Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viltfärgade myskankor  (läst 2945 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Viltfärgade myskankor
« skrivet: 24 dec-11 kl 06:15 »
Skulle vilja höra med er vilka av er som har viltfärgade myskankor?

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

siken

• Blekinge
SV: Viltfärgade myskankor
« Svar #1 skrivet: 24 dec-11 kl 08:24 »
Viltfärgade myskisar är nog ganska vanligt, en av mina hannar är/var viltfärgad. Nu när han fått sin vuxna fjäderdräkt så är han helsvart.
Jag tror knappt man kan skilja en viltfärgad mysk från en som saknar de gula fartränderna i ansiktet och var svartbrun över hela kroppen som nykläckt. De blir ju båda svarta när de blir fullvuxna.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 dec-11 kl 09:01 »
Har en styck sådan på bilden.  :D

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #3 skrivet: 24 dec-11 kl 09:02 »
I Sverige är det extremt sällsynt med viltfärgade utan vita inslag om man bortser från de vita vingspeglarna de får som vuxna. Ännu mer sällsynt är helsvarta viltfärgade med den bruna undertonen som många vilda myskänder har. Sen finns det viltfärgade i två olika modeller, en kraftig som bär spår från utställningsideal och en slankare/mindre som mer påminner om de vilda myskänderna.

De flesta helsvarta ni ser i Sverige är något som kallas genetiskt för "Atipico". Det som är typiskt för dessa är att de inte är vilttecknade som ällingar utan är delvis eller näst intill, helt bruna som ällingar. En annan typisk egenskap är att de helt eller delvis saknar de vita vingspeglarna som vuxna viltfärgade har. Atipico svart har sedan 1800-talet ställts ut som "Black" eller "Colored" i t.ex. England och USA.

Söker med ljus och lykta efter lämpligt svenskt avelsmaterial för att utveckla min viltfärgade linje så är det någon som har detta får ni gärna höra av er till mig.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #4 skrivet: 24 dec-11 kl 09:14 »
Här kommer ett par bilder på unga viltfärgade som finns hos mig just nu.

Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser