Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig tupp med löss!! Hjälp...  (läst 4823 gånger)

Saffran

Hängig tupp med löss!! Hjälp...
« skrivet: 28 dec-11 kl 22:10 »
Jag har en Hedmoratupp som jag hämtade hem för ca 2 månader sedan. Han är 8 månader gammal. Jag glömde, eller rättare sagt - struntade i att ha honom i karantän innan han fick komma in till de andra hönsen och den andra tuppen.

Han har hittills varit ganska mesig och inte vågat sig nära den andra tuppen, vilket nog har gjort att han inte fått så mycket mat, och tid nere på golvet med de andra som han hade behövt...  :-[ Hur som helst har han nu drabbats av "snurrsjuka". (är 99% säker på att det inte är hönsförlamning). Jag behandlar med E-vitamin som jag gjort med en höna för något år sedan och det verkar fungera. Ikväll när han skulle få medicin upptäckte jag att han har löss!! >:( Små små beige, avlånga saker som sprang omkring på huden, under vingarna. Är det löss?? Dom andra är fria :) han har suttit i en bur i hönshuset under tiden han varit svag, eftersom jag ville att han skulle ha kontakt med flocken för att återanpassningen skulle bli lättare. Nu har jag tagit ut honom och funderar hur jag ska göra?? Det är nog lite för mycket löss för att bara låta det vara, speciellt eftersom han redan är svag! Stämmer det att lössen inte lever speciellt länge utanför värddjuret och att det i så fall räcker med en ordentlig storständning, eller behövs/finns medel?

Hoppas ni kan hjälpa mig?!
*Maria*

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hängig tupp med löss!! Hjälp...
« Svar #1 skrivet: 28 dec-11 kl 22:13 »
Löss lever inte så länge utanför värddjuret så en stor städning har god effekt om hönsen är ute under tiden.

En lättare metod är att behandla dem med pyretinpreparatet Flusa som finns på lantmännen. Det ger ingen karens på ägg och endast ett par dagar på kött. Om du behandlar alla djuren så behöver di inte storstäda i stormigt väder  ;) Flusa finns på Lantmännen/Granngården och förmodligen i en del hästbutiker.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-11 kl 22:14 »
Snurrsjukan kan bero på lössen, avlusa honom så snabbt du kan minst två gånger med ca en veckas mellanrum, så du blir av med alla, även äggen. Det vore bra om du avlusade alla hönsen, det smittar duktigt...
Västgötamor

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 dec-11 kl 22:20 »
Det låter som fjäderätare. De suger inte blod från tuppen, men ger sig framförallt på värddjur som är nedsatta. Flusa som Azoo-Lina rekomenderade är väldigt effektivt. Du kan oxå ge honom ett sandbad med aska i.

Tuppen har förmodligen något annat bekymmer i grunden. Försök komma på vad det kan vara oxå :)

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Saffran

« Svar #4 skrivet: 28 dec-11 kl 22:56 »
Hur ser man skillnad på fjäderätare och löss? Loppor? Dom här är beige, små och avlånga. Man kan lätt se dem med blotta ögat :( Läste någonstans att man inte såg fjäderätare utan förstoringsglas??

Men det kanske inte spelar någon roll så länge behandlingen är densamma?! Det jag i så fall var nyfiken på var om det skiljer sig på hur man ska städa och hur viktigt det är beroende på vad dom har drabbats av...

Jag hade tuppen inne ett tag i helgen för att ha koll på honom :-[ Han fick sitta i hundburen :-\ Ooops! Har en ung Jämthund som är pigg, alert och fullt frisk! Någon risk där?

Usch! Nu får man ju liiite dåligt samvete om man kunnat göra något bättre! Fukt är ett ständigt bekymmer på vintern, men jag tycker vi har det bra där inne. Aska i sanden ska bli!! ;D
*Maria*

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 dec-11 kl 23:07 »
Röda hönslöss ser man mycket sällan krypande i fjäderdräken. De ser man i "klungor" runt sittpinnar och i skrymslen. Om de inte är fullätna (röda) så kan de se ut som damm....typ....  Du kan oxå hitta dem om du tar ett papper och drar under sittpinnen nån halvtimma efter att hönsen satt sig och det är mörkt i hönshuset. Det blir då rött på papperet.

Det du beskriver är typisk fjäderätare. Den som skrev texten om att man behöver förstoringsglas behöver nog skaffa glasögon ::)

Fjäderätare går inte på andra djur än fjäderfän..... men röda hönslöss kan bråka.... så ta en koll i hönshuset ;)
Lycka till med gossen
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 28 dec-11 kl 23:28 »
Röda hönslöss - Syftar du inte på röda hönskvalster?

Saffran, ser de små rackarna på tuppen ut som dessa? Kolla om du hittar några bon, vita små klasar vid rötterna av fjädrarna. Kolla under hakan på honom, i ansiktet, undersidan av gumpen, buken under kloaken, nacken.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 dec-11 kl 09:46 »
Citera
Röda hönslöss - Syftar du inte på röda hönskvalster?

Jorå.... det är klart jag gör.... slarvade lite o:)

Saffran

« Svar #8 skrivet: 29 dec-11 kl 11:40 »
Dom ser ut som på bilderna... Ser inte så bra på den övre, men den undre är identiskt. Är det Flusa som gäller då??

Dom andra hönsen ser jag ingenting alls på, men jag antar att jag ska behandla dom ändå! Hur är det med hönshuset? Vilket grad av sanering krävs?!
*Maria*

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 29 dec-11 kl 12:17 »
Dom ser ut som på bilderna... Ser inte så bra på den övre, men den undre är identiskt. Är det Flusa som gäller då??

Dom andra hönsen ser jag ingenting alls på, men jag antar att jag ska behandla dom ändå! Hur är det med hönshuset? Vilket grad av sanering krävs?!
Behandlar du alla hönsen med Flusa så behöver du inte städa hönshuset för lössens skull. Löss är beroende av hönans kroppsvärme för att äggen ska kunna utvecklas och kläckas. Har du alla djuren behandlade överlever dom inte om dom skulle komma över på någon annan höna. Upprepa behandlingen efter ca 2 veckor för säkerhets skull.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Saffran

« Svar #10 skrivet: 29 dec-11 kl 20:49 »
Nu är alla behandlade... En liten droppe i nacken på varje. En ny omgång om 2 veckor då?! Nu hoppas jag på effekt så att jag kan få tillbaks min fina tupp  :'(
*Maria*

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 29 dec-11 kl 22:43 »
Nu är alla behandlade... En liten droppe i nacken på varje. En ny omgång om 2 veckor då?! Nu hoppas jag på effekt så att jag kan få tillbaks min fina tupp  :'(
Det är inte säkert att deet är lössen som har gjort din tupp svag från början. Friska och starka djur får sällan ohyra då dom har kraft och energi till att putsa sig och hålla fjädrarna i schack. 

Nu kan det ju vara så att din tupp är nedsatt för att han har varit lite mobbad och inte vågat äta och dricka tillräckligt, men jag skulle hålla koll så att han inte visar symptom på något annant också. Och framförallt se till att han får gott om bra mat så han kommer i form igen  :D

Saffran

« Svar #12 skrivet: 30 dec-11 kl 08:40 »
Du har nog helt rätt där!! Precis min tanke också :-[ Så jag ska verkligen göra mitt bästa för att göda upp honom nu...

Han kan ju haft med sig lite ohyra när han kom, men de har nog förökat sig under tiden han varit lite utanför. När han kom var han hur pigg som helst och gammeltuppen (en Kochin) brydde sig först inte alls, men sen tålde han honom inte :-\ Jag har 13 hönor, varav 5 Hedemora och resten Kochin. Den förra Hedemoratuppen blev tagen av en duvhök och jag ville så gärna ha en ny. Nu på vintern är dom ju inte ute så då blir det ju lite trängre, till skillnad från när de kan vara ute och ha hand om varsin flock. Jag tror ju - om Bellman blir frisk att dom antingen kommer att göra upp med varandra, eller dela upp gruppen ???

Bellman äter okej, men jag tror ändå att jag ska lägga inen större stöt nu och få i honom så mycket som möjligt!!
*Maria*

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 30 dec-11 kl 10:08 »
Blodpudding e fin mat till en lusangripen herre ;).... persilja e oxå toppen

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser