billigt.

husbehov

• Gäst
« Svar #268 skrivet: 09 jun-16 kl 11:06 »
Det sitter en B23-a i min, som enligt uppgift från förra ägaren är från en 740 i slutet av 80 eller början av 90-talet. Möjligtvis har det varit insprutning på den tidigare. Fördelaren tog jag från en 900
den är inte ljusgrön ?  ;D 740 har väll fördelaren mot torpedväggen i toppen med . är den från en senare volvo 240 är det ju en b230 med

ensamhet

• Lappland
« Svar #269 skrivet: 09 jun-16 kl 11:07 »
  turbo brukar ju kunna sänka förbrukningen både på bensin och dieselar . ett annat sätt att bygga om till förgasarturbo är att bygga en "låda" runt förgasaren som turbon trycksätter . har för mej man behöver något högre bränsletryck med? det är något jag alltid velat testa ! jag är osäker på hur v4 :ans insug ser ut . men det brukar vara besvärligt att plana v8 or pga insuget . när topparna kommer längre ner blir ju insuget för brett eller hur man ska säga för att matcha insugskanalerna igen

Om någon har lust och leka med turbo och förgasare i låda, så har jag en låda för en 4-portatare till en cheva big block med dubbelturbo.

husbehov

• Gäst
« Svar #270 skrivet: 09 jun-16 kl 11:13 »
Om någon har lust och leka med turbo och förgasare i låda, så har jag en låda för en 4-portatare till en cheva big block med dubbelturbo.
fruktansvärt sugen faktiskt . och bigblock med . synd det inte var en ford v8 bara ;) dem har jag skruvat med och trimmat mycket . men även gamla chevor
« Senast ändrad: 09 jun-16 kl 11:18 av husbehov »

ensamhet

• Lappland
« Svar #271 skrivet: 09 jun-16 kl 11:20 »
den är inte ljusgrön ?  ;D 740 har väll fördelaren mot torpedväggen i toppen med . är den från en senare volvo 240 är det ju en b230 med

Nä mörk grön.
Det står B23 på motorn.
Jag har inte så bra koll på Volvo.
I min värd så är det en snabbgående traktor i alla fall komfortmässigt.

Han på besiktningen sa att en -76a var eftertraktad eftersom man kan ha V8 i den, jag trodde det var bara de från -75 det gällde.
Är det någon som har koll på det?
I så fall är skiten till salu. Nybesiktigad och mycket slitdelar bytt sista 1000 milen

ensamhet

• Lappland
« Svar #272 skrivet: 09 jun-16 kl 11:21 »
fruktansvärt sugen faktiskt . och bigblock med . synd det inte var en ford v8 bara ;) dem har jag skruvat med och trimmat mycket . men även gamla chevor

Lådan borde väll passa andra V8or bara förgasarfastsättningen är lika.

Gröfre Slissing

• -
« Svar #273 skrivet: 09 jun-16 kl 11:25 »
Hej!
Jag har ingen moped ; det fordon jag avser är de "EU-bilar" som får framföras i 45 km / tim. De är i allmänhet försedda med enklare automatlådor, om det nu är remmar eller inte vet jag inte! Fram / back helt enkelt! Under en stor del av min levnad hade jag vanliga bilar, med vilka jag frirullade när man kunde.Då är det ju bara att lägga i växeln och köra som vanligt när motorn skall driva. Vissa gamla Volvo med automatlådor hade egenhetan att hoppa in på 2:ans läge, för att sedan snabbt gå över till "drajven!"
Nu undrade jag om detsamma händer med fordon med ovannämnda transmission!
Jag HAR tillfälle att prova en sådan vagn, men det har inte blivit av!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

husbehov

• Gäst
« Svar #274 skrivet: 09 jun-16 kl 12:11 »
Nä mörk grön.
Det står B23 på motorn.
Jag har inte så bra koll på Volvo.
I min värd så är det en snabbgående traktor i alla fall komfortmässigt.

Han på besiktningen sa att en -76a var eftertraktad eftersom man kan ha V8 i den, jag trodde det var bara de från -75 det gällde.
Är det någon som har koll på det?
I så fall är skiten till salu. Nybesiktigad och mycket slitdelar bytt sista 1000 milen
75 är väll de eftertraktade  ? 76 kom det väll något med avgascertifikat och sånt och inte de största v8:orna får man slänga i utan mindre smallblock ? ja volvo är en snabbtraktor i min värld med men har haft ett gäng

ensamhet

• Lappland
« Svar #275 skrivet: 09 jun-16 kl 12:16 »
Jag trodde också 75, men besiktningskillen stod på sig och sa att 76 också gick bra.
Han verkade veta vad han pratade om, åkte skälv kanonfin 240.
Han såg direkt att det var bytt till B23 från B21 när han öppna huven.
Han såg även att fjäderbena fram var från en 80-talare. De har jag bytt och det skiljer bara lite i spårvidden.

ensamhet

• Lappland
« Svar #276 skrivet: 09 jun-16 kl 12:21 »
Det finns så mycket underliga regler.
Jag har en MB 310 -85 bensinare och lätt lastbil.
Grenröret är spräckt och de sa på besiktningen att det är tur att avgaserna inte ska mätas på den här, så då gör det inget att det är läckage i grenröret.

husbehov

• Gäst
« Svar #277 skrivet: 09 jun-16 kl 12:53 »
Hej!
Jag har ingen moped ; det fordon jag avser är de "EU-bilar" som får framföras i 45 km / tim. De är i allmänhet försedda med enklare automatlådor, om det nu är remmar eller inte vet jag inte! Fram / back helt enkelt! Under en stor del av min levnad hade jag vanliga bilar, med vilka jag frirullade när man kunde.Då är det ju bara att lägga i växeln och köra som vanligt när motorn skall driva. Vissa gamla Volvo med automatlådor hade egenhetan att hoppa in på 2:ans läge, för att sedan snabbt gå över till "drajven!"
Nu undrade jag om detsamma händer med fordon med ovannämnda transmission!
Jag HAR tillfälle att prova en sådan vagn, men det har inte blivit av!

Hälsning!
G S
vet du vilka växellägen det finns ? alltså om det står drive , neutral , p och back på den?

husbehov

• Gäst
« Svar #278 skrivet: 09 jun-16 kl 12:55 »
Det finns så mycket underliga regler.
Jag har en MB 310 -85 bensinare och lätt lastbil.
Grenröret är spräckt och de sa på besiktningen att det är tur att avgaserna inte ska mätas på den här, så då gör det inget att det är läckage i grenröret.
ja mycket mycket underliga regler finns det . en hel jungel ! men före 1950 är det gynnsamma regler att leka med

Gröfre Slissing

• -
« Svar #279 skrivet: 09 jun-16 kl 13:13 »
Hej! "husbehov!"
Är säker på att det finns "fram / neutral / back!" Det torde vara fråga om någon form av remmar i transmissionen! Gissningsvis liknande  fanns i gamla DAF-bilar.
Beträffande hastigheter för dessa fordon ; det brukar gnällas om det , har jag fått skriftligt på att hastighetsskyltarnas angivelse gäller ; vill Du frirulla med dessa fordon står det Dig fritt att göra så även om hastigheten bli 90 km/tim eller mera i nedförslut , och det är glädjande att veta! Förmynderiet , översitteriet och paragrafrytteriet har åtminstone i detta fall sin begränsning! Åt "mothugg" skrattas det glatt !
Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

izmxl
i Frukt & bär
[09 mar-25 kl 14:32]

ifhqv
i Frukt & bär
[09 mar-25 kl 11:51]

rxmmx
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 20:25]

kqloy
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 18:59]

ivusa
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 16:19]

fnhvd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 12:05]

lebyt
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 09:27]

ibaoj
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 06:39]

pvhgd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 04:07]

wnfld
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 02:06]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser