En adaptiv farthållare kan man inte slå som människa. Den vet alltid var bilen befinner sig, den ökar farten en aning inför vart motlut för att bygga turbotrycket, när den närmar sig krönet så lättar den på gasen, den kopplar ur i medluten och låter bilen rulla ut maxim
Är det förklaringen till, varför man inte kan köra efter en modern bil med en riktig farthållare. Var i helgen till Sthlm och man måste hålla 200 m avstånd till dessa fordon. De åker inte stadig i 110 tex utan 105-115 osv. Det är rena skiten i trafiken. Man ser över en längre sträcka att de kör med farthållare, men det är so ostadigt, att de blir till ett trafikhinder. Och många är de. Nästan alla nyare bilar.
En adaptiv farthållare kan man inte slå som människa. Den vet alltid var bilen befinner sig, den ökar farten en aning inför vart motlut för att bygga turbotrycket, när den närmar sig krönet så lättar den på gasen, den kopplar ur i medluten och låter bilen rulla ut maximalt.För att se om det finns en dylik lösning i en bil så har du två knappar till att styra det, en som du sätter din cruisehastighet och en som sätter toleranserna. Jäkligt irriterande innan man lärt sig att åka med den. Den modell på farthållare som är absolut vanligast i dag är en som hela tiden vill hålla inställd hastighet oavsett de yttre förutsättningarna.
En modern motor med insprutning drar noll i bränsle när du släpper gasen med växel i.Rulla med motor avslagen slå av och på motorn med nyckel.Är trafik farligt PGA att rattlåset kan gå i under färd.
Angående ACn så påstår min bil, enligt färddatorn, att jag sparar 0,05-0,1 l/mil när jag stänger av ACn. Att det varierar tror jag beror på körstil i övrigt, värme, månens faser och mitt humör, eller något annat okänt.