Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ni som har plastramar............  (läst 1386 gånger)

jompe

• Östergötland
ni som har plastramar............
« skrivet: 25 dec-11 kl 19:14 »
har precis införskaffat ett gäng med plastramar eftersom det pratas så varmt om dom här. jag fick en rek om att rolla på ca 50-60 gram per ram.(3/4 langstroth). men jag tyckte det var svårt att få ett jämnt och tillfredställt resultat vid rollningen som  jag provade idag.
hur gör ni?   vad använder ni för roller? är ni nöjda med resultatet? eller är det helt enkelt inte så noga ?
händer det nått dåligt med vaxet om man hettar upp det för mycket ,tyckte det blev ganska hårt efteråt?
knep,knåp,tips och råd välkomnas!:)    Edward o Lindell ,ni verkar ju vara riktiga plastförespråkare,vore kul att höra hur ni gör.... men även ni andra såklart.

eller kanske finns det nån bra tråd redan om detta som jag inte hittat? länka gärna...

Mvh

klarre

• Södermanland
SV: ni som har plastramar............
« Svar #1 skrivet: 25 dec-11 kl 19:40 »
Finns lite bilder på Stenis blogg om det kan hjälpa:

http://solare.blogsome.com/

Söker du på vaxa får du upp två inlägg som handlar om det.
« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 13:28 av klarre »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 26 dec-11 kl 03:17 »
Om man har hög värme på vaxet så underlättar det ,Varmt så att det gör lite ont om man får stänk , fast inte blåser. det hälper även om ramarna är förvärmda innan rollning ( lägg dom i solen så värms dom ) eller varmt i det utrymme man håller på i 25+oc.

Se även att pensla ända ut i sidorna så drar de ut jämt och fint , kan bli lite ojämn annars. Vet inte hur många gram kör med lagom  ;) inte så tjockt så cellerna försvinner , inte så tunt att bierna har för lite att börja med.

Med fördel så kan du använda rent av täcknings vax eller om du köper från någon krav odlare så garderar du dej och får så rent vax som möjligt.

Det sägs att de bygger ut plastramar sämre men när jobbet är klart så är de bättre + 17% större cell volym per ram , kan även vara att ramarna är 17% större = 17% mer jobb

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

jompe

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 28 dec-11 kl 18:37 »
tack ska ni ha. mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser