Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få bort guldkant på porslin?  (läst 12847 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Hur få bort guldkant på porslin?
« skrivet: 25 dec-11 kl 16:11 »
Jag avskyr guldkanter... har en gäng små koppar med fat som är jättesöta. ... om de inte haft guldkanter!
Har provat med aceton - händer nada - och med svinto - det gick men det tar en väldig tid och jag får inte
bort allt. Någon som har något förslag på vad som kanske kan funka som går fortare och bättre?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Hur få bort guldkant på porslin?
« Svar #1 skrivet: 25 dec-11 kl 16:16 »
Diska i maskin? Då försvinner åtminstone guldkanten om man vill ha den kvar   :-[

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 dec-11 kl 16:28 »
Jo, jag läste det någonstans, men vi har ingen diskmaskin :-\.. Skadas förresten inte blommorna då också?
Annars kan jag ju be någon köra dem i sin diskmaskin.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 25 dec-11 kl 16:32 »
Kör dem lite i mikron, guldkanten försvinner i alla fall delvis.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 dec-11 kl 16:40 »
Dremmel är klart snabbast och effektivast.
Alternativ fint våtslippapper

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 dec-11 kl 17:34 »
Micra vågar jag inte, det kan ju förstöra micron..

Dremmel? Var är det ???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 25 dec-11 kl 19:11 »
Att köra enstaka porslinsgrejor med guldkant i micron förstör inte micron. Kör ett glas med vatten samtidigt. Det är bästa sättet att få bort kanterna.

Dremel är en liten multimaskin som bl a kan slipa. Använder du en sådan förstör du glasyren också, och då kommer det att sugas upp olika lösta ämnen i porslinet, som kommer att bli missfärgat och ohygieniskt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 dec-11 kl 20:57 »
Att köra enstaka porslinsgrejor med guldkant i micron förstör inte micron. Kör ett glas med vatten samtidigt. Det är bästa sättet att få bort kanterna.

Dremel är en liten multimaskin som bl a kan slipa. Använder du en sådan förstör du glasyren också, och då kommer det att sugas upp olika lösta ämnen i porslinet, som kommer att bli missfärgat och ohygieniskt.

Om muggarna är av porslin då är skärven sintrat och suger ingenting (om man nu skulle få med lite av glasyren).  Om det inte är porslin utan lergods då kan däremot skärven suga smuts o vatten om glasyren kommer bort.  Är kopparna tunna är det troligen porslin. Man får självklart välja lämplig mojäng att sätta på dremmeln så den inte blir tandläkarborr utan snarare polérmaskin!  En dremmel är typ som en liten borrmaskin som snurrar mycket snabbare än en borrmaskin och där man kan montera alla möjliga grejer på.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 25 dec-11 kl 21:08 »
Att köra enstaka porslinsgrejor med guldkant i micron förstör inte micron.
Kanske det, men jag gillar inte gnistorna ...
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 dec-11 kl 21:45 »
Nä, precis... :-\
Skulle det bara ramla bort när man kört det i micron då?

Jaha, vi har ingen sån just, men vi har en annan multimaskin som man kan sätta alla möjliga saker på. Kan
kolla vad det finns för saker..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 25 dec-11 kl 21:52 »
Är det antika koppar så kan guldkanten faktiskt vara äkta guld bara så du vet!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 25 dec-11 kl 21:53 »
De är inte antika :), inga dyra grejer heller

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #12 skrivet: 25 dec-11 kl 21:57 »
Äkta guld är det troligtvis vare sig dom är antika eller inte.

Man skulle kunna bränna bort guldet i en glasyrugn, men risken är att eventuell dekor försvinner också om den är utanpåliggande.

Ställ frågan här så kanske du kan få hjälp av någon keramiker i närheten av dig http://keramik.ifokus.se/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 25 dec-11 kl 21:58 »
Dåså ta lite slip-papper bara ::) en nagelfil funkar oxå  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 dec-11 kl 22:02 »
Svavelsyra? Har ingen koll på tocket...

http://www.mimersbrunn.se/Syror_och_baser_2606.htm

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 25 dec-11 kl 22:04 »
Dåså ta lite slip-papper bara ::) en nagelfil funkar oxå  ;D

Ska jag prova :). Bra med lite fler hjärnor som tänker i andra banor. Ibland kan man snöa in sig
på något och inte komma på de mest enkla lösningar :).Har tänkt på olika stålull och slipmaskiner,
men vanligt sandpapper, nä då :P

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 25 dec-11 kl 22:05 »
Vanliga nagelfilar använder jag till mkt i hemmet faktiskt  ;D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 25 dec-11 kl 22:06 »
Svavelsyra? Har ingen koll på tocket...

http://www.mimersbrunn.se/Syror_och_baser_2606.htm

Är väl rätt besvärligt att få tag på frätande syror :), och ättika funkar nog inte antar jag :-X

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 25 dec-11 kl 22:07 »
Vanliga nagelfilar använder jag till mkt i hemmet faktiskt  ;D

Ja, det var ett bra tips :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser