Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja överskottstuppar till slakt.  (läst 3599 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Sälja överskottstuppar till slakt.
« skrivet: 30 dec-11 kl 21:05 »
Finns det folk som köper? Och vad tycker de då är rimligt att betala? Nu tänker jag främst på att då sälja levande djur till folk som ska slakta själva.
Jag tänker då bara sälja till såna som jag vet KAN slakta på ett för djuren någotsånär humant sätt.

Ska jag låta hönorna ruva fram lite kycklingar så måste jag ju räkna med att det inte går att sälja alla tuppar som avelsdjur. Och jag kan inte ha 50 tuppar efter några år det vore ohållbart.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

David97

• Gäst
SV: Sälja överskottstuppar till slakt.
« Svar #1 skrivet: 30 dec-11 kl 21:09 »
Dom flesta kan.. Frågan är om dom vågar.. Det enklaste sättet är ju att ha en slakt-tratt, bedöva och skära av pulsådrorna sedan knäcka nacken.. O det är ju alltid gott med tupp :) så prova själv.. Fast 10-20 tuppar per år kan ju bli lite jobbigt..

Priset är ju beroende på storlek.. En dvärg har inte mycket kött, dom får du ta mindre för..

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2 skrivet: 30 dec-11 kl 21:16 »
Dom flesta kan.. Frågan är om dom vågar.. Det enklaste sättet är ju att ha en slakt-tratt, bedöva och skära av pulsådrorna sedan knäcka nacken.. O det är ju alltid gott med tupp :) så prova själv.. Fast 10-20 tuppar per år kan ju bli lite jobbigt..

Priset är ju beroende på storlek.. En dvärg har inte mycket kött, dom får du ta mindre för..

Jag vet att det är gott, man jag tenderar att fästa mig för mycket vid mina djur så jag tror jag har svårt att avliva själv. Vill helst inte heller äta såna som jag känner.

Nu menar jag stora tuppar. Alltså sussex, brahma och kochin och ev korsningar däremellan. Och som säljs när de blivit så pass stora att de faktiskt har lite kött på benen.  De växer rätt långsamt och behöver mycket mat per växt kilo än de flesta andra raser så de är ju inget som kommer gå med vinst.

Dvärghöns har vi inte och planerar inte heller att ha.

Självklart är det trevligast om tupparna kan flytta till nån som behöver dem levande- men det är ju en ren önskedröm att kunna fixa det.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #3 skrivet: 30 dec-11 kl 21:35 »
Ett alternativ kanske kan vara att du ber någon sköta slakten åt dig och de kommer tillbaka urtagna och plockade. Då är det inte längre dina tuppar och du vet kanske inte vilken som är vilken, utan de är mer *mat* för dig.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #4 skrivet: 31 dec-11 kl 10:47 »
Nu har jag fått meddelande från en som vill köpa tuppar NU? Och som undrar vad jag vill ha för dem?.  Men som det står i min trådstart! Jag frågar inför framtiden, och jag behöver veta vad som är rimligt att ta. Jag vet INTE vad jag kan tänka mig att begära. Hade jag visst det hade jag ju inte startat den här tråden!!!!

Fö har jag redan ev en kille ( som inte heller han kan säga vad han vill betala) som är intresserad av slaktfärdiga tuppar när jag har några, men jag är inte säker på att han kommer göra avlivningen enl vedertagen metod. Så där tvekar jag lite. Har ev tänkt vara med när han slaktar första gången ( för att kunna slänga tillbaka pengarna, hugga resten av tupparna och köra hem med dom igen om han inte gör det som han ska!). Eller nåt.  Ska jag sälja så måste det helt enkelt vara till nån som jag litar på låter tupparna sluta livet på ett bra sätt.
Mörkmårdens Minigrisar

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 dec-11 kl 11:17 »
I vår affär tror jag de tar närmare 80 kr/kg för färsk majskyckling. Har en väninna som säljer sina överskottstuppar (som väger runt 1,2 kg slaktade och urtagna) för 100 kr/st. Jag själv tycker att man inte ska ta ett underpris. Visst kan jag knorra över att betala 100 kr för en tupp men samtidigt så vet jag att jag inte borde (jag köper då till liv och för att jag behövt just den tuppen till mina hönor).
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

pyromanen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 dec-11 kl 11:48 »
Tänker att pris beror väldigt mycket på vad man får för pengarna.  Överskottstuppar kan vara allt från seniga magra stackare (man måste koka för att de ska bli ätbara) till riktiga delikatesser för festmåltid.
Min erfarenhet med tuppar är att de behöver "slutgödas" för sig själva under 3-4 veckor med obegränsad tillgång på mat (mycket vete), för att bli riktigt goda. En sån gödd sak väger hos oss 2,3-2,5 kilon färdigslaktat (vanliga värpraser).  Den går att steka i ugn och få knaprigt skinn och smakar fantastiskt gott.
Tidigare i min hönskarriär har jag lagat till ungtuppar som fått springa runt med flocken ute hela tiden. De blir efter ett tag bortjagade från bästa maten av stortuppen och blir allt annat än feta utan istället några magra stackare, mest skinn o ben och kan inte stekas utan att bli väldigt seg o hård utan behöver kokas eller göras gryta på för att bli ätbart, trots att de slaktas vid samma ålder som de gödda tupparna.
En sån mager sak som sprungit runt med flocken skulle jag inte betala för, men jag skulle kunna göra slaktjobbet mot att få köttet. För att det vore synd att inte ta rätt på det.
En stor fet, gödd delikatess är utan vidare värt 150 kr.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #7 skrivet: 31 dec-11 kl 12:09 »
Tänker att pris beror väldigt mycket på vad man får för pengarna.

Jo det förstås. Min tanke var förstås att då förbereda tupparna den sista tiden så att de blir fina att äta.
Mörkmårdens Minigrisar

Ek

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 31 dec-11 kl 17:19 »
Vid den här tiden på året börjar tupparn på blocket sjunka från 150 kr till att bli gratis framåt vårkanten... Var realistisk. jag skulle inte begära mer än 50 spänn st  . åandra sidan äter jag upp mina själv. Hadde du slaktat själv kunde du tagit några tior mer. Va glad att du har en köpare. Majskycklingen i affären behöver du inte slakta själv tror inte dom hadde sålt så många då.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 31 dec-11 kl 17:47 »
50kr st kan de väl vara värda,det är en del jobb och bäst blir de som kok-höns, grillad fulkyckling kostar 40kr i affärn men den har inte sett dagsljus på bild ens.
Fjäderfän och kaniner

pyromanen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 dec-11 kl 19:45 »
50kr st kan de väl vara värda,det är en del jobb och bäst blir de som kok-höns, grillad fulkyckling kostar 40kr i affärn men den har inte sett dagsljus på bild ens.
En fulkyckling som du kallar det väger runt kilot eller ett drygt kilo. En gödd ungtupp väger det dubbla och smakar 5 ggr så mycket.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 31 dec-11 kl 20:05 »
Väger de över 2kg så är de värda som du säger eller 100kr åtminstone, men ungtuppar rent generellt brukar vara ganska små utan gödning
Fjäderfän och kaniner

pyromanen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 jan-12 kl 08:56 »
Väger de över 2kg så är de värda som du säger eller 100kr åtminstone, men ungtuppar rent generellt brukar vara ganska små utan gödning
Ogödda små seniga saker som sprungit runt med flocken skullle jag inte betala för alls. Anser att deras värde som mat går jämnt upp med jobbet att slakta o ta rätt på dom.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #13 skrivet: 01 jan-12 kl 16:13 »
Ogödda små seniga saker som sprungit runt med flocken skullle jag inte betala för alls. Anser att deras värde som mat går jämnt upp med jobbet att slakta o ta rätt på dom.

Fast min fd granne som sysslat med höns i många år påstod att just sussex tuppar blev oerhört fina i köttet med god smak etc. ( Självklart om
de utfodras rätt för att bli optimala). Så små seniga saker borde det definitivt inte bli frågan om....
Mörkmårdens Minigrisar

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser