Hej!Visst ,Törbjörn!Du har sååå rätt. Det var / är ett elände för mig att köra en ny bil ! Att köra och rulla uuut fram till ett rödljus orsakade motorstopp ; inte roligt alls, man tycker sig inte behärska vagnen / körningen! Skönt att återgå till "normala" fordon! ( hade hyrt en ny bil till min dotter / måg, som kom hit från Canada ! )Min förut omtjafsade , kommande provkörning av EU-bil har ännu inte blivit av ; "Sven i Saltvik" ( 86 år ) kommer ju aldrig som han lovat!Hälsning!G S
Vill man verkligen få ner sin bränsleförbrukning så är en bil med adaptiv farthållare det mest optimala. Dvs den väljer alltid det mest optimala varvtalet i en uppförsbacke och växel. Dennkan koppla ur och frihjula till en satt nedre hastighet. Med en sådan utrustning i din bil så kommer du lätt under 4. Då datorn, gps, osv har bättre koll än vilken människa som helst.
Fins den bilen?Mig veterligen har bilar med adaptiv farthållare fullt upp med att anpassa hastigheten till framförvarande bilar och skiter i förbrukning.Men teoretiskt skulle det kunna fungera som du beskriver, vore kul om någon provar det praktiskt.
Hej!Om "farthållare," om det är det som avses, har jag av förare bara hört att det INTE sparar bränsle ; mindre förbrukas det om man bara INTE ökar gasen i uppförslut, utan håller pedalen konstant! Mothugg förväntas, men har dessa förare fel och ni korrigerar det hela, kommer jag givetvis att ta emot rättelsen utan knot!Hälsningar!G S